Studiemiljø
AHO har et godt studiemiljø med høy trivsel og arbeidsglede blant studentene. Dette kommer blant annet fram i landets største undersøkelse av studenters helse og trivsel, Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT). Studentene skårer høyere enn landsgjennomsnittet på alle trivselsfaktorene. AHO er en liten skole og du blir godt kjent med dine medstudenter. Undervisningen er bygget opp med praktisk arbeid i kurs og på tegnesaler. Studiereiser og det tette samarbeidet mellom student og lærer bidrar også til det gode studiemiljøet. AHO har en studentpub med jevnlige arrangementer og tilbud om sosiale og faglige aktiviteter.
Hva synes våre studenter?
Frida Støvern, tidligere designstudent (tjenestedesign)
Jeg har aldri hørt om andre høgskoler hvor lærerne er så tilgjengelige som på AHO. Noen sitter med studentene sine til sene kvelder, mens andre kan du gripe tak i i gangen. Studiemiljøet på AHO er veldig godt. Her studerer man med andre som virkelig brenner for å være her. Det er en liten skole så du blir kjent med alle du har undervisning med. Jeg tror kombinasjonen av tempo og engasjement gjør forholdet til studentene ganske unikt. Man blir fort nære og gode venner.
Raoul Ronald Koreman, tidligere designstudent (tjenestedesign)
På AHO er vi utrolig heldige fordi vi har lærere som i tillegg til å ha bred kompetanse, er veldig aktive i designmiljøet. Vi får derfor fagspesialister og samarbeidspartnere utenfra som hjelper oss å utvikle praktiske ferdigheter og som bidrar i undervisningen og prosjekter. Dette gir et læringsmiljø få andre skoler kan konkurrere med. I tillegg er studentene på AHO veldig engasjerte og interesserte i det de driver med. Det gjør det spennende å studere her og skaper et inspirerende og godt studiemiljø.
Suzanne Arnesen, designstudent
Skolen har store rom, masse lys og fine inne- og uteområder som bidrar til et godt læringsmiljø. Man får tildelt en egen liten kontorplass med oppbevaring til tegnesaker og verktøy. Jeg liker at undervisningen er prosjektbasert. Man fordyper seg i ett tema som avsluttes med en innlevering og/eller presentasjon. Etterpå kan man legge det bak seg og gå videre med et nytt prosjekt. Med denne formen for undervisning blir det ikke noe skippertak.