fbpx Funksjonsbeskrivelser | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Funksjonsbeskrivelser

Rektor


Organisatorisk plassering

Rektor er AHOs øverste leder og rapporterer til styret.  
Prorektor for utdanning er rektors stedfortredende talsperson, stedfortreder i fagsaker og i representasjonssaler.
Direktør er rektors stedfortreder i økonomisaker, administrative saker, fagadministrative saker. 
 

Kvalifikasjoner, tilsetning og funksjonstid:

Rektor skal ha høy vitenskapelig eller kunstnerisk kompetanse innenfor ett av AHO fagområder.  
Rektor må ha, eller kunne opparbeide seg legitimitet i organisasjonen, og kunne vise til et godt nettverk innenfor utdanningsinstitusjoner nasjonalt og internasjonalt.
Rektor må inneha gode samarbeidsevner, ledererfaring og lederegenskaper, kunne jobbe systematisk og strategisk, og ha evne til å bygge relasjoner internt og eksternt.
Rektor ansettes i en åremålsstilling for 4 år med mulighet for forlengelse i en periode i henhold til universitets- og høgskolelovens § 6-4. Styret selv foretar utlysning og ansettelse av rektor. 
 

Hovedansvar

Rektor er AHOs øverste leder med ansvar for den daglige og strategiske ledelsen av institusjonens faglige og administrative virksomhet i samsvar med de rammer og pålegg som styret fastsetter. 
Rektor skal på vegne av styret bidra til å ivaretas styrets ansvar for at virksomheten holder høy faglig kvalitet. 
Rektor skal ved det bidra til at det utvikles godt samarbeid med eksterne aktører, deriblant fagmiljøer, andre utdanningsinstitusjoner, næringsliv, offentlige virksomheter. 
Rektor skal ivareta AHOs interesser, bl.a. overfor nasjonale og lokale myndigheter, og skal bidra til institusjonell faglig nettverksbygging både nasjonalt og internasjonalt.
Rektor skal ta del i skolens faglige aktiviteter, og være skolens ansikt utad, nasjonalt og internasjonalt.
Rektor har på styrets vegne det overordnede ansvar for og ledelse av AHOs virksomhet, og fører tilsyn med denne.
Universitets- og høgskoleloven § 10-1 redegjør for rektor sitt hovedansvar. 

 

Spesifikt ansvar og oppgaver

  • Rektor er sekretær for styret og skal i samråd med styrets leder forberede og gi tilrådning i de sakene som legges frem for styret. 
  • Rektor er ansvarlig for iverksetting av styrets vedtak, og for at disponering av ressurser og eiendom skjer i samsvar med de vedtak som er truffet av styret.
  • Rektor skal på styrets vegne se til at den samlede økonomi- og formuesforvaltning skjer i samsvar med departementets generelle bestemmelser om økonomiforvaltningen og forutsetninger for tildeling av bevilgninger.
  • Rektor utarbeider og legger frem for styret budsjettforslag og årsregnskap og holder styret løpende orientert om regnskapets stilling i forhold til budsjettet og andre forhold av betydning for institusjonens virksomhet.
  • Rektor skal ha regelmessig dialog med instituttene og andre fagenheter om viktige saker, om temaer av overordnet og strategisk karakter og sikre høy kvalitet på den faglige virksomheten. 
  • Rektor har møterett i alle institusjonens styrer, råd og utvalg. 
  • Rektor innstiller Prorektor for utdanning og Viserektor for forskning til styret etter en intern prosess ved AHO, se funksjonsbeskrivelser for rollene. 
  • Rektor oppretter og nedlegger programstyrer etter anbefaling fra Prorektor for utdanning. 
  • Rektor skal opprettholde en god, løpende dialog med representanter for studentene.

 

Direktør

Ansvar og myndighet


Delegert myndighet:
Generell anvisnings- og budsjettdisponeringsmyndighet innenfor administrasjonens budsjettområde.
Myndighet til å inngå kontrakter, samarbeidsavtaler og annet som forplikter skolen økonomisk.
 
Stedfortrederfunksjon:
Direktør er stedfortreder for rektor i administrative saker.
 
