fbpx Bygget Kenya klasserom i rekordfart | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Bygget Kenya klasserom i rekordfart

Bygget Kenya klasserom i rekordfart

Masterstudenter har jobbet fra morgen til kveld i fem uker med å bygge klasserom til fattige barn i en kenyansk landsby. – Resultatet er over all forventning, sier foreningen bak skolen.

AHO ble i fjor kontaktet av foreningen Eco Moyo Education Centre som har startet barneskole i Kilifi, Kenya. En landsby der arbeidsledigheten er høy og med utbredt fattigdom. De manglet klasserom og lurte på om AHO-studenter var interessert i å bygge disse. Dette ville AHOs Scarcity and Creativity Studio gjerne være med på.

Plassering i skråning

Prosjektet gikk ut på å bygge to linseformede klasserom som skulle plasseres inn i en skråning opp mot en bueformet vegetasjonsvegg. På fem uker skulle de bygge klasserommene i fullskala, med hjelp fra lokale arbeidere.

– Rommene ble gravd ut og lagt i en bratt skråning med mange støttemurer mellom ulike nivåer. I den murte veggen har studentene støpt pilastre og oppå hvert pilaster hviler store fagverkbjelker. Taket er vifteformet hvor regnvann ledes ned til et punkt der det samles i en stor vanntank. Her kan de få mye vann i regntiden, som er sårt trengt i tørkeperioder, sier lærere på kurset Christian Hermansen og Solveig Sandness.

aho9.jpg

aho2.jpg

untitled-6_1.jpg

aho1_0.jpg

aho8.jpg

aho4.jpg

aho5_2_0.jpg

aho7.jpg

untitled-3_1.jpg

Ambisiøs gjeng

De forteller at det var et utfordrende og ambisiøst prosjekt, der mye skulle gjøres på kort tid. Studentene fikk erfare at det kan være vanskeligere å bygge i et annet, ukjent land.

– Vi var ikke kjent med arbeidsmetodene og var usikre på hva vi fikk tak i av materialer. Da vi kom ned oppdaget vi fort at skruene ikke fungerte for eksempel. Studentene har virkelig stått på, med beinhard jobbing fra morgen til kveld i 35 grader. Ingen har klaget! Vi er utrolig stolte og imponerte over hva de har fått til.

– Over all forventning       

Norske Lindsay Sanner fra Eco Moyo-foreningen, sier at det var som å vinne i lotto da hun fikk vite at AHO takket ja til oppdraget.

– Vi ville at byggene skulle ha et naturlig preg, men samtidig være fargerike siden det er en læreplass for barn. Da vi mottok designforslaget fra AHO falt alt på plass. Jord og leire i murpussen for tilpasse jordhyttene i området; en funksjon for å samle regnvann fra takene; åpene rom for å stimulere til undervisning utendørs. Resultatet ble over all forventning: Lyse, luftige rom med god akustikk og utsikt til skogen bak. Nå skal det plantes pasjonsfrukt som skal klatre opp til pergolaen, og få barna involvert i dyrking av egen mat, sier hun.

Foreningen har besluttet at resten av skolen skal bygges i samme stil som klasserommene designet av AHO. Skolen har nå åpnet for elever fra Mombasa og i løpet av juni vil klassene fylles opp med flere lokale barn. 

Verdifull erfaring

Studentene har organisert prosjektet fra start til slutt og vært ansvarlig for lokal arbeidskraft og planlagt innkjøp. De har lært om grunnforhold, fundamentering og støping, og generelt hvordan en byggeprosess fungerer. De har fått erfare at alle detaljer betyr noe i overgangen fra tegning og rendring til et bygd rom.

Prosjektet ble avsluttet med grillfest og feiring med de lokale arbeiderne, der AHO bød på en geit for å takke for samarbeidet.

Foto: Lindsay Sanner & SCS studio

Teamet:
Mina-Matilde Håøya, Kevin Benny Kuriakose, Seppe Claes, Lena-Marí Nordli, Laura Brasé, Miquel Benedito Ribelles, Katherine Bylett, Bao Trung Mai, Jingyi “Birdy” Xu, Maria Lagging, Bianca Suárez Steckelmacher

Scarcity & Creativity Studio:
Christian Hermansen, Solveig Sandness, Joseph Henry Kennedy Jr, Jan Kazimierz Godzimirski