Språk

Arbeidsstøtte

Reiser og refusjoner

Bestilling og registering av reiser

For ansatte

Følgende rutiner gjelder for alle som er ansatt ved AHO

  1. Reiser skal godkjennes av nærmeste overordnet før reisen bestilles.
  2. Reiser skal i hovedsak bestilles av den enkelte selv via reisebyråets nettsider. AHO har rammeavtale for reisebyråtjenester; bestilling av fly og hotell.
  3. Reiseregning skal den enkelte selv registrere i lønnssystemet SAP snarest.
  4. Diett.
    Ved pålagte tjenestereiser skal diett alltid beregnes etter statens satser.
    Ved frivillige tjenestereiser, dvs reiser som den ansatte ønsker å foreta, men hvor nærmeste leder ikke anser reisen nødvendig som ledd i enhetens strategi, vil det kunne avtales lavere diettsatser eller at diett faller helt bort.
    Ved ekskursjoner kan lavere diettsatser avtales/bortfalle.
  5. Reiseregning skal alltid godkjennes av nærmeste overordnet. (Dette skjer elektronisk for ansatte som mottar fast månedslønn, for andre signeres reiseregningen manuelt)
  6. Dersom andre enn AHO skal betale reisen helt eller delvis, må det gis beskjed om dette til økonomiavdelingen.
  7. Reiseregning skal innleveres/registreres elektronisk senest innen 2 måneder etter at reisen er avsluttet ellers bortfaller retten til refusjon, jf.Rutine for Registrering og godkjenning av reiseregning i SAP. Er ikke reiseregning registrert innen denne fristen, vil et eventuelt reiseforskudd bli trukket i lønn.
     

For personer som ikke er ansatt ved AHO

Følgende rutiner gjelder for de som ikke er ansatt ved AHO og hvor AHO skal betale reise og opphold.

  1. Reise-, diett og oppholdsutgifter refunderes etter regning.
  2. Refusjonsskjema benyttes i de tilfeller vedkommende selv skal ha refundert legitimerte utlegg for reise og opphold
  3. Dersom vedkommendes arbeidsgiver krever refusjon av utlegg for reiseutgifter, faktureres de på vanlig måte.

 

Refusjon av utgifter

Last ned skjema: Refusjon av utgifter 

Reisebyrå

Rammeavtale med G Travel reisebyrå gjelder fra 01.09.2018

Reisebyrået skal brukes til å bestille:

  1. Flyreiser
  2. Hotell
  3. Leiebil
  4. Buss
  5. Tog
  6. Formidling av bekreftelser og reisedokumenter (visum) 
  7. Reiser for over 10 personer (gruppereiser) bestilles per telefon/epost
Bestillinger sendes føreløpig til:
gtravel.online.no@gmail.com
gtravel.corporate@gmail.com  

 
G Travel kontaktopplysninger
Tjeneste Telefon Åpningstider
Bestillinger +47 69 21 32 11   07.00-18.00
Visum service +47 52 85 88 65  
Gruppereiser og konferanser  +47 69 21 32 11  
Feriereiser +47 69 21 32 20  
Online support  +47 38 12 56 30 08.30-16.00
 

 

Registrering og godkjenning av reiseregning - rutine

Ansatte skal selv registrere reiseregning i lønnssystemet SAP. Er det behov for bistand, kontakt økonomiavdelingen.

Rutinen gjelder for:

  • Alle fast ansatte
  • Alle midlertidig ansatte med tilsetting lengre enn ett år


Del 2 av rutinen gjelder kun for de som skal godkjenne reiseregningen.

1. Registrering av reisen

a) Alle reiser skal registreres, også i de tilfeller hvor det kun kreves refusjon av utgifter. unntak: reiser av inntil en dags varighet hvor en kun krever refusjon av utgifter til tog, buss, trikk, taxi o.l.
b) Registreringen skal gjøres snarest mulig etter at reisen er gjennomført.
c) Registrering skjer via SAP eller via DFØs app.
d) Alle utgifter skal registreres. Vær nøye med utfylling av tidspunkter for reisens begynnelse og slutt.
e) Alle utgifter skal dokumenteres. Kvitteringer scannes og sendes elektronisk til økonomiavdelingen eller tilknyttes reiseregningen elektronisk.
f) Etter at reiseregningen er registrert ferdig, blir reiseregningen sendt elektronisk til godkjenning.
 