Personalansvar:
Seksjonsledernivået
 
Økonomiansvar:
For forvaltningen av økonomien ved AHO
 
Ansvarsområde:
Direktøren har ansvaret for hele det teknisk / administrative fagområdet ved AHO.
 

Organisatorisk plassering

  • Ledernivå 2
  • Rapporterer direkte til rektor som er nærmeste overordnede.
  • Sitter i rektors ledergruppe
  • Direktør leder administrativ styringsgruppe bestående av seksjonsledere
 

Kompetanse og tilsetting

 
Direktør skal være en person med faglig høy kompetanse innenfor universitetsadministrasjon. Lederkompetanse tillegges vekt ved tilsetting.
 
Direktøren ansettes av styret. Direktør ved AHO er en fast stilling.


Arbeidsoppgaver

  • Forståelse for og tilrettelegging av AHOs samfunnsoppdrag under de gitte rammeforutsetningene. Herunder de styringspolitiske aspekter i rollen
  • Lede utvikle, motivere og engasjere ledere og ansatte i hele organisasjonen, men med spesielt ansvar for administrasjonen i samarbeid med seksjonslederne
  • Bidra til at administrative tjenester og prosesser holder høy kvalitet og god effektivitet
  • Sikre at administrasjonen bidrar i strategisk utvikling av AHO
  • Påse at arbeids- og læringsmiljøet er forsvarlig i samsvar med regelverket
  • Bistå rektor i styrearbeidet, herunder saksforberedelse, oppfølging og fordeling av saker
  • Bidra inn i relevante hørings- og utredningsoppgaver
  • Sørge for god dialog med kunnskapsdepartementet
  • Representere skolen og være en relasjonsbygger i nettverk, utvalg og fora

Prorektor for utdanning

Organisatorisk plassering

 Prorektor for utdanning er rektors stedfortredende talsperson, stedfortreder i fagsaker og representasjon. 
 Prorektor for utdanning rapporterer til rektor og er en del av rektors ledergruppe.
 
 

Kvalifikasjoner, tilsetning og funksjonstid

Det kreves høy vitenskapelig eller kunstnerisk kompetanse innenfor ett av AHOs fagområder.
Prorektor for utdanning må ha, eller kunne opparbeide seg legitimitet i organisasjonen, og kunne vise til et godt nettverk innenfor utdanningsinstitusjoner nasjonalt og internasjonalt.
Prorektor for utdanning må demonstrere gode samarbeidsevner og lederegenskaper, kunne jobbe systematisk og strategisk, og ha evne til å bygge relasjoner internt og eksternt.
Prorektor for utdanning må være ansatt i en fast 100 % førsteamanuensis eller professor stilling og rekrutteres internt etter en enkel søkeprosess.  Prorektor for utdanning ansettes av styret etter innstilling fra et innstillingsutvalg ledet av rektor for en periode på 4 år med mulighet for forlengelse.  
Prorektor for utdanning er normert til 60 % hvorav 20 % hentes fra stillingens administrasjonstid.  Prorektor for utdanning er en funksjon og får et økonomisk funksjonstillegg i perioden. 
 
 

Hovedansvar

Prorektor for utdanning skal bistå rektor med faglig ledelse, utvikling og koordinering av den samlede utdanningsvirksomheten, i samsvar med institusjonens strategiske mål.
Prorektor for utdanning har på vegne av rektor myndighet til å ta faglige og administrative beslutninger knyttet til AHOs masterprogrammer samt etter- og videreutdanningsprogrammer.
Prorektor skal i samarbeid med instituttlederne arbeide for at AHO har en relevant og helhetlig utdanningsportefølje av høy kvalitet, som er basert på forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid. 
Prorektor for utdanning skal følge opp nasjonale og institusjonelle strategier og handlingsplaner for utdanningsområdet.
Prorektor for utdanning skal fremme innovative utdanninger og arbeide for å utvikle og vedlikeholde fremragende utdanningsmiljøer. 
Prorektor for utdanning har det overordnede ansvaret for systemer for kvalitetssikring og -utvikling, og skal følge opp programstyrenes arbeid med kvalitetsutvikling. 
Prorektor for utdanning støttes i utøvelsen av sine faglige funksjoner av Seksjon for utdanning, forskning og formidling
Prorektor for utdanning leder Studieutvalget.
 
