Her finner du all informasjon du trenger om eksamen ved AHO.
Du er selv ansvarlig for å registrere deg i Studentweb hvert semester. Der skal du:
Fristen er 1. september for høstens emner og 1. februar for vårens emner.
Du kan selv melde deg av ordinær eksamen i Studentweb. Hvis du melder deg av en eksamen, kan du tidligst ta den på nytt neste gang ordinær eksamen blir arrangert.
Merk at:
Husk at det ikke er sikkert at samme eksamen blir arrangert om igjen, siden emne- og programplaner jevnlig blir revidert.
Hvis et emne blir nedlagt, eller endres betydelig i omfang, gis det anledning kun én gang til å avlegge eksamen etter tidligere ordning innen et tidsrom på ett år etter at ny ordning trer i kraft.
Studenten har imidlertid ikke krav på undervisning etter tidligere ordning. Gjelder endringen selve eksamensordningen, gis det anledning til å gå opp til eksamen én gang etter tidligere ordning dersom studenten har påbegynt emnet før den nye ordningen trådte i kraft. Jmf. § 11-8 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.
Dersom du blir syk mer enn tre dager i løpet av de to siste ukene før innleveringsfristen, slik at du ikke får levert innen fristen, kan du få utsatt innlevering.
Søknadsfrist for å dokumentere fravær er senest syv dager etter innleveringsfristen.
Dersom du er syk på sluttgjennomgangen, kan du søke om utsatt presentasjon. Søknadsfristen for å dokumentere fraværet er senest syv dager etter presentasjonsdagen. Legeattesten må omfatte presentasjonsdagen.
Dersom du er syk på eksamensdagen, eller av andre tungtveiende årsaker ikke får avlagt eksamen, kan du søke om utsatt eksamen. Fravær må dokumenteres, og rett til utsatt eksamen kan gis på følgende grunnlag:
Fristen for å søke om utsatt eksamen er senest tre dager etter eksamensdagen. I dokumentasjonen må det komme frem at du har vært syk eller av annen tungtveiende grunner var fraværende på eksamensdagen.
Dersom du blir syk mer enn tre dager i løpet av de to siste ukene før innleveringsfristen, kan du søke om utsatt frist.
Søknadsfrist for å dokumentere fraværet er senest syv dager etter innleveringsfristen.
Dersom du er syk på sluttgjennomgangen, kan du søke om utsatt presentasjon. Søknadsfrist for å dokumentere fraværet er senest syv dager etter presentasjonsdagen. Legeattesten må omfatte presentasjonsdagen.
Fyll ut søknadsskjema og last opp legeattest eller annen tilsvarende dokumentasjon. Dokumentasjonen må inneholde tidsperioden for sykdommen.
Dersom du blir syk mer enn tre dager i løpet av diplomsemesteret, kan du søke om utsatt innleveringsfrist.
Søknadsfrist for å dokumentere fraværet er senest syv dager etter sykdomsforløpet. Dokumentasjonen må inneholde tidsperioden for sykdom. Det kan innvilges utsettelse på inntil fem virkedager. Selv om du får innvilget ny utsatt frist på bakgrunn av dokumentert sykdom, kan du fortsatt levere til den ordinære innleveringsfristen. Hvis du er på gruppeprosjekt, gjelder utsatt innlevering også for de andre på gruppen.Hvis du strøk på ordinær skoleeksamen i grunnundervisningen har du rett til å ta ny eksamen. Du finner informasjon om tid og sted for skoleeksamen i Studentkalenderen. Du melder deg opp via nettskjema og eksamensordningen er den samme som ved ordinær eksamen.
Dersom du ble bedømt til «Ikke bestått» eller «F» på innlevert prosjektoppgave i grunnundervisningen, gis du anledning til å supplere materialet for ny vurdering.
Omfanget av suppleringen får du av kursansvarlig og innleveringen av supplert prosjekt gjøres til studieadministrasjonen på avtalt dato. Ny bedømming skal normalt være foretatt innen semesterstart påfølgende høstsemester.Dersom supplering ikke fører frem til bestått emne, må du ta emnet på nytt i sin helhet ved neste ordinære gjennomføring av kurset.
