Det er obligatorisk oppmøte første studiedag for alle nye studenter. Dersom du av ulike årsaker likevel ikke kan møte opp, er det viktig at du så raskt som mulig varsler studieadministrasjonen på opptak@aho.no eller på telefon 22 99 70 00. Fravær må dokumenteres.
Hvis du ikke gir beskjed på forhånd, vil du miste studieplassen din.
Dersom du har fått innvilget opptak til et av våre studieprogram, men av ulike grunner ikke kan begynne, kan du søke om utsatt studiestart.
Søk om utsatt studiestart og reservasjon av studieplass her (nettskjema.no)
Nye studenter får opplyst tid for fotografering til adgangskort. Når kortet er produsert hentes det i Infotorget, men du får det først utlevert når du har gjennomført brannkurs digitalt. Dette kan gjøres digitalt ved og logge inn på branntest.no og passord: Aho17. Førstegangs utstedelse av kort er gratis.
Ved tapt/mistet kort, bestiller du et nytt i Infotorget. Du må betale 150.- for et nytt kort. Infotorget bestiller nytt og du får mail når nytt kort er klart til henting.
Utslitt eller ødelagt kort byttes gratis ved innlevering av gamle kort. Lever inn kortet til Infotorget som bestiller nytt kort til deg. Du får e-post når nytt kort er klart til henting.
Pinkoden kan endres ved å sende e-post til drift fra din AHO e-post.
Alle studenter er satt opp med felles adgangsnivå gjennom AHOs kortsystem. Trenger du spesiell tilgang til et rom eller område ved AHO i en kortere eller lengre periode, kontakt drift.
Alle nye kort må aktiveres for bruk på kopimaskinene.
Benytt ditt AHO-passord og -brukernavn som innlogging.
Les mer om print og kopi her.
Studentbevis og semesterkort får du som en app på smarttelefonen din.
Last ned appen!
Ofte stilte spørsmål
Les ofte stilte spørsmål om digitalt studentbevis.
Hvert semester må du gjøre følgende for å beholde studieretten:
Manglende semesterregistrering medfører stenging av adgangskort og til slutt tap av studieretten ved AHO.
Har du spørsmål eller problemer, kontakt studieinfo@aho.no
Etter at du har gjort alt dette, så vil Studentweb innen ett døgn sende melding til Lånekassen om at du er registrert som student, og de kan påbegynne prosessen for å utbetale studiestøtte.
Studenter som går:
skal registrere tre kurs i prioritert rekkefølge (prioritet 1, 2, 3). Dette gjelder både studiokurs (24 studiepoeng) og fordypningskurs (6 studiepoeng).
Plasser på kurs (masternivå) fordeles etter ansiennitet. AHO har også mulighet til å tildele plass der særskilte omstendigheter gjør dette nødvendig.
Informasjon om hvilke kurs du har fått plass på finner du i Studentweb når opptaket er klart.
Studenter som er tatt opp på et studium ved AHO kan søke om innpass/fritak for et emne når det kan dokumenteres at tilsvarende emne er bestått ved et annet lærested.
Du søker via eget skjema for innpass. I skjemaet fyller du ut navn og personnummer, studieprogram du går på og opplyser om hvilke emner du har tatt og hvilke emner du mener de overlapper ved AHO. I tillegg må du laste opp dokumentene som skal følge søknaden.
Søknadsskjema til innpassing finner du her
Studenter må ved forespørsel framvise originaldokumenter som er grunnlaget for opptak til studier eller for utstedelse av vitnemål ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Studenter som ikke framviser de forespurte originaldokumentene for kontroll kan miste studieretten. Vitnemål fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo vil kunne bli holdt tilbake til de forespurte originaldokumentene er framvist og kontrollert.
Studenter tatt opp til masternivå ved studieprogrammet i arkitektur, skal få sin bachelorgrad innpasset som 180 studiepoeng. Det tilsvarer omfanget til grunnstudiet ved AHO. Originale vitnemål må fremvises studieadministrasjonen ved studiestart.
Har du vært på utveksling, må du søke om endelig godkjenning og innpassing etter at du er kommet tilbake fra oppholdet.
Etter endt utenlandsopphold har du anledning til å søke om godkjenning og innpass av de eksterne kursene. Søknaden må inneholde karakterutskrift, emnebeskrivelser og portfolio. Søknaden blir innvilget dersom fagene er relevante for graden din ved AHO, og dersom portfolioen har et nivå som forventes av studentarbeid ved AHO.
