fbpx | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

70 110 GK1 Introduksjon til design

Full course name in English: 
GK1 Introduction to Design
Studiepoeng: 
20
Emnekode: 
70 110
Studienivå: 
Syklus 1
Undervisningssemester: 
2020 Høst
Eksamenssemester: 
2020 Høst
Undervisningsspråk: 
Norsk
År: 
2020
Emneansvarlig
Kathinka Bene Hystad
Harald Skulberg
Stein Rokseth
Vera Pahle
Forkunnskapskrav

Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskrav i studieprogrammet.

Om emnet

Introduksjon til design er første del av grunnkurset i designutdannelsen basert på teori og metoder fra industridesign. Kurset har fokus på brukersentrert design, som er grunnleggende for alle designretningene ved skolen. Kurset er øvelses- og praksisbasert med innføring i sentrale teknikker for utøving av faget. Kurset omfatter et integrert tegnekurs som fokuserer på metodisk og analytisk frihåndstegning. Videre gis en introduksjon til visuell kommunikasjon med integrert opplæring i 2D dataprogrammer. Gjennom 1-3 designprosjekter får studenten innføring i designprosesser og øves i sentrale metoder for produktutvikling. Idegenerering, kreative teknikker og estetisk utforskning av to- og tredimensjonale uttrykk er områder som vektlegges i prosjektene. Kurset inneholder en egen verkstedsmodul med opplæring i relevante teknikker for konstuksjon av modeller i skummaterialer og plast. Kurset er tilpasset tenkt Covid-19 situasjon høst 2020.

Læringsutbytte

KUNNSKAPER

• Innsikt i designfaget med fokus på brukersentrert design.

• Kunnskap om relevante metoder og verktøy innen design.

• Kunnskap om kreative teknikker. 

• Kunnskap om estetiske virkemidler i todimensjonale og tredimensjonale uttrykk.

• Basiskunnskap innen visuell kommunikasjon

  • Kunnskap om grunnleggende tegneteknikker med fokus på metodisk og analytisk frihåndstegning

FERDIGHETER

• Ferdigheter i forhold til en designmessig tilnærming

• Øvelse i sentrale kreative teknikker for idé og konseptutvikling

• Utvikle tegneferdigheter

Grunnleggende ferdigheter i tredimensjonal formgivning

• Verkstedskunnskap og erfaring fra modellbygging i skummaterialer og plast

• Grunnleggende ferdigheter i visuell kommunikasjon

• Grunnleggende ferdigheter i bruk av 2D dataverktøy for visuell kommunikasjon

• Styrking av estetiske ferdigheter.

 

GENERELL KOMPETANSE
• Tilegnet seg en grunnleggende forståelse for en designprosess, bruk av relevante teknikker og verktøy, samt en estetisk bevissthet.

Praktisk organisering og arbeidsmåter

Forelesninger, prosjekter, øvingskurs og studioundervisning med aktiv bruk av workshops for å gi studenten erfaring i sentrale teknikker. Primært individuelt arbeid, mens deloppgaver kan løses gruppevis. Ferdigheter i muntlig og visuell kommunikasjon øves gjennom fremlegging av eget arbeid. Innsikt og forståelse av brukeren er grunnleggende for designfaget og kurset vil inneholde brukerkontakt. Der det er naturlig, samarbeider vi med eksterne aktører.

Kurset inkluderer et 2 ukers obligatorisk verkstedmodul med opplæring i plastverkstedet. Det legges opp til ekskursjoner med fokus på tegning tidlig i semesteret, og hvis mulig med 1-2 overnattinger. Kurset har tilhørende pensumlitteratur innen designprosess og metoder, samt visuell kommunikasjon.

Pensum

Obligatorisk pensumlitteratur GK1 H2020                                         

Larry LeiferMichael LewrickPatrick Link: The Design Thinking Playbook. Wiley

ISBN 978-1-119-46747-2

George Hlavács: The Exceptionally Simple Theory of Sketching

ISBN: 978-90-6369-334-3

Ellen Lupton: Thinking with type : a critical guide for designers, writers, editors, & students 

ISBN 9781568989693

 

Kompendiet med utdrag fra tre bøker samt en artikkel

Per Farstad: Industridesign - 2. utgave (utdrag fra bok)

André Liem: Managing The Industrial Design Process – A Guide for Studio Practice. (utdrag)

Cheryl Akner-Koler, Three-Dimensipnal Visual Analysis (utdrag fra bok)

Hilde Østby: En ide som forandret alt (artikkel)

 

Anbefalt støttelitteratur Visuell Kommunikasjon:

