Språk

Studiehverdag

Studiestart 1. år grunnundervisning

Pliktig oppmøte for studenter tatt opp til 5årig/5,5årig grad via Samordnet opptak

Det er obligatorisk oppmøte første studiedag. Dersom du av ulike årsaker likevel ikke kan møte opp, er det viktig at du så raskt som mulig varsler studieadministrasjonen på opptak@aho.no eller på telefon 22 99 70 00.

Hvis du ikke gir beskjed på forhånd vil du miste studieplassen din. 

Utsatt studiestart for studenter tatt opp til 5årig/5,5årig grad via Samordnet opptak

Dersom du har fått innvilget opptak på et av våre studier, men av ulike grunner ikke kan begynne, kan du søke om utsatt studiestart.

Frist for å søke er senest tre uker etter du har fått tilbud og takket ja til studieplass.
Bruk "Skjema for utsatt studiestart"

Utsatt studiestart gjelder for et år frem i tid og gyldig dokumentasjon må legges ved søknaden.

Det er kun anledning til å søke om utsatt studiestart på bakgrunn av:

  • Innkalling til militær- eller siviltjeneste
  • Fødsel/adopsjon
  • Sykdom


Dersom du får innvilget ett års utsatt studiestart er du sikret plass påfølgende år. Som en formalitet må du søke på nytt via Samordna Opptak innen fristen 15.april året etter.

Adgangskort

Ditt første adgangskort

Nye studenter får opplyst tid for fotografering til adgangskort. Når kortet er produsert hentes det i Infotorget, men du får det først utlevert når du har gjennomført brannkurs digitalt. Dette kan gjøres digitalt ved og logge inn på branntest.no og passord: Aho17. Førstegangs utstedelse av kort er gratis.

Har du mistet adgangskortet?

Ved tapt/mistet kort, bestiller du et nytt i Infotorget. Du må betale 150.- for et nytt kort. Infotorget bestiller nytt og du får mail når nytt kort er klart til henting.

Er adgangskortet ditt utslitt/ødelagt?

Utslitt eller ødelagt kort byttes gratis ved innlevering av gamle kort. Lever inn kortet til Infotorget som bestiller nytt kort til deg. Du får mail når nytt kort er klart til henting.

Pinkode

Pinkoden kan endres ved henvendelse i studieadministrasjonen eller drift.
Utvidelse av adgangsnivåAlle studenter er satt opp med felles adgangsnivå gjennom AHOs kortsystem. Trenger du spesiell tilgang til et rom eller område ved AHO i en kortere eller lengre periode, kontakt drift.

Aktivere kort for print og kopi

Dersom du har fått kort første gang eller du har byttet kort må du aktivere kortet for printing på kopimaskin. Benytt ditt AHO-passord og -brukernavn som innlogging. Les mer om print og kopi her.

 

Digitalt studentbevis

Studentbevis og semesterkort får du som en app på smarttelefonen din.

  • Studentbevis-appen fungerer som studentbevis bl.a. hos Ruter, NSB og SiO.
  • Appen kan brukes på IOS (iPhone/iPad) og Android.
  • For at studentbeviset skal være gyldig må du ha betalt semesteravgift og semesterregistrert deg.
  • Studentkortet sammen med semesterkortet (papirlappen) er også gyldig som studentbevis. Papirkortet kan bestilles i skranken i studieadministrasjonen.

Last ned appen!

Ofte stilte spørsmål
Les ofte stilte spørsmål om digitalt studentbevis.

Semesterregistrering og Studentweb

Hvert semester må du gjøre følgende for å beholde studieretten:

  • Betale semesteravgift
  • Registrere deg på Studentweb
  • Når du som student semesterregistrerer deg godkjenner du utdanningsplanen som er satt opp for det program du har fått opptak til og har studierett på.
  • Du benytter Studentweb for å finne fakturaen for semesteravgiften. Denne betaler du i din egen bank. Husk riktig beløp, KID-nummer, konto-nummer og betalingsfrist.

Manglende semesterregistrering medfører stenging av adgangskort og til slutt tap av studieretten ved AHO.