Mer informasjon om utveksling finner du her.
Ta kontakt med international-office@aho.no
Studenter som skal reise på ekskursjon eller studietur må fylle ut og levere egenerklæringsskjema.
Studenter må ha egen reiseforsikring for å kunne delta på ekskursjon/studietur.
Kursansvarlig må sørge for å gi reiserute til studieadministrasjonen i god tid før avreise. Alle gruppereiser skal ha en ansvarlig turleder.
Øvrig ansvarsområder er beskrevet i dokumentet under:
I noen tilfeller trenger du bekreftelse på dine studier i form av en karakterutskrift. I Studentweb er en oversikt over hvilke kurs/emner du har bestått så langt i studiet. Denne kan skrives ut og brukes dersom anledningen er mindre formell.
Trenger du en formell, underskrevet og stemplet karakterutskrift kan du be om dette via infotorget. Spesifiser om du trenger norsk eller engelsk utskrift.
Dersom du trenger en ytterligere bekreftelse på at du har fått opptak til eller er student ved AHO, kontakt Infotorget. Spesifiser gjerne hvem vi skal adressere bekreftelsen til, og om den skal være på engelsk eller norsk. Normalt vil vi kunne gi deg en slik bekreftelse til neste dag.
Som uteksaminert er diplomet med medfølgende Diploma Supplement den formelle bekreftelsen på din utdannelse. Du kan ikke få en ny original av dette dokumentet, men vi kan skrive en bekreftelse på at diplomet er oppnådd og tidligere utsendt.
Henvend deg til studieinfo@aho.no, og husk å spesifisere type utdanning og hvilket år du ble uteksaminert.
Som norsk student er du medlem av Folketrygden og dekket av Folketrygdelovens bestemmelser for yrkesskader som skjer på undervisningsstedet i undervisningstiden. Påføres du skade utenfor undervisningen vil ikke særfordelene ved yrkesskade i Folketrygden gjelde.
Dersom du blir alvorlig skadet og vil undersøke om skaden kan gi rett til yrkesskadeerstatning, kontakt studieadministrasjonen for veiledning. Merk at skader som kan gi rett til fremtidig yrkesskadeerstatning må meldes til NAV innen ett år etter at skaden fant sted.
Du er ikke forsikret gjennom studentstatus ved AHO. All forsikring utenom det som dekkes av Folketrygden må tegnes privat.
Norske studenter som mottar støtte til utdanning i utlandet gjennom Lånekassen er dekket av Folketrygden og derav også yrkesskadedekket.
I forbindelser med ekskursjoner eller utveksling vil du som hovedregel være dekket av Yrkesskadeforsikringslovens bestemmelse for skader som skjer som del av obligatorisk undervisningsopplegg på anvist undervisningssted. Det er likevel sterkt tilrådelig at studenter som reiser ut av Norge på studieopphold tegner privat forsikring i tillegg, særlig gjelder dette ved opphold utenfor EU/EØS-land, der du ikke har rett til å få dekket utgifter til nødvendig medisinsk behandling gjennom ordningen med Europeisk helsetrygdekort.
Studenter som reiser på studieopphold utenfor EU/EØS anbefales å sjekke hvilke rettigheter de har hos Helsenorge.no.
Er du i tvil om ditt medlemskap i Folketrygden finner du informasjon om dette hos NAV.
NAVs sjekkliste for studenter i utlandet.
NAVs spørsmål og svar, studier i utlandet.
Les mer i Universitets- og høgskolerådets veiledning om forsikrings- og erstatningsrettslige spørsmål vedrørende studenter i universitets- og høgskolesektoren.
Dersom du på en eller annen måte skal samle inn, registrere, behandle, eller lagre opplysninger om personer, må du sjekke om du må rapportere dette til NSD – Norsk senter for forskningsdata.
NSD har en egen «test» hvor du som student kan sjekke om dataene du planlegger å samle inn er meldepliktige.
Viser det seg at prosjektet ditt er meldepliktig må du melde dette inn til NSD via meldeskjemaet deres.
Sjekk ut NSD sin egen FAQ hvor du får gode svar på hvilke prosjekter som regnes som meldepliktige og hva du må gjøre med ditt prosjekt for å slippe å melde det inn. Vanlige spørsmål om meldeplikt.