Du kan ikke supplere hvis du har fremsatt en klage.Dersom du velger å levere en blank besvarelse, vil denne bli sendt til sensur og du vil få resultatet F/stryk i Studentweb. Du har brukt opp ett eksamensforsøk og har rett til å gå opp til ny og utsatt eksamen. Du får ikke mulighet til å supplere hvis du leverer blankt.
Når du leverer en oppgave på en høyskole eller et universitet, må du overholde akademisk redelighet. Det innebærer at du refererer til og oppgir hvilke kilder du bruker i besvarelsen din, andre forfattere, andres ideer, argumenter, teorier, innsamlete data osv.
Alle kildehenvisninger må kunne etterprøves. Det innebærer at du ikke kan bruke KI til å besvare oppgaven din, men du kan bruke KI som et verktøy under arbeidet, så lenge du refererer til delene hvor du har brukt KI til å diskutere, eller der deler av teksten er skapt av en KI.
Kravene til redegjørelse for bruken er den samme som for øvrige kilder, og du kan lese mer om det i Kildekompasset.
Ved AHO forventes det at du følger prinsippet for akademisk redelighet.
I oppgaven eller besvarelsen din bruker du enten Harvard eller Chicago som referansesystem. Se eventuelt utdypende informasjon om ditt kurs i Moodle eller i informasjon sendt ut av lærer.
Les mer om referansestilene på tjenesten Søk og skriv.
AHO bruker WISEflow for gjennomføring av digital eksamen.
Logg inn i WISEflow med Feide (s + studentnummer)
For å hente ut eksamensoppgaven og levere eksamen må du åpne riktig flow (FLOWassign) med emnekoden og navnet på kurset ditt. Besvarelsen skal lastes opp i Wiseflow i PDF-format.
Merk: Det kan ikke gjøres endringer eller lastes opp nye versjoner av en allerede innlevert besvarelse.
Dersom du har spørsmål eller problemer med innlevering av eksamen, må du kontakte eksamenskontoret før innleveringsfristen: eksamen@aho.no
Høstsemester | Vårsemester | Aktivitet |
---|---|---|
Medio mai/juni | Medio november | Oppmelding til diplom |
Medio august | Medio januar | Oppstartsmøte (obligatorisk oppmøteplikt) |
En uke etter oppstart | En uke etter oppstart | Opplyse om hovedveileder |
Før trekkfrist | Før trekkfrist | Midtgjennomgang |
1. desember | 1. mai | Frist for trekk, innlevering av nettskjema, registrere endelig tittel |
Medio desember | Medio mai | Innlevering av digitalt materiale og hovedmodell |
Medio desember til primo januar | Ultimo mai | Forberedelse av presentasjon, plotting av plansjer |
Primo januar | Ultimo mai | Montere prosjekt i utstilling |
Andre uke januar | Første uke juni | Gjennomgang og sensur |
Medio januar | Medio juni | Diplomseremoni |
Medio februar | Primo august | Diplomevaluering |
Høstsemester | Vårsemester | Aktivitet |
---|---|---|
Midten av mai/juni | Midten av november | Oppmelding til diplom |
Midten august | Midten av januar | Oppstartsmøte (obligatorisk) |
En uke etter semesterstart | En uke etter semesterstart | Levere godkjent prosjektbeskrivelse |
Ca. en måned etter semesterstart | Ca. en måned etter semesterstart | Mid-term gjennomgang 1 |
Ca. to uker før trekkfrist | Ca. to uker før trekkfrist | Mid-term gjennomgang 2 |
1. desember | 1. mai | Trekkfrist og tittel må være klar |
Midten av desember til begynnelsen av januar | Slutten av mai | Forberede presentasjon og utstilling |
I begynnelsen av januar | I slutten av mai | Montere prosjekt i utstilling |
Andre uke i januar | Første uke i juni | Gjennomgang og sensur |
Midten av januar | Midten av juni | Diplomsermoni |
Midten av februar | Begynnelsen av august | Diplomevaluering |
Diplomreglementet ble vedtatt av Undervisningsutvalget 11.02.2019 og oppdatert i juni 2021.
