Simulering og design styrker utvikling i maritim sektor
Nye digitale verktøy som simulering og visualisering, spillmotorer, avatarer og kunstig intelligens er på full fart inn i utviklingslaboratoriene i maritim sektor. Og designere leder prosessen.
- Ulykker skyldes i hovedsak menneskelig svikt. For å forstå dem må vi forstå brukerne. Maritime operasjoner er ofte svært komplekse. En designprosess handler om helhetlig tilnærming til brukernes situasjon. Vi må kunne forstå sammensatte og mangfoldige handlinger og hva som skjer over tid og når forholdene endres. For å lykkes med en slik prosess trenger hele teamet av teknologer, produktutviklere, ingeniører, kommersielle aktører å sette brukerens i sentrum fra starten av. - Det kan designere legge til rette for, sier Helseth. Han disputerte med avhandlingen ‘Simulation and design’ til Ph.D. graden på AHO 12. februar 2016.
Det er selvfølgelig ingen nyhet å la brukerne teste produktene, eller å observere brukeren og analysere interaksjon.
- Men, testing og utprøving kommer ofte lengre ut i prosessen. Et feltstudium observerer kun det som skjer der og da, nå-situasjonen. For bedre produktutvikling trenger vi også å simulere tidsaspektet, kompleksiteten, det som skjer under endrede ytre og indre forhold. Designtilnærmingen legger opp til en slik helhetlig forståelse. Alle i utviklingsteamet må ha forståelse for hele situasjonen. For å legge til rette for dette trenger vi nye verktøy; designeres verktøy, sier han.
Maritime operasjoner er ofte svært komplekse. Og brukernes handlinger står helt sentral for å forstå hvordan situasjoner utvikler seg. Dataspill åpner for nye måter å utforske grensesnittet mellom teknologene, kommersielle interesser og de som faktisk skal betjene systemene; altså brukerne.
- Visualisering og simulering gir en ny mulighet til å utforske situasjoner. Spillmotorene generer en virtuell virkelighet i sanntid. Simuleringsgrensesnittet visualiserer den maritime operasjonen. Det er ikke slik en kanskje skulle tro; at brukerne spiller dataspill for å gi kunnskap til videreutvikling.
- Poenget er ikke å la brukerne interagere med spillet. Da blir det fort et fokus på å prestere og håndtere selve grensesnittet. Det er her designere kommer inn i bildet, ivrer Helseth. Hele teamet må forstå hvordan utstyr, teknologi og produkter blir brukt. Vi prøver å få frem mangfoldet av problemstillinger og muligheter allerede i en tidlig fase av utviklingen.
- Det gir rom for å reformulere problemstillinger. Helt fra start ønsker vi å se på de ulike rollene, på samhandlingene, involvere brukerne og rette teamets oppmerksomhet mot det å skulle være tilstede i situasjonen.
Design-metoden har han brukt til å forske på ulike utviklingsprosesser i maritim sektor, fra Ulsteins skipsbro-løsninger, til lyssetting av helikopterdekk på plattform i Nordsjøen.
- Virtual reality (VR) er på full fart inn i det kommersielle markedet, sier han. AHO har flere store forskningsprosjekter inne til behandling i Norges forskningsråd. Ikke bare kommersiell og private interesser tar i bruk disse verktøyene.
- VR er et viktig verktøy i helsesektoren også. Her er det mye å hente på simulering og innlevelse av «the human touch»: Det å sette brukeren i sentrum gjennom visualisering og gjenkjennelse gir innlevelse. Det er lettere å sette brukeren i sentrum for prosessen når utviklingsteamet forstår og kan leve seg inn i helheten brukeren møter.
- Mange kunder banker på døren og vil ha kontakt med oss. Dette gir nye muligheter for designere, avslutter Helseth, før han drar rett ut på Nordsjøen til nye feltstudier med et knippe designstudenter, forberedt på fremtidens utfordringer.
Designere formidler mellom teknologer, industri og brukerne.
Snorre Hjelseth
SIMULATION AND DESIGN
In the maritime sector, users are involved in complex safety critical operations carried out in very difficult and shifting conditions. Working in such settings is a major challenge for mariners and currently human failure is the main cause of maritime accidents.
The thesis investigates how real-time interaction in simulation and how game engines can be used to support user-centered design within the maritime sector. It raises two major challenges for applying user-centered design in the maritime domain: First, the difficulty in accounting for the complexity of the maritime context in on-shore design situations. Second, it is difficult for designers to gain access to user context as part of the design process. Due to these challenges, Hjelseth argues that there is need for new approaches to handle the holistic design process necessary to understand relations between existing events and future scenarios in terms of context, operation, tasks, technology, systems and users. He propose that applying computer-simulated scenarios in user-centered design can help relieve the aforementioned problems and to position user-centered design in a more central role in maritime innovation.