 
 

Spesifikt ansvar og oppgaver

  • Prorektor for utdanning skal ha en koordinerende rolle i internasjonaliseringen ovenfor rektor, instituttledere, professorer og internasjonalt kontor.  
  • Prorektor for utdanning har et særlig ansvar for å sikre god, løpende dialog med studentrepresentantene og at studentenes medvirkning ivaretas i alle ledd. 
  • Prorektor for utdanning skal medvirke til et godt samarbeid på tvers av programmer og koordinere AHOs pedagogiske utviklingsarbeid. 
  • Prorektor for utdanning anbefaler opprettelse og nedlegging av programstyrer til rektor.  
  • Prorektor for utdanning har ansvar for internasjonalisering av studieprogrammene. 
  • Prorektor for utdanning skal sammen med rektor ta beslutninger knyttet til akkrediteringsarbeid og re-akkrediteringsarbeid.  
  • Prorektor har et særlig ansvar for pedagogisk utvikling og merittering ved AHO. 
  • Prorektor for utdanning skal være prosjektleder for de fagprosjekter som igangsettes innenfor sitt virkeområde. 
     

Viserektor for forskning

Organisatorisk plassering

Viserektor for forskning har delegert ansvar, myndighet og arbeidsoppgaver fra rektor på AHOs forskningsvirksomhet.
Viserektor for forskning skal bistå rektor i å styrke AHOs omdømme og forskningsprofil. 
Viserektor for forskning er en del av rektors ledergruppe.
 

Kvalifikasjoner, tilsetning og funksjonstid

Viserektor for forskning skal være en person med høy faglig kompetanse. Stillingen krever doktorgrad innen relevant felt, og personen skal være en merittert forsker.
Viserektor for forskning må demonstrere gode samarbeidsevner, ledererfaring og lederegenskaper, kunne jobbe systematisk og strategisk, og ha evne til å bygge relasjoner internt og eksternt.
Viserektor for forskning må ha, eller kunne opparbeide seg legitimitet i organisasjonen.
Viserektor for forskning må være ansatt i en fast 100 % førsteamanuensis eller professor stilling og rekrutteres internt etter en enkel søkeprosess.  Viserektor for forskning ansettes av styret etter innstilling fra et innstillingsutvalg ledet av rektor for en periode på 4 år med mulighet for forlengelse.  
Viserektor for forskning er normert til 60 % hvorav 20 % hentes fra stillingens administrasjonstid.  Viserektor for forskning er en funksjon og får et økonomisk funksjonstillegg i perioden. 
 

Hovedansvar

Viserektor for forskning har på vegne av rektor faglig og administrativt ansvar for å lede, videreutvikle og implementere AHOS strategi og ambisjoner for forskning, innovasjon og kunstnerisk utvikling. 
Viserektor for forskning skal bistå rektor i å styrke AHOs omdømme og forskningsprofil samt arbeide strategisk med de nasjonale rammebetingelsene for publisering og forskningsfinansiering. 
Viserektor for forskning støttes i utøvelsen av sine faglige funksjoner av Seksjon for utdanning, forskning og formidling.
Viserektor for forskning leder forskningsutvalget. 


Spesifisert ansvar og oppgaver 

  • Viserektor for forskning stimulerer, muliggjør og koordinerer forskning, innovasjon og kunstnerisk utviklingsarbeid på tvers av AHO.
  • Viserektor for forskning skal stimulere til intern og ekstern forskningsformidling. 
  • Viserektor for forskning bidrar til å realisere, styrke og videreutvikle AHOs forskningsambisjoner i samarbeid med leder av ph.d programmet, instituttlederne og lederne for forskningssentrene.
  • Viserektor for forskning bistår leder av ph.d programmet i utviklingen av ph.d programmet og forskerutdanningen. 
  • Viserektor for forskning arbeider strategisk med nasjonale rammebetingelser for publisering og forskningsfinansiering.
  • Viserektor for forskning har et overordnet ansvar for åpen forskning og forskningsetikk ved AHO.
  • Viserektor for forskning utvikler en helhetlig forskningsstrategi og skal sikre høy kvalitet på AHOs forskningsvirksomhet.
  • Viserektor for forskning sørger for kvalitetssikring av praksisrettet FoU og kunstnerisk utviklingsarbeid ved AHO.