Kontakt forskningsadministrasjonen ved AHO så kan de bistå deg om du har spørsmål som ikke svares på hos NSD.
Studierett tildeles den som har fått opptak til et studium. Du kan miste studieretten din hvis du:
Hvis du står i fare for å miste studieretten skal du gis skriftlig forhåndsvarsel senest ved semesterstart. Ved vedtak om inndragning av studieretten skal du underrettes skriftlig om vedtaket. I underrettelsen skal det opplyses om begrunnelsen for vedtaket og klageadgangen. Mister du studieretten, kan du søke om nytt opptak til studiet.
Dette reglementet gjelder for alle høgskolens registrerte studenter og for de personer som disse måtte ta med inn i høgskolens lokaler.
Studenter skal vise respekt for og ta vare på det utstyr og studiemateriell som stilles til disposisjon fra AHOs side: møbler, bøker utlånt fra biblioteket, verktøy, annet teknisk utstyr mm., og skal varsle administrasjonen snarest mulig dersom noe blir ødelagt eller borte.
Studenter plikter å delta på de opplæringstilbud som gis for bruk av kopimaskiner, datamaskiner, verkstedsutstyr etc. og å overholde de regler som er fastsatt for bruk av verksteder og spesialrom. Det skal kvitteres for utstyr eller nøkler som lånes fra administrasjonen og dette skal returneres i hht. avtale og uten unødig opphold. I særlige tilfeller, f.eks. ved grov uaktsomhet, kan studenter gjøres erstatningsansvarlig for gjenstander som blir ødelagt eller stjålet.
AHO påtar seg ikke ansvar for private gjenstander som studenter oppbevarer i skolens lokaler. AHO har ingen forsikringsordning for erstatning av tapte eller ødelagte gjenstander.
Studenter kan benytte AHOs parkeringsplass i Maridalsveien 29 i hht AHOs parkeringsbestemmelser. Alle som benytter parkeringsplassen, må sørge for at bilnummeret er registret i resepsjonens nummerregister og at oblat er synlig plassert. Biler som står feilparkert, blir tauet bort uten forvarsel og på eiers regning og risiko.
Sykler skal parkeres utendørs på dertil avsatte plasser. Sykler som tas med innendørs vil umiddelbart bli fjernet. Sykkel bringes med til AHO på eget ansvar.
Studentkort benyttes også som adgangskort. Adgangsdelen blir aktivert når semesteravgiften er betalt og slettet dersom semesteravgiften ikke er betalt innen fastsatt dato. Kort slettes henholdsvis 1. november og 1. mars. Adgangsdelen slettes senest 1 md etter avsluttet studium ved AHO. For alle dører som er lagt inn på kodelåssystemet, kan det gis nye adgangsbegrensninger uten forvarsel dersom særlige forhold tilsier at det er nødvendig.
Studentene skal betale den til enhver tid fastsatte papiravgift hvert semester for dekking av kopieringsavgift til Kopinor. Avgiften innkreves sammen med semesteravgiften.
Studenter som oppholder seg i høgskolens lokaler, plikter uoppfordret å vise gyldig studiekort til vaktpersonell som er på kontrollrunde.
Studenter som oppholder seg i høgskolens lokaler etter ordinær åpningstid, plikter å påse at dører og vinduer er lukket og at lys og elektriske maskiner er avslått når lokalet forlates.
Studenter plikter å holde sin arbeidsplass ryddig og bidra til at tegnesaler og oppholdsarealer er i rimelig orden. All bruk av maling, spray, gips etc. skal kun foregå i dertil egnede verksteder. Det er forbudt å tømme maling eller kjemikalier i vasker eller toaletter. Det skal vises respekt og tilrettelegges for at renhold kan utføres i henhold til instruks. Denne inneholder bl.a at papir, modeller m.v. på gulv betraktes som søppel og kastes.
Røykeloven gjelder også AHOs lokaler
Det er ikke tillatt å ha husdyr med inn i høyskolens lokaler.
Studenter må selv ta vare på sine oppgaver, modeller o.l. etter sensurering. Alle etterlatte studentoppgaver kastes etter den frist som settes ved avslutningen av hvert semester. Frist kunngjøres hvert semester ved oppslag.
Alle høgskolens studenter plikter å gjøre seg kjent med høgskolens branninstruks og delta i årlige brannøvelser.