Frister:

  • Høstsemester: 1. september
  • Vårsemester: 1. februar

Har du spørsmål eller problemer, kontakt studieinfo@aho.no

Mer om semesteravgiften

  • Betalt semesteravgift gir tilgang til alle SiO sine tjenester, som helsetjeneste, bolig, treningssentre etc. Les mer om SiO her.
  • Studenter er kun pålagt å betale semesteravgift til ett studiested. Betaler du semesteravgift til mer enn ett studiested kan du søke om fritak for avgiften ved ett av dem.
  • Ved utveksling gjennom formelle utvekslingsavtaler er det vanlig at studenter bare skal betale avgifter til sin hjemmeinstitusjon. Dette innebærer at studenter som reiser på utveksling fra AHO betaler semesteravgiften ved AHO og fritas avgifter ved utvekslingsinstitusjonen.
  • Studenter på utveksling til AHO fritas for semesteravgiften, men må betale kopiavgift.
  • Gjestestudenter utenom utvekslingsavtaler betaler semesteravgift som vanlige studenter, med mindre de også betaler til en annen norsk institusjon og dermed kan søke fritak ved en av dem.

Mer om semesterregistrering

Semesterregistreringen er obligatorisk og består av følgende deler:

  • Du bekrefter å ha satt deg inn i AHOs regelverk.
  • Du bekrefter din personlige utdanningsplan for dette semesteret – altså hvilken undervisning du skal følge og hvilke eksamener du skal ta. Er det feil i utdanningsplanen, så må du kontakte din studierådgiver for at utdanningsplanen skal rettes.
  • Du bekrefter din personlige kontaktinformasjon.

Etter at du har gjort alt dette, så vil Studentweb innen ett døgn sende melding til Lånekassen om at du er registrert som student, og de kan påbegynne prosessen for å utbetale studiestøtte.

Kursregistrering for masterstudenter

Studenter som går:

  • 4.-5. år Arkitektur
  • 4.-5. år Design
  • 1 og 2 år Master of design (toårig grad)
  • 3. semester Landskapsarkitektur (toårig grad)

skal registrere tre kurs i prioritert rekkefølge (prioritet 1, 2, 3). Dette gjelder både studiokurs (24 studiepoeng) og fordypningskurs (6 studiepoeng).

Plasser på kurs (masternivå) fordeles etter ansiennitet. AHO har også mulighet til å tildele plass der særskilte omstendigheter gjør dette nødvendig.

Informasjon om hvilke kurs du har fått plass på finner du i Studentweb når opptaket er klart.

Godkjenning og innpass av ekstern utdanning

Fremvise originaldokumenter

Studenter må ved forespørsel framvise originaldokumenter som er grunnlaget for opptak til studier eller for utstedelse av vitnemål ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Studenter som ikke framviser de forespurte originaldokumentene for kontroll kan miste studieretten. Vitnemål fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo vil kunne bli holdt tilbake til de forespurte originaldokumentene er framvist og kontrollert.

Ex Phil og annen norsk utdanning

Dersom du har examen philosophicum fra et annet lærested eller annen norsk ekstern utdanning kan du søke om å få innpasset dette.

Innpassing av bachelorgrad

Studenter tatt opp til masternivå ved studieprogrammet i arkitektur eller design, skal få sin bachelorgrad innpasset som 180 studiepoeng. Det tilsvarer omfanget til grunnstudiene ved AHO. Søknadsskjema og vitnemål leveres til Studieadministrasjonen.

Utveksling

Har du vært på utveksling, må du søke om endelig godkjenning og innpassing etter at du er kommet tilbake fra oppholdet.

Søknadskjema om innpassing / godkjenning av ekstern utdanning

Ekskursjoner

Alle lærere og studenter som skal reise på ekskursjon må fylle ut og levere egenerklæringsskjema.
Dette skjemaet er tilgjengelig på Moodle og leveres direkte derfra. 

Forsikring: alle studenter må ha reiseforsikring for å kunne delta på ekskursjon. 

Kursansvarlig må sørge for å gi reiserute til studieadministrasjonen i god tid før avreise. 
Øvrig ansvarsområder er beskrevet i dokumentet under:
 

 

Karakterutskrift og studiebekreftelse

Karakterutskrift

I noen tilfeller trenger du bekreftelse på dine studier i form av en karakterutskrift. I Studentweb er en oversikt over hvilke kurs/emner du har bestått så langt i studiet. Denne kan skrives ut og brukes dersom anledningen er mindre formell.
Trenger du en formell, underskrevet og stemplet karakterutskrift kan du be om dette via infotorget. Spesifiser om du trenger norsk eller engelsk utskrift.