Instituttledere

Organisatorisk plassering

Instituttleder rapporter til rektor og skal sitte i rektors ledergruppe.  Instituttleder leder instituttets ledergruppe og programstyre.  
 

Kvalifikasjoner, tilsetning og funksjonstid

Det kreves høy vitenskapelig eller kunstnerisk kompetanse innenfor ett av AHOs fagområder. Instituttleder må demonstrere gode samarbeidsevner, ledererfaring og lederegenskaper, kunne jobbe systematisk og strategisk, og ha evne til å bygge relasjoner internt og eksternt.

Instituttleder ansettes av styret, og er en åremålsstilling på fire år med mulighet til forlengelse i to perioder.

Stedfortreder for instituttleder oppnevnes av instituttleder etter godkjenning av rektor.  Stedfortreder er nestleder i instituttets ledergruppe.
 

Hovedansvar

Instituttleder har det overordnede ansvaret for instituttets samlede faglige og administrative virksomhet  og har et særskilt ansvar for instituttets undervisnings- og forskningsvirksomhet..  

Instituttleder har ansvaret for faglige og strategisk utvikling på instituttet og skal sikre at instituttet følger opp strategier og målsetninger som styret har vedtatt.

Instituttleder har budsjettansvar og skal sikre hensiktsmessig forvaltning av tildelte ressurser. 

Instituttleder skal oppnevne faggruppeledere etter innstilling fra instituttets faggrupper.  Faggruppelederne er medlemmer av instituttets ledergruppe. Instituttleder har myndighet til å oppnevne og delegere ansvar og oppgaver til andre ved instituttet etter behov. Delegasjon skal skje i samråd med rektor.
Instituttleder samarbeider administrativt med et administrasjons team dedikert til instituttet fra AHOs sentraladministrasjon.
 

Spesifikt ansvar og oppgaver

Instituttleder skal sikre god kobling mellom forskning og undervisning, og fremme formidling og innovasjon.
Instituttleder skal sørge for god dialog med samarbeidspartnere internt og eksternt. 

Instituttleder skal fremme internasjonalisering og sikre at programmet har relevante og gode utvekslingsavtaler.

Instituttleder har et særlig ansvar for å sikre kvaliteten på studieprogrammene innenfor sitt institutt. Dette ivaretas gjennom ledelse av programstyret. 

Instituttleder har også et særlig ansvar for strategisk bemanningsplanlegging, stabens pedagogiske utvikling og for at studieprogrammets lærere har oppdatert fagkompetanse i henhold til programmets behov og de krav som er satt.

Instituttleder har ansvar;
  • for å støtte og videreutvikle forskningsmiljø og bidra til gode rammebetingelser for forskningsaktiviteten.
  • for å sikre medvirkning / medbestemmelse ved å avholde regelmessige instituttmøter.
  • for å legge til rette for et godt arbeids- og læringsmiljø og bidra til samarbeid og dialog mellom faggrupper.
  • Instituttleder har personalansvar for instituttets faste ansatte, samt for faggruppeledere.

Seksjonssjef

Ansvar og myndighet

Delegert myndighet:

Generell anvisnings- og budsjettdisponeringsmyndighet innenfor fagområdene som tilhører seksjonen.

Myndighet til å inngå kontrakter, samarbeidsavtaler og annet som forplikter seksjonens fagområder økonomisk.

Stedfortrederfunksjon:

Seksjonsleder er stedfortreder for direktør på fagområder innen seksjonen. Seksjonsleder skal utpeke egen stedfortreder.

Personalansvar:

Medarbeidere innen seksjonen

Økonomiansvar:

For egen seksjon og forvaltningen av AHOs økonomi.

