fbpx Master | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Master i landskapsarkitektur

Master i Landskapsarkitektur kull 2024

Studieprogram: 
Master i landskapsarkitektur
Studienivå: 
Syklus 2
Studiepoeng: 
120
Varighet: 
4 semester
Kull: 
2024
Opptakskrav

Søkere som har bachelor eller tilsvarende treårig grunnutdanning i landskapsarkitektur fra annen institusjon, kan søke om opptak.
Søkerne rangeres på bakgrunn av dokumentasjon fra tilsvarende utdanning, språkkunnskaper og portfolio.
Søking til studiet gjøres via Søknadsweb

Introduksjon

Master i landskapsarkitektur ved AHO er et 2-årig studium med et omfang på 120 studiepoeng.
Skolen forvalter sterke tradisjoner i landskapsurbanisme, og utdanningen svarer på behov for et større mangfold i faget og profesjonen. Utdanningen vektlegger formgiving inspirert av skolens fagtradisjon innenfor arkitektur. Utdanningen er studiobasert og prosjektorientert.
For studieretningen i Tromsø er nord-områdene studiets laboratorium, og kunnskapen som utvikles i programmet har stor overføringsverdi til andre områder som står overfor klima- og industriell forandring.

Forventet læringsutbytte

Landskapsarkitekter utdannet ved AHO evner å etablere et selvstendig faglig virkefelt, bidrar med originale betraktningsmåter og løsninger og utøver faget på et høyt internasjonalt nivå.

Landskapsarkitekter som har fått graden Master i landskapsarkitektur ved AHO kan praktisere faget på grunnlag av kunnskaps- og ferdighetsfelt som er definert i EUs profesjonsdirektiv og IFLAs standard for landskapsarkitekturutdanning.

De kan praktisere faget landskapsarkitektur gjennom kunstnerisk og vitenskapelig undersøkelse, ideutvikling og arkitekturprosjektering i ulike skalaer og format

  • kjenner fagets naturgitte, miljømessige, samfunnsmessige, kulturelle og teknologiske forutsetninger,
  • behersker fagets arbeidsmåter, verktøy og uttrykksformer og evner å bruke disse i prosjektering på en målrettet, profesjonell og eksperimenterende måte,
  • har kunnskap om fagets historie, egenart og plass i samfunnet, og evner og bruke denne kunnskapen i eget faglig arbeid,
  • kan orientere seg i forskning- og utviklingsarbeid innen faget og evner å bruke denne kunnskapen både i prosjektering og arkitekturkritikk.

Landskapsarkitekter utdannet på AHO kan på en reflektert måte ta ulike profesjonelle roller og er dyktige i samarbeid med andre faggrupper:

  • De kan formidle landskapsarkitektfaglig arbeid, eget og andres, til legfolk og fagfolk på et profesjonelt og akademisk nivå,
  • evner å reflektere over eget arbeid og bryte egen forståelsesramme
  •  tar ansvar for egen læring og faglig utvikling, kan reflektere over og posisjonere eget faglig bidrag i forhold til etiske problemstillinger i praktisering av faget.
Undervisnings- og vurderingsformer

Vår pedagogiske tilnærming er basert på utforskning, konseptualisering og design. I løpet av studiene har studentene skriftlige innleveringer knyttet til design og teoretiske emner og oppgaver. Den pedagogiske tilnærmingen omfatter også diskusjoner, presentasjoner, kritikk, litteraturstudier og prosjektoppgaver.   

Undervisningen er forskningsbasert, og deler av studioemnene er tett knyttet til AHOs forskningsprosjekter. Dette impliserer at studentene må være kjent med vitenskapelig fremstilling, artikler og litteratur. Forskningsmetoder, etikk og resultater forklares og demonstreres som en integrert del av undervisningen.

Organisering og arbeidsmåter

Landskapsstudiet er et studium på masternivå med et omfang på 120 studiepoeng (sp). De to første semestrene består av obligatoriske emner, mens man det tredje semesteret kan velge å ta studiolurset som tilbys i Tromsø eller søke på AHOs studiokurs i Oslo.

Masteroppgaven er en selvstendig oppgave, diplom, på 30 sp.

Krav til utstyr eller ferdigheter

For å følge studiet må studentene har grunnleggende ferdigheter i bruk av dataverktøy og tilgang til egen bærbar PC / MAC. Det blir gitt opplæring i bruk av programmer som benyttes i studiet og studenter får tilgang til lisenser og oppgraderinger.

AHO benytter den digitale læringsplattformen Moodle. Her finnes informasjon om studiet, timeplaner, forelesningsnotater, innleveringer og annet. 

Internasjonalisering

Det gis mulighet for utveksling med AHO eller internasjonale institusjoner. Programmet tar imot gjestestudenter for opphold i ett eller to semestre.