Annen bekreftelse

Dersom du trenger en ytterligere bekreftelse på at du har fått opptak til eller er student ved AHO, kontakt Infotorget. Spesifiser gjerne hvem vi skal adressere bekreftelsen til, og om den skal være på engelsk eller norsk. Normalt vil vi kunne gi deg en slik bekreftelse til neste dag.

Tidligere student ved AHO

Som uteksaminert er diplomet med medfølgende Diploma Supplement den formelle bekreftelsen på din utdannelse. Du kan ikke få en ny original av dette dokumentet, men vi kan skrive en bekreftelse på at diplomet er oppnådd og tidligere utsendt.

Henvend deg til studieinfo@aho.no, og husk å spesifisere type utdanning og hvilket år du ble uteksaminert.

Permisjon

Når kan du søke om permisjon?

Permisjon er et tidsbegrenset opphold i din studieprogresjon. Du kan som regel få innvilget permisjon av følgende grunner:

  • graviditet eller omsorg for barn
  • førstegangstjeneste
  • sykdom
  • andre tungtveiende grunner av faglig, sosial eller personlig art

Søknad om permisjon

Frister

Frist for å søke permisjon høstsemester: 15.august
Frist for å søke permisjon vårsemester: 15. januar

Slik søker du om permisjon

Send permisjonssøknad og dokumentasjon (legeerklæring, innkallingsbrev til førstegangstjeneste eller lignende) til studieadministrasjonen, som behandler søknaden.

Hva gjør du hvis søknaden blir avslått?

Du kan klage hvis du får avslag på søknaden. Dersom du har nye opplysninger kan du sende inn tilleggsinformasjon.
Hvis klagen blir avslått blir den sendt til klagenemda ved AHO for ny behandlingsdom, se lov om universiteter og høyskoler § 5-1 nr 1 (Lovdata.no). Du kan ikke klage på Klagenemdas vedtak i en klagesak.

Les dette før du søker om permisjon:

  • I permisjonstiden kan det vedtas endringer i program- og emneplaner, for eksempel endring av pensum, arbeidskrav og eksamensformer.
  • Når du er i permisjon er du selv ansvarlig for å holde deg orientert om endringer i frister og regler for program- og emneplaner, og foreta eventuelle fagvalg.
  • Du er selv ansvarlig for å melde fra om når du kommer tilbake til studiet innen fastsatte frister. Dersom du ikke gjør dette kan du miste studieplassen.
  • Hvis du ikke vil komme tilbake til studiet etter permisjonen må du sende en skriftlig oppsigelse av studieplassen din til studieadministrasjonen.

Forsikring og yrkesskadeerstatning

Skader som skjer under utdanning kan i visse tilfeller gi rett til yrkesskadeerstatning.

Som norsk student er du medlem av Folketrygden og dekket av Folketrygdelovens bestemmelser for yrkesskader som skjer på undervisningsstedet i undervisningstiden. Påføres du skade utenfor undervisningen vil ikke særfordelene ved yrkesskade i Folketrygden gjelde.

Dersom du blir alvorlig skadet og vil undersøke om skaden kan gi rett til yrkesskadeerstatning, kontakt studieadministrasjonen for veiledning. Merk at skader som kan gi rett til fremtidig yrkesskadeerstatning må meldes til NAV innen ett år etter at skaden fant sted.

Du er ikke forsikret gjennom studentstatus ved AHO. All forsikring utenom det som dekkes av Folketrygden må tegnes privat.

Utenlandsstudier

Norske studenter som mottar støtte til utdanning i utlandet gjennom Lånekassen er dekket av Folketrygden og derav også yrkesskadedekket.

I forbindelser med ekskursjoner eller utveksling vil du som hovedregel være dekket av Yrkesskadeforsikringslovens bestemmelse for skader som skjer som del av obligatorisk undervisningsopplegg på anvist undervisningssted. Det er likevel sterkt tilrådelig at studenter som reiser ut av Norge på studieopphold tegner privat forsikring i tillegg, særlig gjelder dette ved opphold utenfor EU/EØS-land, der du ikke har rett til å få dekket utgifter til nødvendig medisinsk behandling gjennom ordningen med Europeisk helsetrygdekort.

Mer informasjon

Studenter som reiser på studieopphold utenfor EU/EØS anbefales å sjekke hvilke rettigheter de har hos Helsenorge.no.

