fbpx Gull i Visueltprisen til AHO-student | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Gull i Visueltprisen til AHO-student

Bilde av "The digital as Technique" på en mobilskjerm.

The Digital as Technique av Andreas Grøndahl Offenberg.

Gull i Visueltprisen til AHO-student

Tre designprosjekter fra AHO stakk av med pris under årets utdeling av Visueltprisen  – ett gull og to diplom. Les mer om de prisvinnende prosjektene her.


Årets utdeling av Visueltprisen gikk av stabelen 11. mai, og hele 45 gull og 106 diplomer ble delt ut til det beste innen norsk design. Visuelt er en årlig konkurranse som premierer arbeider innen grafisk design, illustrasjon, digitalt design og moving image, utført av profesjonelle fagfolk og nye talenter. Utdelingen arrangeres av Grafill, en interesseorganisasjon for visuell kommunikasjon.

Visueltprisen har en egen studentkategori for å løfte frem nye talenter, der tre designprosjekter fra AHO mottok priser. Andreas Offenberg fikk gull for sin oppgave «The digital as technique» i kategorien digitalt design. Julia Eggum og Glenn Sæstad mottok diplom for prosjektene sine i samme kategori.
 
Her er prisvinnerne fra AHO:
 

The Digital as Technique – Digitale mulighetsrom for forlagsbransjen

Andreas Offenbergs diplomoppgave «The Digital as Technique» er et utforskende designprosjekt som ser på muligheter innen AI, skjermer og NFT-er i forlagsbransjen. Oppgaven viser hvordan vi kan tenke nytt om litteratur i digitale medier.

nyhetssak-visueltprisen-digital-technique2.jpg
 
Dette sier juryen om arbeidet:
«Literature are words, not paper!» Med denne setningen som utgangspunkt, utforsker studenten ulike formater for hvordan vi kan oppleve litteratur. Håndverksmessigheten i de ulike eksperimentene The Tap Story, The Scroll Story og The Audio Story er beundringsverdig og gjør prototypene svært overbevisende. Juryen selv fikk lyst til å begynne å skrive!»
 
Les mer om prosjektet her.
 

Kadabra – Digital plattform med interaktive aktiviteter

«Kadabra» tar utgangspunkt i Julia Eggum sitt diplomprosjekt. I prosjektet undersøkte hun måter å bringe gjennomtenkte, relevante og sosiale læringsopplevelser til klasserommet. Oppdagelsene ble grunnlaget i en serie undersøkelser, der det endelige konseptet "Kadabra" dukket opp. "Kadabra" er en digital plattform som består av bredt spekter av dynamiske læringsaktiviteter for grunnskoleelever.

nyhetssak-visueltprisen-kadabra.jpg
 
Dette sier juryen om arbeidet:
«Gjennom å fokusere på intuitiv interaktivitet har dette studentprosjektet lykkes med å skape et innovativt konsept for å øke elevenes engasjement og forståelse for komplekse temaer. Kadabra oppleves som enkelt og brukervennlig. Det er også nydelig å se at plattformen fokuserer på inkluderende og sosial læring, ved å koble skjermene til elevene sammen til en større og felles læringsopplevelse.»
 
Les mer om prosjektet her.
 

DSP for SDG – Digitalt pengesystem for å nå bærekraftsmålene

Hvordan kan pengene dine redde planeten? Glenn Sæstad utforsker dette i sin diplomoppgave om hvordan digitale sparebankpenger (DSP) kan bidra til å nå bærekraftsmålene (SDG). Han har brukt designmetodikk for å utforske hvordan staten og kommunene kan bruke sparebankpengene for å stimulere bedrifter og privatpersoner til å ta mer klimavennlige valg.
 
nyhetssak-visueltprisen-dsp-for-dsg.jpg

Dette sier juryen om arbeidet:
«Det er spennende å se hvordan designtankegang kan utforske muligheter for fremtiden. I dette prosjektet utforsker studenten hvordan digitale sentralbankpenger kan muliggjøre nye politiske tiltak for å nå bærekraftsmålene. Samtidig som målet her er hårete, er alle konseptene basert på grundig research og reelle problemstillinger, og prosjektet har til og med hatt en arbeidsgruppe hos Norges Bank. Dette er en designinngang til hvordan man kan vri forbruket til å være mer klimavennlig, uten at de rike bare skal kunne kjøpe seg fri, som vi håper løfter blikket til Norges Bank like mye som det løftet vårt.»

Les mer om prosjektet her.
 
Gratulerer til prisvinnerne! Les mer om Visueltprisen og alle vinnerne her (grafill.no).