2. Godkjenning av reiseregning

En reiseregning skal gjennom to separate godkjenningsprosedyrer. 1. godkjenner er lønnsansvarlig på AHO og 2. godkjenner er utsteders nærmeste overordnet (budsjettansvarlig). Både 1. og 2. godkjenner varsles automatisk med e-post om at de har fått reiseregninger til behandling.

Reiseregningen sendes først til 1. godkjenner. Denne skal påse:
1. at reiseregningen er korrekt utfylt (formelle regler)
2. at riktige satser er benyttet
3. at ev. forskudd er tatt med
Ved feil returneres reiseregningen til utsteder.

Reiseregningen går deretter  (elektronisk) til 2. godkjenner som skal påse:
1. at reisen er gjennomført etter avtale
2. kontrollere ev. påføre riktig kontering

Etter at 2. godkjenner har godkjent reisen, går den til utbetaling. Dersom 2. godkjenner ikke godkjenner reisen, går den tilbake til utsteder for korrigering. Korrigert reiseregning sendes så på nytt gjennom systemet.
 

Reiseregning på mobilen (DFØ-app)

Utfylling av reiseregning i SAP-portalen

Registreringsskjema for avgang av anleggsmidler

Bevertning, representasjon og interne møter

Retningslinjer for bevertning, representasjon og interne møter m.v. ved AHO

     1. Innledning

Disse retningslinjene gjelder for alle AHOs ansatte, og andre som kan tildeles fullmakt etter disse retningslinjene. Retningslinjene bygger på Kommunal- og moderniseringsdepartementets retningslinjer om representasjon og bevertning, slik de fremgår av Statens personalhåndbok (SPH) pkt. 10.11.1 og 10.11.3 og 10.11.4

Alle ledere og medarbeidere ved AHO skal kjenne til retningslinjene og opptre i samsvar med disse.

Som hovedregel skal den enkelte leder eller den som gis fullmakt utvise nøkternhet i forbindelse med bevertning og representasjon.
«I hht det statlige økonomireglementet, skal alle utgifter, herunder bevertning og representasjon, være godkjent på forhånd. Dersom en ansatt eller noen andre uten fullmakt og etter eget initiativ, sørger for bevertning eller representasjon, forpliktes ikke AHO å dekke dette.»

Disse retningslinjene vil oppdateres årlig etter at KMD har justert satsene for bevertning og representasjon.

For AHO gjelder følgende retningslinjer ved bevertning - godtgjøring til mat ved møter, konferanser mv.

      2. Bevertning kan gis:
  1. Ved møter hvor andre enn virksomhetens egne tjenestemenn deltar.
  2. Ved møter i styrer, råd og utvalg og lignende hvor andre enn virksomhetens egne tjenestemenn deltar.
  3. Ved konferanser, avslutning av internt utvalgsarbeid og andre større arbeider.
Rektor, instituttledere og direktører eller den vedkommende gir fullmakt, kan for andre interne/eksterne møter/arrangementer samtykke i at bevertning gis.

Med virksomhet menes AHO. Det betyr at alle ansatte ved AHO anses som egne tjenestemenn.
 
       3. Beløpsgrenser pr. person ved bevertning:
  1. For arrangementer som er under 3 timer og ligger innenfor den ordinære arbeidstiden, kan det benyttes inntil kr 178,- pr. deltaker.
  2. For arrangementer som varer 3 timer eller mer, eller som strekker seg utover den ordinære arbeidstiden, og hvor det er nødvendig med servering av annet enn smørbrød, kaffe og lignende, kan det benyttes inntil kr 402,- pr. deltaker.
  3. For langvarige arrangementer der det er nødvendig med to serveringer, kan det benyttes inntil kr 588,- pr. deltaker.
  4. Der man av praktiske grunner ikke kan innta måltidene i kantine, spiserom, møterom eller lignende, men må benytte eksterne spisesteder, kan satsene under a til c økes med inntil 50%.
Etter en vurdering av det enkelte arrangement kan virksomhetsleder eller den vedkommende gir fullmakt, fravike beløpsgrensene under a - d opp til maksimumssats for representasjon jf. pkt. 10.11.1.2. i statens personalhåndbok.

