Det første seminaret i Modul 2 omhandler europeisk by- og byplanhistorie, med vekt på nyere by- og byplanhistorie. Vi trekker opp sammenhenger mellom byplanidealer og samfunnsutvikling. Byer, bymiljøer og transportmidler er viktige endringsagenter i utviklingen av et mer bærekraftig samfunn – sosialt, økonomisk og miljømessig. Dette seminaret er felles for arkitekturvern og urbanisme.
Seminar II vil bygge på grunnlaget fra vernehistorien i Modul 1 og presentere et bredt utvalg av sentrale verneteorier. Studentene vil på forhånd bli bedt om å lese et utdrag fra pensum og bidra med en presentasjon av det aktuelle teorigrunnlaget i gruppa. Et viktig moment blir å forstå teoriene ut fra den sammenhengen de en gang ble formulert i, samt å kunne anvende dem kritisk i dagens arkitekturvern-debatt. Dette seminaret er bare for arkitekturvern.
Studentene skal kjenne viktige deler av by- og byplanhistorien og et stykke på vei kunne problematisere byhistorien og de teorier, idealer og planer som er brukt i formingen av byen. De har fått et innblikk i teorier, strategier og diskusjoner knyttet til styrt byutvikling i nåtid.
Etter seminar II skal de ha kjennskap til de mest sentrale verneteoriene fra 1800-tallet frem til i dag og kunne bruke disse analytisk, kritisk og kreativt, til å belyse aktuelle faglige problemstillinger og utfordre eksisterende forståelser av hva arkitekturvern er.
Modulen består av to seminarer og litteraturstudier. Obligatorisk oppmøte.
Seminar I:
Seminar II:
Obligatorisk arbeidskrav | Påkrevde arbeidskrav | Oppmøte påkrevd | Kommentar |
---|---|---|---|
Oppmøte til undervisning | Påkrevd |
Vurderingsform | Gruppering | Karakterskala | Kommentar |
---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | Individuell | Bestått / ikke bestått | Det vil bli gitt eksamensoppgaver basert på forelesninger og pensumlitteratur. Det vil særlig legges vekt på god teoriforståelse og kritisk drøfting. Innlevering av eksamen er 9 dager etter avslutningen av siste seminar i modulen. Oppgaven vil bli sensurert innen begynnelsen av neste modul. |