Du melder deg opp til diplom innen fristen for kursregistrering hvert semester. Dersom du ikke har registrert deg innen fristen, er du ikke garantert å få plass gjeldende semester.
For å starte på diplom må du ha oppnådd følgende studiepoeng og innenfor disse studiepoengene skal pre-diplom (6 sp.) være bestått:
Ved bestått pre-diplom, har du automatisk et godkjent diplomprogram eller prosjektbeskrivelse. Ved stryk på diplom, må nytt diplomprogram/prosjektbeskrivelse skrives, og du må få det godkjent av veileder og instituttleder.
Design leverer prosjektbeskrivelse en uke etter semesterstart.
Du kan skrive diplomprogrammet og gjøre diplomoppgaven på norsk eller engelsk.
Du tildeles en veileder blant skolens lærere og det er ditt ansvar å orientere veileder om ditt diplomprogram. Det er ikke anledning til å kreve en bestemt person. Du kan ha én eller flere bi-veiledere. Et eventuelt skifte av veileder skal gå gjennom instituttleder.
AHO gir økonomisk støtte for inntil 10 timer per student for innhenting av faglig relevant ekspertise som ikke er ansatt/tilsluttet AHO. Ved ekstern veiledning inngår du selv avtale med gjeldende ekstern person som får signert kontrakt. Etter utført oppdrag leverer du timeliste og kontrakt i studieadministrasjon innen semesterslutt. For utenlandske personer må kopi av pass legges ved.
Fristen for å trekke seg fra diplom, uten at det skal telle som et forsøk, er 1. desember for høstsemesteret og 1. mai for vårsemesteret. Du gjør dette ved å gi skriftlig beskjed til studieadministrasjonen innen fristen. Hvis du trekker deg etter dette blir det regnet som forsøk på eksamen. Ved trekk fra diplom må du skrive nytt program/ny prosjektbeskrivelse til neste oppmelding.
Dersom du blir syk i løpet av diplomsemesteret, kan du få innvilget utsatt innlevering/utsatt presentasjon av diplomprosjekt. Ved utsatt innlevering/presentasjon vil du bli sensurert sammen med neste semesters kull. Selv om du får innvilget ny utsatt frist på bakgrunn av dokumentert sykdom, kan du fortsatt levere til den ordinære innleveringsfristen. En diplomoppgave kan normalt ikke overskride to semestre. Hvis en på gruppen blir syk og får utsatt innlevering, gjelder dette også for de andre på gruppen.
Utsatt innlevering gjelder kun for sykdom over 3 dager og du må søke om utsatt innlevering til studieadministrasjonen senest 7 dager etter at sykdommen oppsto. Søknad med dokumentasjon sendes via Nettskjema her. Dokumentasjonen må inneholde fra-og til-dato for sykdommen og prosentvis gradering av sykdom.
Lukket gjennomgang kan i særskilte tilfeller innvilges etter søknad, hvis prosjektet ditt er basert på sensitive data og/eller samarbeid med ekstern virksomhet, og derfor må behandles konfidensielt.
Det er mulig å gjøre et teoretisk diplomprosjekt.
Etter innleveringen av diplomprosjektet i midten av desember/mai kan du ikke utvikle prosjektet ditt videre, men du kan jobbe med formidlingen av det gjennom forberedelse til presentasjon og utstilling.
Etter innleveringen av diplomprosjektet i midten av desember/mai kan du ikke utvikle prosjektet ditt videre, men du kan jobbe med formidlingen av det gjennom forberedelse til presentasjon og utstilling.
Etter innleveringen av diplomprosjektet i midten av desember/mai kan du ikke utvikle prosjektet ditt videre, men du kan jobbe med formidlingen av det gjennom forberedelse til presentasjon og utstilling.
