fbpx Semesterregistrering og Studentweb | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Semesterregistrering og Studentweb

Hvert semester må alle studenter betale semesteravgift og gjennomføre semesterregistreringen for å beholde studieretten. 

Du gjennomfører semesterregistreringen i Studentweb.

Dersom du ikke gjennomfører semesterregistreringen og/eller glemmer å betale semesteravgiften medfører dette stenging av adgangskort og til slutt tap av studieretten ved AHO.

Frist for å betale semesteravgift og fullføre semesterregistreringen:

  • Høstsemester: 1. september
  • Vårsemester: 1. februar


Har du spørsmål eller utfordringer relatert til dette, kontakt din studierådgiver.

Mer om semesteravgiften

Informasjon om semesteravgiften

For å aktivere din studentstatus må semesteravgiften betales. Innkommende ERASMUS-, Nordplus/Nordlys- og de fleste bilaterale utvekslingsstudenter trenger ikke å betale avgiften (de vil automatisk bli registrert med fritak). Gjestestudenter må betale semesteravgiften.
 

Frister

Høst: 1. september
Vår: 1. februar
 

Betalingsinformasjon i Studentweb

I menyen, velg ‘Mer’ og deretter ‘Betalinger’. Opprett en faktura og finn betalingsinformasjon, dvs. kontonummer, nytt KID-nummer og totalbeløpet som skal betales i Studentweb. Du kan betale på samme måte som du vanligvis betaler fakturaer gjennom banken din.
 

Hva betaler jeg for?

  • Semesteravgift til SiO - studentsamskipnaden: Dette gir deg rett til å bruke alle SiOs velferdstjenester for studenter i Oslo, som boliger, treningssentre, helse- og rådgivningstjenester og studentbarnehager.
  • Kopinor-avgift til AHO: Avgiften bidrar til å dekke deler av AHOs utgifter til Kopinor for bruk av opphavsrettsbeskyttet materiale for studenter. Dette gjelder selv om du for eksempel er på utveksling fra AHO.
  • SAIH-bidrag: Dette beløpet er valgfritt. Hvis du ikke ønsker å støtte SAIH, trekk beløpet fra totalbeløpet på fakturaen. Hvis du har betalt og ønsker refusjon, vennligst se SAIHs refusjonsskjema.


Betaler du semesteravgift til mer enn én institusjon?

Kopinor-avgiften må betales til AHO, selv om du også betaler semesteravgiften og Kopinor-avgiften til en annen institusjon. Hvis du har betalt avgiften til studentsamskipnaden ved et annet universitet, kan du kontakte din studierådgiver for å få fritak fra avgiften til SiO ved AHO.

Mer om semesterregistrering

Semesterregistreringen er obligatorisk og består av følgende deler:

  • Du bekrefter å ha satt deg inn i AHOs regelverk
  • Du bekrefter utdanningsplanen din for det kommende semesteret – altså hvilken undervisning du skal følge og hvilke eksamener du skal ta. 
  • Du bekrefter din personlige kontaktinformasjon

Etter at du har fullført semesterregistreringen vil Studentweb sende melding til Lånekassen om at du er registrert som student. Merk at det kan ta inntil 10 dager fra du har fullført semesterregistreringen til du får utbetalt studiestøtte.

Ved spørsmål eller hvis du oppdager feil i utdanningsplanen må du kontakte din studierådgiver.