Videreutdanningsmaster i systemorientert design er et samlingsbasert deltidsstudium med intensive seminarer. Studiet omfatter 90 studiepoeng over tre år, og tilsvarer dermed 50% av et fulltidsstudium. Studiet er bygget opp av 8 selvstendige emner (moduler) som tas over to år. Det tredje året er avsatt til masteroppgaven (modul 9).
Emnene omfatter 2 seminarer à tre dager. Annenhver samling er digital for å redusere reisebehov. Seminarene består av forelesninger, gruppearbeid og diskusjoner. I tillegg til seminarene inkluderer hvert emne selvstudium og pensumlitteratur, og avsluttes med en prosjektoppgave. Studiet krever betydelig egeninnsats, men er tilrettelagt slik at det lar seg kombinere med jobb.
Ekskursjoner
En av modulene er en studietur til den årlige RSD-konferansen (Relating Systems Thinking & Design). Turen bekostes av studentene og kommer i tillegg til studieavgiften.
Bilde: Hrishikesh Kogje, Parashar Agravat, Rahul Agarwal and Shailendra Jadega Project Guide: Praveen Nahar, NID India (2014)Bilde: From RSD8, IIT, Chicago 2019 (Photo Palak Dudani)
Undervisningskrefter
Institutt for design ved AHO har det faglige ansvaret for denne erfaringsbaserte masteren, og SOD-studentene møter fagmiljøet på instituttet. Videreutdanningsmaster i systemorientert design er også tett koblet til faglige nettverk innen forskning, undervisning og praksis – nasjonalt og internasjonalt. En rekke eksterne fagmiljøer bidrar i studieløpet. De mest sentrale lærekreftene for studiet, er:
Andreas Wettre er utdannet ingeniør med master i virksomhet og ledelse, og med praksis fra ledelse i tekniske bedrifter og konsulentselskaper. Andreas har siden 2004 jobbet som konsulent med utvikling av ledergrupper og anvender systemisk tenkning og systemorientert design i denne sammenheng. Han har vært tilknyttet AHO og institutt for design siden 2011, og har vært et engasjement som gradvis har økt til et fulltidsengasjement. Andreas bidrar med kompetanse innen implementering, team og organisasjonsforståelse, i tillegg til en dyp og bred forretningsforståelse.
Jonathan Romm er utdannet industridesigner med spesialisering i designledelse. Romm har bred praksiserfaring innen produkt-, interaksjons-, tjeneste- og forvaltningsdesign. Han er også engasjert som partner, designspesialist og konsulent i det norske designbyrået Halogen. Han har tidligere hatt stillingen som instituttleder ved Institutt for design og prorektor ved AHO. I løpet av de siste årene har han bidratt til både akademiske og populære publikasjoner knyttet til flere innovative, tverrfaglige og systemiske design- og forskningsprosjekter.
Birger Sevaldson er utdannet interiørarkitekt og møbeldesigner med praksis som spenner fra arkitektur til industridesign. Birger har en doktorgrad i digital kreativitet og forsker på utvikling av designprosesser for å møte de stadig økende kravene til kompleksitet, på grunn av økende globalisering og kravet til bærekraft. Han har introdusert systemorientert design som en praksis utviklet gjennom research by design. Besøk hans nettside
her (systemsorienteddesign.net).
Pensum
Til hver modul hører pensumlitteratur og anbefalt litteratur. Det forventes at pensumlitteraturen leses før seminarundervisningen starter. Artikler og kompendier blir lagt ut på AHOs læringsplattform i løpet av studiet. I tillegg vil det være et mindre utvalg pensumbøker som studentene kjøper. Seminarforelesningene gir ikke en gjennomgang av pensum, men er å anse som en del av pensum.
Systemorientert design på AHO
Systemorientert design (SOD) bidrar både med et tankesett, men også en metodikk for å visualisere komplekse problemer. På denne måten er SOD en verdifull metode og kompetanse for å forstå, kommunisere og å finne kloke intervensjoner som hjelper oss å utvikle bedre organisasjoner og samfunn.
AHO sitt miljø rundt systemorientert design er verdensledende og nyter stor respekt i fagmiljøer over hele verden. Vi har studenter fra alle kontinent som gir oss svært gode tilbakemeldinger, og blir ansatt i spennende jobber, både i Norge og i sine hjemland. Gjennom Systemic Design Association er vi tett påkoblet forskning i SOD-miljø, spesielt i Zurich, Delft, Torino, i tillegg til India, Kina, Australia, Canada og USA.
AHO har et åpent, mangfoldig, kreativt og rikt studentmiljø som formes av ulike stemmer og tilnærminger. Vi ser ikke etter én måte å tenke, være eller utforske verden på.