Digital rapport (Rapporten skal vise prosjektet i sin helhet og reflektere over resultatet. I rapporten kan studentene lenke til nettbasert innhold som prototyper og filmer)
Diplomoppgaven er et eget selvstendig arbeid. Det er ikke anledning til å sette bort/kjøpe hele eller deler av arbeidet.
Unntaksbestemmelse for design:
Design diplom studenter har anledning til å sette bort/kjøpe mindre deler av arbeidet, der dette er viktig for å formidle prosjektet i sin helhet. Det skal imidlertid ikke representere en vesentlig del av prosjektet eller være del av det som studenten skal evalueres på. Ei heller skal det gå ut over det man kan forvente at studenten kan gjøre selv. Har man mottatt slik hjelp, skal dette tydelig oppgis i rapporten og presentasjonen.
Du henger selv opp prosjektet på anvist plass til en oppgitt tid. Under gjennomgangene vil publikum kunne se prosjektene, mens den offisielle utstillingen er etter at gjennomgangene er ferdig og sensur har falt.
Har du behov for å låne teknisk/elektronisk utstyr til utstillingen, kontakter du IKT-support om dette i god tid.
Du skal forberede en digital presentasjon av prosjektet ditt. Denne presentasjonen er en del av bedømmelsesgrunnlaget. Presentasjonen leveres digitalt før gjennomgangen.Du presenterer prosjektet ditt i en åpen gjennomgang med eksterne sensorer og publikum tilstede innenfor en gitt tidsramme: Enkeltprosjekt 20 minutter, gruppeprosjekt 30 minutter. Først presenterer du, deretter gir sensorene sin tilbakemelding og stiller spørsmål.
Du blir vurdert på det innleverte materialet, formidlet gjennom presentasjon og utstilt prosjekt.
Diplomoppgaven bedømmes med karakterskalaen: «Bestått/Ikke Bestått». Resultatene offentliggjøres i Studentweb.
Sensorene skriver en skriftlig redegjørelse for sensuren for hver student, og denne får du tilsendt når den foreligger.
Se "Sensorveiledning" for detaljer.Ved stryk på diplomeksamen skal studenten inviteres til en samtale om sensuren. I møtet vil instituttleder, studierådgiver og veileder være tilstede.Ved stryk på diplom må du skrive nytt program/prosjektbeskrivelse til neste oppmelding. Du har tre forsøk på å ta diplom.
Semesteret avsluttes med en høytidelig seremoni med utdeling av vitnemål og diplom.
AHO forbeholder seg retten til å bruke diplomoppgaven på aho.no og til markedsføring.
AHO er pliktig å arkivere alle beståtte masteroppgaver og arkiverer derfor alle diplomprosjektene i vårt institusjonelle arkiv (ADORA).
Alle oppgaver offentliggjøres (publiseres), med mindre oppgaven er klausulert eller studenten ikke har samtykket til publisering. Disse oppgavene arkiveres i ADORA, men publiseres ikke.
Trykte utgaver av diplomoppgaver registreres i bibliotekets samling og lånes ut.
AHO er pliktig til å arkivere alle beståtte diplomoppgaver i ADORA.
Avtalen gjelder arkivering og publisering i AHO vitenarkiv ADORA.
Hvis studenten skal arbeide videre med stoffet med tanke på annen utgivelse som f.eks. publisering i et internasjonalt tidsskrift kan oppgaven klausuleres for en periode. Oppgis i avtalen.
Hvis oppgaven inneholder opplysninger som er undergitt lovbestemt taushetsplikt (forvaltningsloven § 13) skal skjema for konfidensiell gradsoppgave fylles ut og leveres sammen med oppgaven.
Trykte utgaver av diplomoppgaver registreres i bibliotekets samling og lånes ut.