Ansvarsområde:

Seksjonslederen har ansvaret for fagområdene IKT, økonomi og HRM ved AHO. De fagansvarlige vil sitte i seksjonslederens enhetsgruppe.

Organisatorisk plassering

  • Ledernivå 3

  • Rapporterer direkte til direktør som er nærmeste overordnede

  • Sitter i direktørens styringsgruppe ved AHO

  • Seksjonsleder leder sin enhetsgruppe bestående av seksjonens fagansvarlige

  • Ansettes av styret

Overordnede oppgaver

  • Engasjere, motivere og utvikle de ansatte i seksjonen

  • Være en god støttespiller for de fagansvarlige

  • Administrere ansatte i seksjonen og gjennomføre samtaler i tråd med AHOs rutiner

  • Sikre faglig samordning i seksjonene og en helhetlig oppgaveløsning på tvers av administrasjonen og de faglige enhetene

  • Lede og koordinere digitalisering og innføring av nye teknologiske utviklingsprosjekter for effektivisering av arbeidsprosesser og rutiner i hele organisasjonen

  • Sørge for god økonomistyring av AHO og eksternfinansiert virksomhet, samt forvaltning av lokaler og eiendom

  • Sørge for at organisasjonen arbeider bevist og velfungerende med HRM og HMS, og bidrar til utvikling av en felles organisasjonskultur ved AHO

  • Sikre en god og effektiv arbeidsflyt av tjenester og prosesser med høy kvalitet

  • Utvikle en intern serviceorientert kultur i enheten

  • Sørge for en profesjonalisering av AHOs administrative arbeid

  • Sikre at seksjonen bidrar i strategisk utvikling og deltakelse i utarbeidelse av mål, handlingsplaner mv.

  • Sikre at det utvikles et godt samspill og felles kultur i begge seksjonene, sammen med den andre seksjonslederen

  • Saksforberedelser til styret, ledergrupper, utvalg mv., samt bidra inn i relevante hørings- og utredningsoppgaver

  • Rekruttering og personalhåndtering i egen enhet

  • Representere seksjonen og skolen i viktige eksterne nettverk, utvalg og fora

Leder for forskerutdanningen

Ansvar og myndighet

Leder for forskerutdanningen skal lede og utvikle AHOs ph.d.-program innenfor de rammene som er fastsatt i funksjonsbeskrivelsen.

Forskningsutvalget har programansvar for forskerutdanningen og for studieplanen for forskerskolen (45 studiepoeng). Leder av forskerutdanningen har det daglige ansvaret for forskerutdanningen.

Organisatorisk plassering

Stillingen er organisatorisk plassert ved Institutt for form, teori og historie og rapporterer i personalsaker til instituttleder.

Funksjonen som leder for forskerutdanningen omfatter hele AHOs fagportefølge og leder plikter å holde god faglig og organisatorisk kontakt med alle institutter.

Leder for forskerutdanningen er medlem av forskningsutvalget.

Kompetanse og tilsetting

Leder for forskerutdanningen skal være en person med høy faglig kompetanse. Stillingen krever doktorgrad innen relevant felt, og personen skal være en merittert forsker og dyktig pedagog.

Arbeidsoppgaver

  • Strategisk utvikling av ph.d-program og forskerutdanning
  • Daglig ansvar for planlegging og gjennomføring av forskerskolen
  • Koordinering av forskerutdanningen
  • Evaluering, kvalitetskontroll og ansvar for studentenes akademiske og profesjonelle utvikling i nært samarbeid med veileder
  • Samarbeid med forskningsadministrasjonen om praktiske, administrative, akademiske og økonomiske forhold
  • Ansvarlig for stipendiatenes progresjonsseminarer og oppfølging av disse seminarene overfor institutter, veiledere og den enkelte doktorgradskandidat.
  • Utvikling av internasjonale forskningsskolenettverk og utveksling
  • Veiledning av kandidater og samarbeid med andre veiledere
  • Ansvarlig for å drive kompetanseutvikling for veiledere og AHOs forum for veiledere
  • Utarbeide en årlig rapport for doktorgradsutdanningen. Denne skal godkjennes i AHOs forskningsutvalg.