Satsene under pkt. 3 bokstav a – d første avsnitt skal i AHO-sammenheng benyttes ved interne møter og arrangementer når bevertning er påkrevd. Dette gjelder også når man må benytte eksterne spisesteder. Det samme gjelder også ved hjemmebevertning.

I forbindelse med særlige begivenheter som normalt inntreffer inntil en til to ganger pr semester, for eksempel sommeravslutning, julebord, seminarer med festmiddag, kan satsene likevel økes opptil maksimumssats for representasjon, kr. 1 287 pr. person.

For møter og arrangementer hvor det deltar andre enn AHOs ansatte og studenter, kan satsene ved eksterne spisesteder økes opptil maksimumssats for representasjon, kr. 1 287 pr. person.

Det skal ved bevertning ikke utbetales tips for statens regning.
 
        4. Representasjon.  

KMDs retningslinje SPH pkt. 10.11.1 med AHOs utfyllende bestemmelser.

Representasjonsutgifter er utgifter til bevertning i form av lunsj, middag, bankett eller annet festmåltid, eller utgifter til mottakelser, ekskursjoner mv. der det er eksterne gjester til stede. Arrangementet bør ha et visst formelt preg, og det skal være en særskilt anledning.

Rektor eller den vedkommende gir fullmakt, skal etter en vurdering av det enkelte tilfelle avgjøre om et arrangement er å regne som representasjon. Denne vurderingen skal foretas skriftlig før arrangementet finner sted og følge saken.

Satsene under er maksimumssatser.

Dersom det stilles spesielle krav til antrekk ved representasjonsoppdrag etter denne bestemmelse, kan dokumenterte kostnader til leie av passende antrekk dekkes av egen virksomhet.

Representasjon innenlands

Det er fastsatt følgende maksimumssatser med virkning fra 1. januar 2018:

Lunsj/middag:
inntil kr 1 287,- pr. person

Enklere lunsj/mottakelse:
inntil kr 474,- pr. person

Satsene kan økes med inntil 30% ved arrangementer der utenlandske gjester på høyt nivå er tilstede (forhøyet sats). Virksomhetene avgjør når forhøyet sats kan benyttes.

Dersom det inngår kulturelle innslag som f.eks. teaterforestilling, opera, ballett eller idrettsarrangement, kan dette dekkes i tillegg. Det samme gjelder for utgifter til blomster, garderobeavgift m.m.

Det gis fullmakt til rektor, instituttledere, økonomidirektør og direktør organisasjon å gi fullmakt til representasjon. Det må gjøres en vurdering for hvert enkelt arrangement/møte.

I tillegg til at utenlandske gjester på høyt nivå deltar, må det både være et formelt preg over arrangementet, og en særskilt anledning.
I særskilte tilfeller kan det gis tips ved representasjon innland, men ikke ut over det laveste beløpet av 10 % av regningen eller kr. 300.

Arrangementet må både være formelt og være en særskilt anledning. Ordinære møter eller seminarer anses ikke som formelt preg, og arrangementer med rutinemessig preg anses ikke som en særskilt anledning.
 
Representasjon i utlandet

Når norske representanter står som vertskap for servering av lunsj eller middag ved tjenesteoppdrag utenlands, er utgiftsgrensen pr. person lik kostsatsen for vedkommende land, jf. vedlegg til særavtale for reiser utenlands for statens regning. Dersom representasjonen i spesielle tilfelle ikke kan holdes innenfor kostsatsen i vedkommende land, kan kostsatsen økes med 30% tillegg. Dette skal begrunnes særskilt.

Deltakere som reiser for statens regning, foretar måltidstrekk etter ordinære satser for de måltider som inngår i representasjonen.
Representasjon kan skje etter regning innenfor den utgiftsgrensen som er definert, eller ved at antall ekstra kostdøgn og beløp til representasjon føres på reiseregningen. Navn på deltakere det kreves tillegg for, påføres reiseregningen under feltet merknader.
Rektor eller den vedkommende gir fullmakt, gis alminnelig fullmakt til representasjon utenlands.

