fbpx Vant internasjonal designpris for bærekraftig batteriemballasje | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Vant internasjonal designpris for bærekraftig batteriemballasje

AHO-student har vunnet internasjonal designpris. Her utstilles arbeidet hans på designmuseum i Singapre.

PRISVINNER: Johannes Heyning (bildet) er tildelt designprisen "Red Dot: Next Gen Award" for batteriemballasje. Arbeidet hans står utstilt på Red Dots designmuseum i Singapore. Foto: Jeonghyeon We.

Vant internasjonal designpris for bærekraftig batteriemballasje

PRISUTDELING: Designstudent Johannes Heyning ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO) er tildelt den internasjonale designprisen «Red Dot: Next Gen Award» for «TapOut», som er en prototype til smartere emballasje for batterier. 

DESIGN: Det hele startet som en studentoppgave for 3. års studenter i industridesign ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO): Du skal designe ny, bedre emballasje til et selvvalgt produkt. 

Johannes Heyning valgte seg batterier som produkt, og gikk til innkjøp av et helt batteri av batterier i ulike typer innpakninger. Han studerte de foreliggende emballasjeløsningene, og begynte å gruble: Hvordan kunne han skape bedre, mer bærekraftig emballasje for batterier? 

Han åpnet en skuff hjemme, og la merke til batteriene som lå der, litt hulter til bulter. Heyning oppdaget gjennom samtaler med andre at han ikke var den eneste som manglet system for å oppbevare batteriene sine, enten de var ubrukte eller også brukte. 

En ting er å holde orden på nye batterier, og holde dem atskilt fra brukte. En annen ting er å oppbevare de brukte batteriene forsvarlig, og levere dem til gjenvinning. 

Les også: Sjøsetter designsamarbeid med koreansk forskningsinstitutt


Dulter folk til klok oppbevaring av batterier

Så oppstod ideen til nytt emballasjedesign: Ville det være mulig å integrere et sorterings- og oppbevaringssystem i selve emballasjen? 

Resultatet er blitt prototypen til batteriemballasjen «TapOut», som samler både brukte og ubrukte batterier i samme forpakning. 

Batteriemballasjen «TapOut» består av ni sylindre der nye, ubrukte batterier ligger forseglet i emballasjen. Når du må bytte batterier, skyver du det brukte batteriet inn en av sylindrene som er forseglet. Forseglingen brytes, og du kan hente ut et nytt batteri, mens det brukte batteriet blir værende igjen i emballasjen. 

Når alle batteriene du kjøpte er brukt, har emballasjen samlet opp like bange brukte batterier, og emballasjen med de brukte batteriene kan leveres til en gjenvinningsstasjon. 

Løsningen betyr ikke bare bedre orden på batteriene, men gir også redusert brannrisiko og er et positivt bidrag til gjenvinning og resirkulering. 

Les også: Dyrk mulighetene du ikke planla for


Prisutdeling i Singapore 

Torsdag 10. oktober 2024 mottok Johannes Heyning den internasjonale designprisen «Red Dot: Next Gen Award» på et prisutdelingsarrangement Singapore i regi av Red Dot Awards. 

Red Dot Award er en internasjonal designkonkurranse som anerkjenner fremragende design innen produktdesign, kommunikasjonsdesign og designkonsepter.

- Prisen betyr mye. Først og fremst er det en stor tillitserklæring og en bekreftelse på at emballasjeløsningen «TapOut» er en god idé, sier Johannes Heyning. Han tilføyer at prisen er fint å ta med i portfolioen sin, som er en samling av arbeidsprøver.

Arbeidet hans vil også utstilles på Red Dots design museum i Singapore. 

- Dette er gøy, sier Stein Rokseth, som underviste Heyning i kursmodulen der «TapOut» ble til.

Les også: Søppeltivoli for barnehagebarn


Prisdryss til designkonsept

«Red Dot: Next Gen Award» er ikke den første designprisen Johannes Heyning har hentet hjem for studentoppgaven sin. 
Han har tidligere vunnet «Pro Carton Young Designer Award» i kategorien bærekraft.

Prisen ble utdelt i Sevilla i september i fjor av Pro Carton, som er en europeisk organisasjon som representerer produsenter av kartong og kartongemballasje. Pro Carton har som mål å fremme bruken av bærekraftig og miljøvennlig emballasje laget av kartong og kartongplater.

I juni 2024 kunne Heyning også hente hjem «IF Design Student Award» innenfor kategorien «Ansvarlig forbruk og produksjon». 

- TapOut revolusjonerer batteriemballasje, sikrer sikker oppbevaring og enkel sporing av brukte batterier, reduserer miljøfarer og fremmer bevissthet om resirkulering. Dens enkelhet eksemplifiserer innovativ emballasjedesign, skriver juryen i sin begrunnelse.

Som om ikke det var nok valgte Design og arkitektur Norge (DOGA) å tildele DOGA-merket nykommer til Johannes Heyning for emballasjekonseptet «TapOut». 

DOGA-merket for design og arkitektur er opptatt av å løfte frem prosjekter som kan være forbilder.  De premierte prosjektene skal vise hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.  

«Tap Out» er genial i all sin enkelhet. Denne emballasjen kunne gått rett inn i porteføljen til de store batteriprodusentene og gjort batterihåndtering trygt og enkelt», skriver fagjuryen i sin begrunnelse. 


500.000 til å utvikle idéen videre

I tillegg til en fin samling av norske og internasjonale designpriser, har Johannes Heyning mottatt stipend på 500.000 kroner fra stiftelsen Den gode Idé. Stipendet skal brukes til å videreutvikle ideen. 

- Noen ganger kommer det et forslag som du umiddelbart tenker, Det er en god idé! Det var vår reaksjon da vi så søknaden for TapOut fra Johannes Nyborg Heyning. «TapOut» er ikke bare en måte å identifisere gode batterier og kvitte seg med brukte, det kan også hjelpe til med å resirkulere dem. …, skriver stiftelsen Den gode idé i sin motivasjon for tildeling av stipendet. 

Johannes Heyning tar nå ett års permisjon fra designstudiene ved AHO for å videreutvikle ideen til ny emballasjeløsning for batterier. 

Kan ideen din bli til virkelighet en dag? 
- Det er vanskelig å svare på. Målet mitt er helt klart å kommersialisere ideen. Da trenger jeg å få med meg folk med større muskler enn jeg har. Så får vi se hvor langt det er mulig å komme på et år.

Tekst: Audun Farbrot, seniorrådgiver kommunikasjon ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO). 
 

Vi hører gjerne hva du synes: 

Send dine kommentarer og eventuelle spørsmål på e-post til kommunikasjon@aho.no