Det er selvfølgelig ingen nyhet å la brukerne teste produktene, eller å observere brukeren og analysere interaksjon.
- Men, testing og utprøving kommer ofte lengre ut i prosessen. Et feltstudium observerer kun det som skjer der og da, nå-situasjonen. For bedre produktutvikling trenger vi også å simulere tidsaspektet, kompleksiteten, det som skjer under endrede ytre og indre forhold. Designtilnærmingen legger opp til en slik helhetlig forståelse. Alle i utviklingsteamet må ha forståelse for hele situasjonen. For å legge til rette for dette trenger vi nye verktøy; designeres verktøy, sier han.
Maritime operasjoner er ofte svært komplekse. Og brukernes handlinger står helt sentral for å forstå hvordan situasjoner utvikler seg. Dataspill åpner for nye måter å utforske grensesnittet mellom teknologene, kommersielle interesser og de som faktisk skal betjene systemene; altså brukerne.
- Visualisering og simulering gir en ny mulighet til å utforske situasjoner. Spillmotorene generer en virtuell virkelighet i sanntid. Simuleringsgrensesnittet visualiserer den maritime operasjonen. Det er ikke slik en kanskje skulle tro; at brukerne spiller dataspill for å gi kunnskap til videreutvikling.
- Poenget er ikke å la brukerne interagere med spillet. Da blir det fort et fokus på å prestere og håndtere selve grensesnittet. Det er her designere kommer inn i bildet, ivrer Helseth. Hele teamet må forstå hvordan utstyr, teknologi og produkter blir brukt. Vi prøver å få frem mangfoldet av problemstillinger og muligheter allerede i en tidlig fase av utviklingen.
- Det gir rom for å reformulere problemstillinger. Helt fra start ønsker vi å se på de ulike rollene, på samhandlingene, involvere brukerne og rette teamets oppmerksomhet mot det å skulle være tilstede i situasjonen.
Design-metoden har han brukt til å forske på ulike utviklingsprosesser i maritim sektor, fra Ulsteins skipsbro-løsninger, til lyssetting av helikopterdekk på plattform i Nordsjøen.
- Virtual reality (VR) er på full fart inn i det kommersielle markedet, sier han. AHO har flere store forskningsprosjekter inne til behandling i Norges forskningsråd. Ikke bare kommersiell og private interesser tar i bruk disse verktøyene.
- VR er et viktig verktøy i helsesektoren også. Her er det mye å hente på simulering og innlevelse av «the human touch»: Det å sette brukeren i sentrum gjennom visualisering og gjenkjennelse gir innlevelse. Det er lettere å sette brukeren i sentrum for prosessen når utviklingsteamet forstår og kan leve seg inn i helheten brukeren møter.
- Mange kunder banker på døren og vil ha kontakt med oss. Dette gir nye muligheter for designere, avslutter Helseth, før han drar rett ut på Nordsjøen til nye feltstudier med et knippe designstudenter, forberedt på fremtidens utfordringer.
Designere formidler mellom teknologer, industri og brukerne.
Snorre Hjelseth
SIMULATION AND DESIGN
In the maritime sector, users are involved in complex safety critical operations carried out in very difficult and shifting conditions. Working in such settings is a major challenge for mariners and currently human failure is the main cause of maritime accidents.
The thesis investigates how real-time interaction in simulation and how game engines can be used to support user-centered design within the maritime sector. It raises two major challenges for applying user-centered design in the maritime domain: First, the difficulty in accounting for the complexity of the maritime context in on-shore design situations. Second, it is difficult for designers to gain access to user context as part of the design process. Due to these challenges, Hjelseth argues that there is need for new approaches to handle the holistic design process necessary to understand relations between existing events and future scenarios in terms of context, operation, tasks, technology, systems and users. He propose that applying computer-simulated scenarios in user-centered design can help relieve the aforementioned problems and to position user-centered design in a more central role in maritime innovation.
Snorre Hjelseth is an industrial designer with special interest for design thinking in maritime and offshore innovation. His Ph.D. research is focusing on visualization and simulation as a means in interdisciplinary design processes.
Snorre Hjelseth received his Master’s degree in industrial design from the Oslo School of
Architecture and Design (AHO) and the Indian Institute of Technology Bombay
(IIT). He is now working as a design researcher at AHO in the ONSITE research project.
Snorre Hjelseth received his Master’s degree in industrial design from the Oslo School of
Architecture and Design (AHO) and the Indian Institute of Technology Bombay
(IIT). He is now working as a design researcher at AHO in the ONSITE research project.