Giorgia Lupi, Stefanie Posavec Dear Data

https://www.amazon.com/Dear-Data-Giorgia-Lupi/dp/1616895322

Ellen Lupton, Graphic Design New Basics, Princeton Architectural Press 2015, ISBN 9781616893323

https://www.adlibris.com/no/bok/graphic-design-9781616893323

Ellen Lupton Graphic Design Thinking,  Princeton Architectural Press 2011, ISBN 9781568989792

https://www.adlibris.com/no/bok/graphic-design-thinking-9781568989792

Ellen Lupton Type on Screen,  Princeton Architectural Press 2014, ISBN 9781616893460

https://www.adlibris.com/no/e-bok/type-on-screen-9781616893460

Eddie Opara, John Cantwell, Best Practices for Graphic Designers, Color Works: Right Ways of Applying Color in Branding, Wayfinding, Information Design, Digital Environments and Pretty Much Everywhere Else

https://www.amazon.com/Practices-Graphic-Designers-Color-Works/dp/1592538355

 

Anbefalt støttelitteratur design og formgiving:

Cheryl Akner-Koler: Three-dimensional visual analysis Konstfack, ISBN 91-87176-16-5

Anskaffes ved henvendelse til Konstfack, University College of Arts, Crafts and Design, Stockholm

www.konstfack.se

Rune Monö: Design for Product understanding – The Aesthetics of Design from a Semiotic Approach

Rune Monö an Liber AB, ISBN 91-47-01105-x

Nigel Cross, Engineering Design Methods, Strategies for Design Methods, John Wiley & Sons, Ltd, UK 2008, ISBN 978-0-470-51926-4

Cuffaro m. Flere: The Industrial Design, Reference + Spesification Book, Rockport Publishers 2013, ISBN 978 1 59253 847 8

Koos Eissen & Roselien Steur: Sketching Product Design Presentation Bispublishers ISBN 978 90 6369329 9              (utgitt 2014!) www.sketching.nl

GRIP; En veileder i miljøeffektiv produktutvikling for industridesignere og andre produktutviklere (GRIP), Kompendie tilgjengelig som PDF på Moodle, samt på biblioteket

Rowena Reed Kostellow: Elements of Design and the Structure of Visual Relationships, by Gail Greet Hannah. Exercises in Three-Dimensional Design. Princeton Architectural Press, New York. ISBN: 1-56898-329-8

Paul Rodgers: Product Design. Portfolio Laurence King Publishing 2011 ISBN 9781856697514

Erik Lerdal: Slagkraft, håndbok i ideutvikling Gyldendal, ISBN 978-82-05-36286-4

Erik Olofsson, Klara Sjølen: Design sketching   http://www.designsojourn.com/good-books-on-design-sketching/

Eissen, K. & Steur, R (2011) ‘Sketching: The Basics’. BIS publishers. ISBN 9789063692537

Klara Sjölén and Allan Macdonald: Learning Curves http://www.designsketching.com/learningcurves.php

978-91-633-8952-8

Mike Baxter: Product Design Practical methods for the systematic development of new products

Stanley Thornes Publishers Ltd, ISBN 0-7487-4197-6

Carl Liu: Design book

Koos Eissen, Roselien Steur: Sketching 5th print - Drawing Techniques for Product Designers http://www.amazon.com/gp/product/9063691718?ie=UTF8&tag=designsojourn-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=9063691718

Dick Powell: Presentation Techniques http://www.amazon.com/gp/product/0316912433?ie=UTF8&tag=designsojourn-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=0316912433

Yoshiharu Shimizu: Creative Marker Techniques: In Combination With Mixed Media  http://www.amazon.com/gp/product/476610580X?ie=UTF8&tag=designsojourn-20&linkCode=as2&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=476610580X

 

 

Obligatorisk arbeidskravPåkrevde arbeidskravOppmøte påkrevdKommentar
Oppmøte til undervisning Påkrevd"Design og Tredimensjonal Form" har obligatorisk tilstedeværelse. Verkstedekurset går over to dager i uke 38.
Obligatoriske arbeidskrav:
Obligatorisk arbeidskrav:Oppmøte til undervisning
Påkrevde arbeidskrav:
Oppmøte påkrevd:Påkrevd
Kommentar:"Design og Tredimensjonal Form" har obligatorisk tilstedeværelse. Verkstedekurset går over to dager i uke 38.
VurderingsformGrupperingKarakterskalaKommentar
Annen vurderingsform, definer i kommentarfeltIndividuell-Kurset består av 5 moduler som alle må bestås frittstående for å få godkjent semesteret.
VurderingsmappeIndividuellBestått / ikke beståttDESIGNEREN OG DESIGNFAGET
Innleveringsmappe som dokumenterer og oppsummerer studentens arbeid. Fokus på studentens egenutvikling som designer. Gjennomføres som deloppgaver gjennom semesteret, og benyttes som grunnlag i avsluttende utviklingssamtale.