Alle studenter plikter å overholde de regler som er fastsatt for bruk av verktøy og utstyr og opphold i høgskolens verksteder eller andre spesiallokaler. Alle studenter skal ha gjennomgått skolens sikkerhetskurs før verkstedene tas i bruk. Sikkerhetskursene er obligatoriske.
Et hvert brudd på Ordensreglementet vil kunne medføre stenging av adgangskort. Ved grov uaktsomhet kan studenter gjøres erstatningspliktig for den skade de har forvoldt på AHOs inventar og/eller utstyr. I gjentatte eller særlig grove tilfeller vil rapport bli sent til styret, som avgjør om ytterligere sanksjoner, som for eksempel bortvisning, skal iverksettes.Er navnet ditt riktig i våre systemer? Det er viktig at vi har registrert riktige opplysninger om deg, som navn, adresse og personnummer. Navnet du er registrert med brukes på karakterutskrifter, vitnemål, studentkort, Studentbevis-app osv.
Du kan oppdatere adressen din selv på Studentweb.
Dersom kurset ditt har en publisert litteraturliste i Leganto, finner du den i Moodle under "Course reading list"
Du kan også søke opp litteraturlister i Leganto her. Her finner du også alle andre litteraturlister som har blitt laget i Leganto.
For å finne litteraturlister for inneværende semester endre du "Course Status" til "Active".
Du kan finne ut om biblioteket har tilgang til elektronisk versjon av boken/artikkelen eller om den er tilgjengelig i fysisk format.
Under "Lenker & tilgjengelighet" finner du informasjon om hvor dokumentet er og du kan bestille bøker om de er utlånt.
Her får du også opp en lenke dersom dokumentet er tilgjengelig digitalt.
Om du vil finne en fysisk bok på hylla i biblioteket trykker du på Lokaliser - så får du opp et kart over biblioteket.
Du kan ha krav på individuell tilrettelegging av studiesituasjonen og/eller eksamen.
Individuell tilrettelegging skal kompensere for ulempene din funksjonshemming medfører. Tilretteleggingen kan ikke føre til reduksjon av de faglige krav.
Kontakt studieadministrasjonen, så vil du få informasjon om hvilke muligheter som finnes.
Eksempler på utfordringer som kan gi grunnlag for individuell tilrettelegging
Hvis du har en funksjonsnedsettelse eller en sykdom som gir deg vesentlige ulemper i undervisning/studiehverdag, kan du søke om tilrettelegging. Ta kontakt med din studierådgiver for en uforplikente prat for mulige tiltak.
Fyll ut "søknad om tilrettelegging av undervisning/studiehverdag" og last opp legeattest eller annen tilsvarende dokumentasjon i skjemaet (logg inn med brukernavn og passord). Legeattester inneholder sensitiv informasjon og skal derfor ikke sendes på e-post.
Hvis du har en funksjonsnedsettelse eller en sykdom som gir deg vesentlige ulemper i eksamenssituasjonen, kan du søke om individuelt tilrettelagt eksamen. Ved søknad om tilrettelegging må relevant dokumentasjon fra lege eller annen fagperson følge med søknaden. Husk at det kan være forskjellige krav til dokumentasjonen avhengig av hvilken type tilrettelegging du søker om. Dokumentasjon fra lege eller annen fagperson må inneholde en anbefaling om et tilretteleggingstiltak.
Eksempler på tilrettelegging kan være utvidet tid, hvile- og ammetid, retteprogram på PC, tilretteleggingsutstyr, skjermet plass eller eksamen i eget rom.
Slik søker du:
Fyll ut søknadsskjema og last opp legeattest eller annen tilsvarende dokumentasjon i skjemaet (logg inn med brukernavn og passord). Legeattester inneholder sensitiv informasjon og skal derfor ikke sendes på e-post.
Søknadsfristen for tilrettelegging av eksamen er en måned før eksamenstidspunktet
Lånekassen tilbyr elever og studenter i høyere utdanning å søke ekstra stipend. Ordningen gjelder for de som ikke kan jobbe ved siden av utdanningen på grunn av nedsatt funksjonsevne eller funksjonshemming. Spørsmål om dette rettes til Lånekassen.
Mer informasjon om hvordan du går fram for å søke.
Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB) arbeider for at alle skal ha lik tilgang til litteratur og informasjon. NLB er et statlig bibliotek under Kulturdepartementet. Tilbudet er gratis og landsdekkende.