Det kan i utlandet gis tips inntil 15 % av den totale regningen dersom dette i det aktuell land er forventet som del av betalingen, f.eks. USA.

Hjemmerepresentasjon

Etter søknad kan rektor, eller den vedkommende gir fullmakt, i det enkelte tilfelle samtykke i hjemmerepresentasjon. For slik representasjon refunderes legitimerte utgifter med inntil 80% av de satser som gjelder for annen representasjon.
 
 
All satser inkluderer både mat og drikke.

       5. Overtidsmat

Ved pålagt overtid som varer 3 timer eller mer eller deltakelse i møter og forhandlinger som varer tre timer eller lengre, kan den enkelte få dekket utgifter på inntil kr 170. 
 
Krav til dokumentasjon.

Alle utgiftsbilag/fakturaer skal ha følgende tillegg:
  1. Begrunnelse for representasjon/møte
  2. Navneliste over deltakere
 

Forhåndsgodkjenning av kostnader til arrangement

Navneliste til bevertning og representasjon

Innkjøp

Protokoll for anskaffelser mellom kr 100 000 og kr 500 000 eks. mva.

Protokoll for anskaffelser som overstiger kr 500.000 eks. mva.

Rekvisisjoner

Rekvisisjon skal vedlegges bestillinger eller medbringes ved innkjøp. 

Rekvisisjonsskjema fås ved henvendelse til Økonomiavdelingen

Rekvisisjonen skal i utgangspunktet benyttes ved alle innkjøp, enten de foregår skriftlig eller muntlig. Fakturaen skal ha referanse til rekvisisjonen. Ved telefonbestilling benyttes ikke rekvisisjon, men det må påses at leverandøren får beskjed om å påføre bestillerens navn på fakturaen.

Rekvisisjoner utleveres den budsjettansvarlige ved behov.

Rekvisisjonene er nummerert og Økonomiavdelingen fører oversikt over hvem som får utlevert rekvisisjoner.

Kopi av rekvisisjonene oppbevares av budsjettansvarlig inntil varen er levert og faktura kontrollert og attester

Rekvisisjonen fylles ut med:
  1. Navn på leverandør
  2. Navn på avd./inst./fagområde som skal ha leveransen
  3. Navn på vedkommende som bestiller varen
  4. Rekvisisjonen underskrives av budsjettansvarlig avdelingsleder/inst.leder 

 

Innkjøp ved AHO - retningslinjer

Innkjøpsfullmakt

Fullmakt til å foreta innkjøp er gitt alle budsjettansvarlige. Denne fullmakten er omtalt i budsjett-tildelingsbrevet.

Beløpsgrenser

Det er tre forskjellige beløpsgrenser en må være oppmerksom på. Med beløpsgrenser menes grense for et enkelt innkjøp eller samlet innkjøp fra samme leverandør i løpet av et budsjettår. Alle beløp er eks. mva.

Arkivering av dokumentasjon:

All innkjøpsdokumentasjon skal sendes arkivet for innlegging i arkivsystemet.

Bistand

Økonomiavdelingen vil yte nødvendig bistand slik at regelverket overholdes, men det er viktig at den bringes inn i prosessen så tidlig som mulig og i hvertfall før det er inngått noen avtale.

Bruk av rammeavtaler

Hvis AHO har inngått en rammeavtale for det som skal anskaffes, skal denne brukes. Uninett har inngått rammeavtaler innen IKT som skal benyttes.

Innkjøp  (gjelder varer og tjenester)

Innkjøp under kr 100 000

Det er ingen spesielle regler for innkjøp under denne beløpsgrensen, men den generelle regelen om at alle anskaffelser alltid skal foretas på rimeligste måte, gjelder. Det må også påses at en kun handler hos firmaer som fremstår som seriøse og er registrert i offentlige registere. For norske firmaer skal disse være registrert i Brønnøysundregistrene.

Innkjøp mellom kr 100 000 og kr 500 000

1. Det skal alltid innhentes tilbud fra minst tre leverandører og tilbudene skal være sammenlignbare. Dette gjelder også i de tilfeller hvor Uninetts rammeavtaler benyttes. Dersom det bare finnes en leverandør som kan levere, så skal dette dokumenteres/sannsynliggjøres.
2. Det skal leveres skatte- og avgiftsattest som viser kr 0,00 i utestående skatt og avgift.
3. Dersom firmaet har flere enn en tilsatt, skal det leveres HMS-attest.
4. Det skal fylles ut en innkjøpsprotokoll og alle relevante punkter i denne skal besvares eller kommenteres.
5. All dokumentasjon sendes arkivet for arkivering.

