fbpx Diplomprosjekt vant Red Dot Design Award | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Diplomprosjekt vant Red Dot Design Award

The-future-of-offshore-supply

Diplomprosjekt vant Red Dot Design Award

Prosjektet "The Future of Offshore Supply" av Martin Skogholt Hansen og Mikael Johansen gikk til topps i den anerkjente designkonkurransen Red Dot Design Award.
Red Dot-vinnerne Martin Skogholt Hansen og Mikael Johansen, som gikk ut fra AHO i 2013, har utviklet et nytt fartøykonsept som øker effektivitet og sikkerhet i offshorebransjen.

Red Dot Design Award regnes som en av verdens mest prestisjefylte designkonkurranser. I år ble det sendt inn 4680 bidrag fra 61 land, der 229 ble utnevnt som Red Dot-vinnere. Prisene ble delt ut i Singapore i september.



Stolte prisvinnere
De to unge designerne er fornøyde med prisen.

– Konkurransen er åpen både for studenter og profesjonelle. Det viser at vi med bakgrunn som designstudenter fra AHO, holder et høyt internasjonalt nivå

– Prisen betyr enormt mye for oss. Det er veldig hyggelig å få annerkjennelse for alt det harde arbeidet vi har lagt ned i oppgaven. Prisen betyr også mye fordi den fungerer som markedsføring av oss som designere og gir oss internasjonal oppmerksomhet. Det var også utrolig spennende å få være med på utdelingen i Singapore og få kjenne på stemningen, sier vinnerne.

Dette er ikke den første gangen Mikael og Martin får pris for diplomprosjektet. De har tidligere vunnet andreplassen i Norsk Designråds designkonkurranse Unge Talenter 2014, og den internasjonale konkurransen C77 Design Awards 2014, kategori transport.



Springbrett for studenter
Mikael og Martin forteller at prosjektet har vært til stor hjelp når de skulle ut i arbeidsmarkedet. De jobber nå i to av de ledende designfirmaene i Norge. Martin er industridesigner hos Eggs design i Oslo og Mikael er industridesigner hos Eker Design i Fredrikstad. I dag er prosjektet noe de jobber med på fritiden.

Effektivitet, sikkerhet, fleksibilitet
Det var på studietur til et forsyningsskip i Nordsjøen at studentene oppdaget at det går med mye tid på venting mellom tidkrevende manuelle operasjoner, på grunn av dårlig logistikk.

De utviklet dermed et konsept for et nytt fartøy som kan forsyne plattformer i den maritime industrien. Ved hjelp av systemorientert design utfordret de den tradisjonelle måten den maritime industrien designer og bruker offshorefartøy.

Resultatet er et konsept som øker effektivitet, sikkerhet og fleksibilitet for håndtering av last.

Skipsplattformen kan foreta vindmølleinstallasjoner eller subsea-operasjoner samt koble på kontorenheter, mannskapsområder og tekniske rom. Skroget gjør skipet svært stabilt i høy sjø. Det øker komforten og reduserer tretthet og sjøsyke, og dermed også risiko for menneskelige feil. Modulløsningen gjør dessuten at fartøyet kan settes sammen på en måte som optimaliserer logistikk og reduserer unødig dødtid om bord.

 
0
Prosjektet er utarbeidet i samarbeid med Ulstein, som ga studentene oppgaven å designe fremtidens "platform supply vessel". Ulstein bidro også med besøk på et av deres skip som opererte ut fra Peterhead i Skottland.