Er du i tvil om ditt medlemskap i Folketrygden finner du informasjon om dette hos NAV.

NAVs sjekkliste for studenter i utlandet.

NAVs spørsmål og svar, studier i utlandet.

Les mer i Universitets- og høgskolerådets veiledning om forsikrings- og erstatningsrettslige spørsmål vedrørende studenter i universitets- og høgskolesektoren.

Persondata i studieprosjekt

Skal du samle data om personer i forbindelse med ditt studieprosjekt?

Dersom du på en eller annen måte skal samle inn, registrere, behandle, eller lagre opplysninger om personer, må du sjekke om du må rapportere dette til NSD – Norsk senter for forskningsdata. 

NSD har en egen «test» hvor du som student kan sjekke om dataene du planlegger å samle inn er meldepliktige.

Viser det seg at prosjektet ditt er meldepliktig må du melde dette inn til NSD via meldeskjemaet deres

Er du usikker på hvordan du skal gå frem eller hva som menes med innsamling av data?

Sjekk ut NSD sin egen FAQ hvor du får gode svar på hvilke prosjekter som regnes som meldepliktige og hva du må gjøre med ditt prosjekt for å slippe å melde det inn. Vanlige spørsmål om meldeplikt.

Kontakt forskningsadministrasjonen ved AHO så kan de bistå deg om du har spørsmål som ikke svares på hos NSD. 

Hva er meldeplikt og hva regnes som personopplysninger?

  • Meldeplikten er lovpålagt jf. personopplysningsloven og prosedyren med melding til NSD er bestemt av institusjonsledelsen.
  • Personopplysninger er opplysninger som direkte eller indirekte kan identifisere en person. 
    • Direkte personidentifiserbare opplysninger er navn, personnummer eller andre personlige kjennetegn.
    • Indirekte personidentifiserbare opplysninger er bakgrunnsopplysninger som kan gjøre det mulig å spore opplysningene tilbake til en enkeltperson, for eksempel bostedskommune eller institusjonstilknytning kombinert med opplysninger om alder, kjønn, yrke, nasjonalitet, diagnose, etc.
  • Dersom du behandler slike opplysninger i ditt prosjekt, kan prosjektet være meldepliktig til personvernombudet. Meldeplikten foreligger selv om personopplysningene er erstattet med et nummer, en kode, fiktive navn eller lignende, som viser til en atskilt liste med personopplysningene
Har du behov for mer informasjon ta gjerne kontakt med en av saksbehandlere ved Personvernombudet.

Studierett

Studierett tildeles den som har fått opptak til et studium. Du kan miste studieretten din hvis du:

  • ikke har betalt semesteravgift innen fristen
  • har overskredet den fastsatte grensen for normert tid med eventuelt tillegg i tid
  • har brukt opp dine forsøk til eksamen
  • ikke har avlagt eller bestått eksamen i henhold til utdanningsplan i løpet av det siste studieåret, og ikke er i permisjon
  • ikke har fremlagt originale vitnemål til vitnemålskontroll

Hvis du står i fare for å miste studieretten skal du gis skriftlig forhåndsvarsel senest ved semesterstart. Ved vedtak om inndragning av studieretten skal du underrettes skriftlig om vedtaket. I underrettelsen skal det opplyses om begrunnelsen for vedtaket og klageadgangen. Mister du studieretten, kan du søke om nytt opptak til studiet.

Gjenopptak

Hvis du har tapt eller sagt opp studieretten din kan du søke gjenopptak.
Når du søker gjenopptak må du sende inn skjema for gjenopptak til studieadministrasjonen.
 
Frist for å søke gjenopptak er :
  • Oppstart høstsemester: 1. mars
  • Oppstart vår semester: 1. oktober

Hvis du i perioden du har vært borte fra AHO som student har tatt andre fag ved andre institusjoner og ønsker dette vurdert som innpass må karakterutskrift og emnebeskrivelser fra lærested vedlegges søknaden.
 

"Skikk og bruk" for deg som student ved AHO

Dette reglementet gjelder for alle høgskolens registrerte studenter og for de personer som disse måtte ta med inn i høgskolens lokaler.

Utstyr

Studenter skal vise respekt for og ta vare på det utstyr og studiemateriell som stilles til disposisjon fra AHOs side: møbler, bøker utlånt fra biblioteket, verktøy, annet teknisk utstyr mm., og skal varsle administrasjonen snarest mulig dersom noe blir ødelagt eller borte.