Karaktersystemet ved AHO er enten en todelt skala med Bestått/Ikke bestått eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Symbol | Betegnelse | Generell, kvalitativ beskrivelse av vurderingskriterier |
A | Fremragende | Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet |
B | Meget god | Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet. |
C | God | Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene |
D | Nokså god | En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet. |
E | Tilstrekkelig | Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet. |
F | Ikke bestått | Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet. |
Om du ikke møter til, eller leverer, eksamen til fastsatt tid, blir du registrert som "ikke møtt" og har brukt ett eksamensforsøk. Du har ikke rett til ny eller utsatt eksamen (konte-eksamen). Det samme gjelder om du ikke leverer en besvarelse (hjemmeeksamen, presentasjon, sluttgjennomgang, mappevurdering og lignende) innen fristen.
Du kan søke om utsatt eksamen dersom du er syk eller av andre tungtveiende årsaker er fraværende mer enn tre dager i løpet av de siste to ukene før eksamen eller innleveringsfristen. Du må legge ved legeerklæring i søknaden.
Du må søke og levere legeerklæringen senest syv dager etter eksamensdagen. Hvis ikke legeerklæring foreligger innen fristen, blir fravær eller manglende innlevering registrert som ett brukt eksamensforsøk.
Hvis du har fått godkjent fravær på eksamen må du selv melde deg opp til ny og utsatt eksamen. Du vil motta påmeldingsskjema for dette fra eksamenskontoret. Hvis du ikke har mottatt noe, kan du kontakte eksamenskontoret på eksamen@aho.no.
Slik søker du om utsatt eksamen
Fyll ut søknadsskjema for søknad om utsatt eksamen og last opp legeattest eller annen tilsvarende dokumentasjon. Dokumentasjonen må omfatte eksamensdagen, innleveringsfristen eller presentasjonsdagen, og inneholde tidsperioden for sykdommen. Legeattester inneholder sensitiv informasjon og skal derfor ikke sendes på e-post.
Utsatt presentasjon eller innlevering av prosjekt
Gjennomgang/presentasjon gjennomføres så snart som mulig og normalt senest én måneder inn i det nye semesteret.
Eksamensordningen skal være den samme som ved ordinær eksamen. Dato for gjennomgang bestemmes av studieadministrasjonen etter avtale med emneansvarlig.
For emner på mer enn 10 studiepoeng er maksimum utsettelse fem virkedager. For emner mindre enn 10 studiepoeng er maksimum utsettelse tre virkedager.
Utsatt skoleeksamen/hjemmeeksamen
Ny skoleeksamen avholdes samtidig med kontinuasjonseksamen og arrangeres så snart som mulig og senest to åneder inn i nytt semester.
Eksamensordningen skal være den samme som ved ordinær eksamen og oppmelding gjøres via studieadministrasjonen.
Dersom et emne endres vesentlig med hensyn til omfang, pensum eller lignende eller nedlegges, skal det være anledning til å avlegge eksamen etter tidligere ordning kun én gang innen et tidsrom på ett år etter at ny ordning trer i kraft.
Studenten har imidlertid ikke krav på undervisning etter tidligere ordning. Gjelder endringen selve eksamensordningen, gis det anledning til å gå opp til eksamen én gang etter tidligere ordning dersom studenten har påbegynt emnet før den nye ordningen trådte i kraft.
Husk å sette av god tid til innlevering for eventuelle problemer og feil.
Et enkeltvedtak er et vedtak som gjelder en eller flere bestemte personer. Svar du får på søknader om lokalt opptak, fritak eller innpassing, tilrettelegging og permisjon er eksempler på enkeltvedtak, som skal behandles etter forvaltningsloven.
Du har klagerett på enkeltvedtak som er fattet ved AHO.
Klagen skal opplyse om hvilket vedtak du klager over, om den endringen du ønsker og gjerne også de grunnene du har for å klage.
Du må klage på vedtaket innen 3 uker fra du mottok vedtaksbrevet, og du må benytte skjema «Klage på enkeltvedtak». Send klagen til studieadministrasjonen som vil vurdere saken på nytt og som kan:
Hvis vedtaket opprettholdes, skal klagen oversendes AHOs Klagenemnd som skal ta endelig stilling til klagen. Du kan ikke klage på vedtaket fra klagenemnda.
Frist: 3 uker