Kunnskaper, ferdigheter, generell kompetanse:
Studentene forventes å lære systemorientert design spesielt, i dette inngår visualisering av kompleksitet. Studentene skal trene å samarbeide i team med forskjellig ekspertise hvor oppgaver og utfordringer løses sammen samtidig som individuelle ansvarsområder fordeles og samkjøres.
KUNNSKAPER
Gi studenten kunnskap om hvordan en systemisk desigpraksis kan forstås og utføres.
Gi en grundig innføring i Systemorientert design og gigamapping. Kunnskap om team som system og hvordan team påvirkes er en del av kurset.
FERDIGHETER
Systemorientert Design
Utvikle forståelse og evne til å visualisere kompleksitet.
Kunne bruke Gigamapping som verktøy for å forstå systemer. Kunne analysere gigamappet og systemet gjennom bruk av ZIP og IMP analyser.
Visualisere relasjoner mellom elementene i systemene.
Kunne lage flere versjoner av Gigamap for å skape intervensjoner og forstå effekten av disse.
Kunne utvikle gode Gigamap for å kommunisere kompleksitet og foreslåtte intervensjoner i denne kompleksiteten.
Team:
Kunne definere teamets formål, normer og kommunikasjonformer.
Kunne håndtere sakskonflikter slik at de bidrar til bedre løsninger og ikke resulterer i relasjonskonflikter.
Fordele oppgaver og skape tilbakemeldingskultur i teamet
Forstå rollen til den «ideelle teamplayer» og hvordan man arbeider som team-leder
Forstå teamet som et system og hvordan systemet påvirkes av medlemmene, lederen, oppgaven og omgivelsene.
Kommunikasjon
Trene ferdigheter til å kommunisere prosessen og resultatet der man håndterer komplekse saker.
GENERELL KOMPETANSE
Gi studentene en dypere forståelse for systemisk tenkning og desingarbeid.
Gi grunnleggende kompetanse i å samarbeide og i team og i kunnskapsgenerering og fasilitering av giga-mapping workshops.
Gjøre studentene i stand til å anvende kunnskaper og ferdigheter i kontekst