Opplæring

Studenter plikter å delta på de opplæringstilbud som gis for bruk av kopimaskiner, datamaskiner, verkstedsutstyr etc. og å overholde de regler som er fastsatt for bruk av verksteder og spesialrom. Det skal kvitteres for utstyr eller nøkler som lånes fra administrasjonen og dette skal returneres i hht. avtale og uten unødig opphold. I særlige tilfeller, f.eks. ved grov uaktsomhet, kan studenter gjøres erstatningsansvarlig for gjenstander som blir ødelagt eller stjålet.

Private gjenstander

AHO påtar seg ikke ansvar for private gjenstander som studenter oppbevarer i skolens lokaler. AHO har ingen forsikringsordning for erstatning av tapte eller ødelagte gjenstander.

Parkering

Studenter kan benytte AHOs parkeringsplass i Maridalsveien 29 i hht AHOs parkeringsbestemmelser. Alle som benytter parkeringsplassen, må sørge for at bilnummeret er registret i resepsjonens nummerregister og at oblat er synlig plassert. Biler som står feilparkert, blir tauet bort uten forvarsel og på eiers regning og risiko.

Sykler skal parkeres utendørs på dertil avsatte plasser. Sykler som tas med innendørs vil umiddelbart bli fjernet. Sykkel bringes med til AHO på eget ansvar.

Studentkort

Studentkort benyttes også som adgangskort. Adgangsdelen blir aktivert når semesteravgiften er betalt og slettet dersom semesteravgiften ikke er betalt innen fastsatt dato. Kort slettes henholdsvis 1. november og 1. mars. Adgangsdelen slettes senest 1 md etter avsluttet studium ved AHO. For alle dører som er lagt inn på kodelåssystemet, kan det gis nye adgangsbegrensninger uten forvarsel dersom særlige forhold tilsier at det er nødvendig. Første gangs studentkort er gratis. Må nytt kort utstedes, vil studenten bli belastet for kostnadene dette medfører.

Kopiavgift

Studentene skal betale den til enhver tid fastsatte papiravgift hvert semester for dekking av kopieringsavgift til Kopinor. Avgiften innkreves sammen med semesteravgiften.

Studenter som oppholder seg i høgskolens lokaler, plikter uoppfordret å vise gyldig studiekort til vaktpersonell som er på kontrollrunde.

Studenter som oppholder seg i høgskolens lokaler etter ordinær åpningstid, plikter å påse at dører og vinduer er lukket og at lys og elektriske maskiner er avslått når lokalet forlates.

Arbeidsplasser

Studenter plikter å holde sin arbeidsplass ryddig og bidra til at tegnesaler og oppholdsarealer er i rimelig orden. All bruk av maling, spray, gips etc. skal kun foregå i dertil egnede verksteder. Det er forbudt å tømme maling eller kjemikalier i vasker eller toaletter. Det skal vises respekt og tilrettelegges for at renhold kan utføres i henhold til instruks. Denne inneholder bl.a at papir, modeller m.v. på gulv betraktes som søppel og kastes.

Røyking

Røykeloven gjelder også AHOs lokaler

Dyr

Det er ikke tillatt å ha husdyr med inn i høyskolens lokaler.

Modeller

Studenter må selv ta vare på sine oppgaver, modeller o.l. etter sensurering. Alle etterlatte studentoppgaver kastes etter den frist som settes ved avslutningen av hvert semester. Frist kunngjøres hvert semester ved oppslag.

Branninstruks

Alle høgskolens studenter plikter å gjøre seg kjent med høgskolens branninstruks og delta i årlige brannøvelser.

HMS

Alle studenter plikter å overholde de regler som er fastsatt for bruk av verktøy og utstyr og opphold i høgskolens verksteder eller andre spesiallokaler. Alle studenter skal ha gjennomgått skolens sikkerhetskurs før verkstedene tas i bruk. Sikkerhetskursene er obligatoriske.

Et hvert brudd på Ordensreglementet vil kunne medføre stenging av adgangskort. Ved grov uaktsomhet kan studenter gjøres erstatningspliktig for den skade de har forvoldt på AHOs inventar og/eller utstyr. I gjentatte eller særlig grove tilfeller vil rapport bli sent til styret, som avgjør om ytterligere sanksjoner, som for eksempel bortvisning, skal iverksettes.