VurderingsmappeIndividuellBestått / ikke beståttTEGNEmappe
Tegneportfolio fra hele semesteret med arbeider fra intensivuker, ekskursjoner, prosjekter og løpende tegneundervisning.
VurderingsmappeIndividuellBestått / ikke beståttDESIGN OG TREDIMENSJONALFORM
Øvelser i 3D analyse og komposisjon, samt opplæring i plastverkstedet for tilvirking av modeller i skum og plast. Øvelsene gjennomføres i forbindelse med designprosjekt i kurset, men vurderes frittstående fra selve prosjektinnleveringen..

VurderingsmappeIndividuellBestått / ikke beståttVISUELL KOMMUNIKASJON
Frittstående modul der grafisk arbeid leveres løpende i kurset både fysisk og digitalt.
ProsjektoppgaveIndividuellBestått / ikke beståttDESIGNPROSJEKT
Hovedprosjekt med fokus på brukersentrert design med fysiske tredimensjonale modeller. Presentasjon som dokumenterer prosess og resultat i henhold til gitte krav i prosjektet.
Annen vurderingsform, definer i kommentarfeltIndividuellBestått / ikke beståttHvis en eller flere av modulene ikke godkjennes innen tidsfristen i semesteret, gis studenten anledning til å supplere arbeidet (i henhold til AHOs masterforskrift). Det kreves da i tillegg dokumentasjon av alt arbeidet i designprosessen frem til sluttresultat. Dette for evaluering av innsats og progresjon i modulen.
Vurderinger:
Vurderingsform:Annen vurderingsform, definer i kommentarfelt
Gruppering:Individuell
Karakterskala:-
Kommentar:Kurset består av 5 moduler som alle må bestås frittstående for å få godkjent semesteret.
Vurderingsform:Vurderingsmappe
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:DESIGNEREN OG DESIGNFAGET
Innleveringsmappe som dokumenterer og oppsummerer studentens arbeid. Fokus på studentens egenutvikling som designer. Gjennomføres som deloppgaver gjennom semesteret, og benyttes som grunnlag i avsluttende utviklingssamtale.

Vurderingsform:Vurderingsmappe
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:TEGNEmappe
Tegneportfolio fra hele semesteret med arbeider fra intensivuker, ekskursjoner, prosjekter og løpende tegneundervisning.
Vurderingsform:Vurderingsmappe
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:DESIGN OG TREDIMENSJONALFORM
Øvelser i 3D analyse og komposisjon, samt opplæring i plastverkstedet for tilvirking av modeller i skum og plast. Øvelsene gjennomføres i forbindelse med designprosjekt i kurset, men vurderes frittstående fra selve prosjektinnleveringen..

Vurderingsform:Vurderingsmappe
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:VISUELL KOMMUNIKASJON
Frittstående modul der grafisk arbeid leveres løpende i kurset både fysisk og digitalt.
Vurderingsform:Prosjektoppgave
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:DESIGNPROSJEKT
Hovedprosjekt med fokus på brukersentrert design med fysiske tredimensjonale modeller. Presentasjon som dokumenterer prosess og resultat i henhold til gitte krav i prosjektet.
Vurderingsform:Annen vurderingsform, definer i kommentarfelt
Gruppering:Individuell
Karakterskala:Bestått / ikke bestått
Kommentar:Hvis en eller flere av modulene ikke godkjennes innen tidsfristen i semesteret, gis studenten anledning til å supplere arbeidet (i henhold til AHOs masterforskrift). Det kreves da i tillegg dokumentasjon av alt arbeidet i designprosessen frem til sluttresultat. Dette for evaluering av innsats og progresjon i modulen.
AktivitetKommentar
OppmøteI kurset forventes en høy grad av deltakelse på forelesninger, veiledning, gjennomganger og presentasjoner. Fravær ved kursaktiviteter regnes som manglende progresjon i studiet og gir trekk i evalueringen av studentens arbeid. Studenten må beregne å delta i undervisningen daglig i kjernetiden fra kl 09:00-16:00. Det forventes også en stor grad av egeninnsats og deltagelse i gruppearbeid i løpet av studiet.
Forventet arbeidsinnsats:
Aktivitet:Oppmøte
Kommentar:I kurset forventes en høy grad av deltakelse på forelesninger, veiledning, gjennomganger og presentasjoner. Fravær ved kursaktiviteter regnes som manglende progresjon i studiet og gir trekk i evalueringen av studentens arbeid. Studenten må beregne å delta i undervisningen daglig i kjernetiden fra kl 09:00-16:00. Det forventes også en stor grad av egeninnsats og deltagelse i gruppearbeid i løpet av studiet.