fbpx Eksamensresultat | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Eksamensresultat

Resultatet fra eksamen kunngjøres på Studentweb. Karakteren skal kunngjøres innen tre uker etter eksamen. Du er selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med sensuren.
 

Karaktersystem

Karaktersystemet ved AHO er enten en todelt skala med Bestått/Ikke bestått eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. 
 

Tabell for karakterskala med bokstavkarakter:

 
Symbol Betegnelse Generell, kvalitativ beskrivelse av vurderingskriterier
A Fremragende Fremragende prestasjon som klart utmerker seg.
Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet
B Meget god Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.
C God Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene
D Nokså god En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler.
Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.
E Tilstrekkelig Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer.
Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.
F Ikke bestått Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene.
Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

Stryk på eksamen

Stryk i grunnundervisningen

Kontinuasjonseksamen

Hvis du blir vurdert til «ikke bestått» eller «F» på en skoleeksamen får du tilbud om å melde deg opp til kontinuasjonseksamen. Kontinuasjonseksamen for emner på høstsemesteret foregår i juni, og for vårsemesteret i august. 
 

Supplering 

Dersom du fikk resultatet «Ikke bestått» eller «F» på innlevert prosjektoppgave i grunnundervisningen, gis du anledning til å supplere materialet for ny vurdering. 
 
For å supplere må du: 
  • Kontakte din studierådgiver om at du skal supplere 
  • Kontakte din faglærer for informasjon om hva som skal suppleres 
  • Levere ny innlevering innen avtalt frist 

Ny bedømming skal normalt være foretatt innen semesterstart påfølgende semester. 
 
Dersom supplering ikke fører frem til bestått emne, må du ta emnet på nytt i sin helhet ved neste ordinære gjennomføring av kurset. 
 
Du kan ikke supplere hvis du har fremsatt en klage.
 

Stryk på masternivå 

Det er ikke anledning til å supplere på masternivå. Dersom du har fått «ikke bestått», kan du be om begrunnelse eller klage på karakteren.
 

Blank besvarelse

Dersom du velger å levere en blank besvarelse, vil denne bli sendt til sensur og du vil få resultatet F/stryk i Studentweb. Du har brukt opp ett eksamensforsøk og har rett til å gå opp til ny og utsatt eksamen. Du får ikke mulighet til å supplere hvis du leverer blankt.

Begrunnelse og klage

Begrunnelse 

Du kan be om begrunnelse i dette Nettskjemaet. 
 
Ved skriftlig eksamen eller innleveringer må du sende inn krav om begrunnelse innen én uke etter karakteren ble kunngjort. Karakterer kunngjøres i Studentweb innen tre uker etter eksamen.   

Når får jeg begrunnelsen? 
Du får normalt begrunnelsen innen to uker etter du har bedt om den. I begrunnelsen redegjøres det for karakteren din med vurdering av dine prestasjoner. 
 
Begrunnelsen gis skriftlig. Sensor får bare tilgang til informasjon knyttet til den studenten han/hun har vært sensor for og som ber om begrunnelse. 
 

Klage på eksamensresultat

Klage på karakter 
Du kan klage på karakter ved å fylle ut dette Nettskjemaet. Tenk nøye igjennom hvorvidt du ønsker å klage. Husk at du ikke kan klage på den nye karakteren og at det er denne karakteren som blir stående. Den nye karakteren kan bli bedre, lik eller dårligere enn den opprinnelige karakteren. 

Frister for å klage på karakter er
  • Tre uker etter eksamensresultatet er kunngjort.
eller
  • Tre uker etter du har mottatt begrunnelse for karakter, eller svar på klage om formelle feil.
 
Gruppeeksamen 
Det er individuell klagerett ved gruppeeksamen. Hvert enkelt gruppemedlem som ønsker å klage, må sende sin klage selv. En eventuell endring av karakter etter klage vil kun gjelde for den som har klaget. 

Hva skjer etter at jeg har klaget? 
Etter du har sendt inn klagen sensureres eksamensbesvarelsen din på nytt. Eksamensbesvarelsen blir sensurert av minst to nye sensorer, der minimum en er ekstern. Sensorene får ikke vite din opprinnelige eksamenskarakter. 
 
Du har rett til å trekke klagen inntil saken er avgjort. Dette gjør du ved å sende mail til din studierådgiver.
 

Klage på formelle feil ved eksamensavviklingen 

Klage over formelle feil ved eksamen behandles av studieadministrasjonen. Benytt nettskjema Klage på formelle feil.
 
Du har rett til å trekke klagen inntil saken er avgjort. 

Formelle feil kan for eksempel være: 
  • feil ved oppgaven som kan ha hatt betydning for resultatet 
  • feil under avviklingen av eksamen som kan ha hatt betydning for resultatet 
  • feil i gjennomføring av sensur som kan ha hatt betydning for resultatet 

Frister for å klage på formelle feil er
  • Tre uker etter at du ble kjent med forholdene som du klager på.
eller
  • Tre uker etter du har mottatt begrunnelse for karakter eller svar på klage på karakter.

Behandling av klage på formelle feil 
Studieadministrasjonen vil vurdere saken og kan: 
  • Avvise klagen (for eksempel hvis klagefristen er passert) 
  • Oppheve eller endre vedtaket hvis den finner klagen begrunnet 
  • Opprettholde vedtaket 
Finner studieadministrasjonen at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere av kandidatens prestasjon, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny eksamen.  

Hvis vedtaket opprettholdes, skal klagen oversendes AHOs Klagenemnd som skal ta endelig stilling til klagen. Du kan ikke klage på vedtaket fra klagenemnda.