- Akademisk redelighet
-
Når du leverer en oppgave på en høyskole eller et universitet, må du overholde akademisk redelighet. Det innebærer at du refererer til og oppgir hvilke kilder du bruker i besvarelsen din, andre forfattere, andres ideer, argumenter, teorier, innsamlete data osv.
Alle kildehenvisninger må kunne etterprøves. Det innebærer at du ikke kan bruke KI til å besvare oppgaven din, men du kan bruke KI som et verktøy under arbeidet, så lenge du refererer til delene hvor du har brukt KI til å diskutere, eller der deler av teksten er skapt av en KI.
Kravene til redegjørelse for bruken er den samme som for øvrige kilder, og du kan lese mer om det i Kildekompasset.
- Referanser ved AHO
-
Ved AHO forventes det at du følger prinsippet for akademisk redelighet.
I oppgaven eller besvarelsen din bruker du enten Harvard eller Chicago som referansesystem. Se eventuelt utdypende informasjon om ditt kurs i Moodle eller i informasjon sendt ut av lærer.
Les mer om referansestilene på tjenesten Søk og skriv.
- Innlevering
-
Denne informasjonen gjelder dersom det er spesifisert at eksamensoppgaven er en digital skriftlig eksamen.
Før du leverer besvarelsen din må du sjekke om det er formelle krav til oppgaven eller besvarelsen din. Dette kan du finne via Moodle, emnebeskrivelsen eller i informasjon sendt ut av lærer. Husk å sjekke dette nøye før eventuell innlevering.
Formelle krav kan for eksempel være:
- 1,5 eller dobbel linjeavstand
- 12 punkt skrift
- Nummerering av sidene
- Forside: På noen emner kan det være krav til forside med navn eller kandidatnummer (se Studentweb), besvarelsens tittel, emnekode og navn (f.eks. Arkitekturteorienes historie), skole (AHO) og dato
- Oppgavens omfang: Dersom det er oppgitt et omfang for en skriftlig hjemmeeksamen eller oppgaveinnlevering, må besvarelsen være innenfor det minimum og maksimum antall sider (evt. ord) som det opplyses om i emnebeskrivelsen eller annet dokument (fra faglærer/emneansvarlig/Moodle)
Dersom besvarelsen din er illustrert (valgfritt eller etter nærmere angivelse fra faglærer eller oppgaveteksten) skal det ha billedtekster som tydelig sier hva som er avbildet med kildehenvisning og rettighetsopphav. Biblioteket tilbyr kurs og veiledning i referansehåndtering og sitering.
- Hva er fusk?
-
Fusk eller plagiering i skriftlige innleveringer er brudd på akademisk redelighet. Oppgaver og besvarelser skal være ditt eget selvstendige arbeid, og du må gjøre klart hva som er dine egne tanker og ideer og hva som er lånt fra andre. Det er viktig at du setter deg inn i retningslinjer for kildebruk og sitering ved skolen. Dersom det blir oppdaget fusk eller forsøk på fusk, kan det få alvorlige konsekvenser for deg.
Eksempler på hva som regnes som fusk eller forsøk på fusk ved en eksamen, prøve eller skriftlig innlevering:
- Å ha ulovlige hjelpemidler tilgjengelig under en eksamen
- Å presentere hele eller deler av andres arbeid som sitt eget
- Å sitere kilder eller på annen måte benytte kilder i skriftlige arbeider uten tilstrekkelige kildehenvisninger
- Å bruke KI uten å referere til den eller redegjøre for hvilke deler som er diskutert med/utarbeida av en KI
- Å levere en eksamensoppgave som tidligere er levert som eksamensbesvarelse ved AHO eller andre institusjoner for høyere utdanning
- Ureglementert samarbeid mellom medstudenter
- Å handle i strid med gjeldende regelverk eller retningslinjer for den enkelte eksamen
Er samarbeid fusk?
Det er mulig å diskutere en oppgaven muntlig med andre; både studenter og andre personer.
Men ulovlig samarbeid med andre studenter under en hjemmeeksamen eller oppgaveinnlevering som fører til tekstlikhet i besvarelser eller som gir en eller begge studentene urettmessige fordeler i eksamenssituasjonen, betraktes som fusk.
Det betraktes som fusk hvis du betaler noen for å gjøre eksamen for deg eller medvirker eller hjelper en annen student til å jukse under en eksamen.
Medvirkning til at andre fusker selv om du ikke selv drar nytte av fuskehandlingen, rammes av bestemmelsene i loven. Du bør opptre med kritisk sans når det gjelder å låne ut dine besvarelser eller tekster til andre studenter.
Plagiatkontroll
AHO benytter plagiatkontroll på digitale oppgaveinnleveringer og hjemmeeksamener. Plagiatkontrollen foretar kontroller mot internett, tekstdatabaser og andre innleverte oppgaver. Vi bruker også ulike tjenester for å avdekke ureglementert bruk av KI.
Konsekvensen av fusk
Ved fusk eller forsøk på fusk kan konsekvensene bli annullering av eksamen og utestengning fra AHO og tap av retten til å gå opp til eksamen ved andre universitet og høgskoler i Norge i inntil 1 år.
Nærmere informasjon finner du i Forskrift for opptak, studier og eksamen ved AHO og retningslinjer for mistanke om fusk.
Hva er fusk på skoleeksamen?
Ved skoleeksamen regnes det som fusk å benytte hjelpemidler, med mindre det framgår av eksamensoppgaven at det er tillatt. Det kan også regnes som fusk å ha hjelpemidler tilgjengelig selv om de ikke blir brukt.
- Hvordan bruke WISEflow
-
AHO bruker WISEflow for gjennomføring av digital eksamen.
Logg inn i WISEflow med Feide (s + studentnummer)
For å hente ut eksamensoppgaven og levere eksamen må du åpne riktig flow (FLOWassign) med emnekoden og navnet på kurset ditt. Besvarelsen skal lastes opp i Wiseflow i PDF-format.
Merk: Det kan ikke gjøres endringer eller lastes opp nye versjoner av en allerede innlevert besvarelse.
Dersom du har spørsmål eller problemer med innlevering av eksamen, må du kontakte eksamenskontoret før innleveringsfristen: eksamen@aho.no