fbpx Ofte stilte spørsmål om digitalt studentbevis | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Ofte stilte spørsmål om digitalt studentbevis

Hvordan logger jeg på appen?

Du logger på med det samme brukernavnet (sxxxxxx) og passordet som du bruker på andre AHO-systemer (Mail, Feide, datamaskiner osv.).
 

Når kan jeg ta i bruk appen?

Så fort du har betalt semesteravgift og semesterregistrert deg i Studentweb kan du ta i bruk appen. Det kan ta opptil fem virkedager fra du har betalt semesteravgiften til den blir registrert i vårt system.
 

Trenger jeg fortsatt studentkort (adgangskort)?

Ja. Du trenger studentkortet blant annet for å låne bøker på biblioteket, printe, og som adgangskort til verksted og AHO sine bygninger. Alle studenter må ha med seg studentkortet når de oppholder seg på AHOs område.
 

Hvordan beviser jeg at jeg har rett på studentbillett hos Vy eller Ruter?

Ved eventuell billettkontroll viser du frem gyldig billett, Studentbevisappen og gyldig bildelegitimasjon. Studentbevisappen viser at du er aktiv student ved AHO.
 

Hvorfor vises ikke bilde av meg i appen?

AHO har ulike systemer for semesterregistrering og adgangskort, av den grunn vises ikke bildet ditt i appen. Vi jobber med en løsning for å overføre bilder fra kortdatabasen (der hvor studentkortene registreres) til studentdatabasen FS (der hvor semesterregistreringen skjer). 
 

Er Studentbevis-appen likevel gyldig når den ikke viser bilde av meg?

Ja, men du må legitimere deg med annen gyldig bildelegitimasjon. Appen bekrefter at du er aktiv student.
 

Jeg får feilmelding. Hva betyr dette?

Ved feilmelding, send en e-post til infosenter@aho.no.
 

Hvordan kan jeg bestille semesterkvittering på papir?

Kontakt infosenter@aho.no for bestilling av semesterkvittering på papir. Du kan hente semesterkvitteringen på papir i resepsjonen til studieadministrasjonen etter den er blitt bestilt. 
 

Hva slags informasjon henter appen om meg?

Appen henter følgende informasjon: navn, fødselsdato, studentnummer, institusjon og om du er aktiv student (betalt semesteravgift og semesterregistrert deg).
 

Hvor blir denne informasjonen lagret?

Informasjonen blir lagret i appen på telefonen din.
 

Hvor lenge er studentbeviset gyldig?

Semesterregistrering og betalt semesteravgift er gyldig til 31. januar i høstsemesteret og 31. august i vårsemesteret.
 

Jeg trenger hjelp til å bruk av appen. Hvem kan jeg kontakte?

Send en epost til infosenter@aho.no hvis du trenger hjelp i forbindelse med appen.
 

Hva er Feide?

Feide er felles innloggingsløsning for utdanning og forskning. Feide er det samme som  "AHO brukernavn og passord". 
 

Hva er FS?

FS - Felles studentsystem - er AHOs database for studentinformasjon. Her henter appen ut nødvendig informasjon om deg.
 

Vilkår for bruk av studentbevis-appen

Appen vil vise informasjon om navn, studiested, og om du har betalt semesteravgift og fullført semesterregistreringen. Appen fungerer som studentbevis hos samskipnader og kollektivselskaper i Bergen og Oslo. Andre aktører kan nekte å forholde seg til appen som studentbevis. Hvis appen ikke viser bilde av deg må du ta med annen gyldig legitimasjon med bilde.

Ved førstegangs bruk må appen være koblet til internett for å laste ned informasjon. Informasjonen blir lagret lokalt på telefonen og du trenger ikke være online for å bruke appen.

Dersom telefonen din er tom for strøm, eller av andre grunner ikke fungere, må du bevise studentstatus med semesterkvittering og gyldig legitimasjon.

AHO tar ikke ansvar for bøter, misbruk og lignende.