Innkjøp over kr 500 000

Alle avtaler om innkjøp over kr 500 000 skal inngås etter anbud. Økonomiavdelingen kontaktes før arbeidet med innkjøpet begynner.

1. Innkjøpet skal kunngjøres i bl.a. Doffin. Anbudsprosedyren kan avvikes dersom det kun finnes tre eller færre leverandører. Dette skal dokumenteres/sannsynliggjøres.
2. Punkt 2,3 og 5 for innkjøp mellom kr 100 000 og kr 500 000 gjelder også for innkjøp over kr 500 000.
3. Det skal føres en anbudsprotokoll hvor alle relevante punkter skal besvares/kommenteres.
4. De som ikke får anbudet skal tilskrives og gis nødvendig informasjon, bl.a. om klageadgang.

Inngåelse av avtaler (rammeavtaler, serviceavtaler m.v.)

Rammeavtaler, serviceavtaler m.v. kan inngås for maksimum 4 år. Det gjelder de samme krav til dokumentasjon og beløpsgrenser som for andre innkjøp. AHO vil vurdere sentralt å inngå avtaler med leverandører som flere benytter seg av.
 

Innkjøp ved AHO - etiske retningslinjer

Habilitet

En medarbeider skal ikke delta i innkjøpsarbeid når det planlegges anskaffelser fra et firma hvor vedkommende medarbeider har eierinteresser. Dersom personlige interesser kan påvirke avgjørelsen ved en anskaffelse, eller dersom andre med rimelig grunn kan anse dette som sannsynlig, skal saken fremlegges for nærmeste leder for å få avgjort spørsmålet om inhabilitet.

Forretningsomgang og sosialt samvær

Moderate former for gjestfrihet og sosialt samvær hører med til høflig forretningsomgang. Graden av slik oppmerksomhet må imidlertid ikke utvikles slik at den påvirker beslutningsprosessen, eller kan gi andre grunn til å tro det. Hyppighet og grad av oppmerksomhet må stå i rimelig forhold til forretningsmessige/tjenestlige behov. I en anbudsfase skal man være svært restriktiv i sin omgang med leverandører og ikke motta noen form for gaver eller ytelser.

Gaver og andre ytelser

Tilsatte må ikke for seg selv eller andre motta gaver, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som er egnet til, eller av giveren er ment, å påvirke mottakerens integritet. Dette gjelder ikke mindre artikler som har liten verdi.

Reiser i tjenesten

Når leverandører og næringslivet forøvrig tilbyr besøk i private bedrifter, reiser til utstillinger og lignende, skal AHO normalt dekke utgiftene til reise og opphold. Slike reiser skal alltid godkjennes av overordnet leder.

Privat bruk av rammeavtaler

Rammeavtaler med leverandører om levering av varer og tjenester til AHO skal ikke brukes av tilsatte eller nærstående personer til privat bruk med mindre det dreier seg om rabattordninger som er allment tilgjengelige for samtlige tilsatte ved skolen.

Fortrolig og riktig informasjon

Fortrolige opplysninger som mottas i forbindelse med tjenesteforhold, må respekteres og ikke brukes i personlig vinning. Informasjon som er mottatt fra markedet om tilbud og tilbydere, skal behandles fortrolig og ikke misbrukes, for eksempel overfor konkurrerende tilbydere.

Tvilstilfeller

Er det tvil om etiske forhold, skal spørsmålet forelegges nærmeste leder.

 

Innkjøp og fakturabehandling - rutine

Innkjøp

Alle innkjøp, både varer og tjenester, skal foretas etter AHO's innkjøpsreglement. Dette betyr i korthet at det  alltid skal påses at innkjøpet skjer på gunstigst mulige betingelser. Alle innkjøp over kr 100 000 skal dokumenteres spesielt, jf AHOs innkjøpsreglement.

Fakturaadresse

AHOs fakturaadresse er: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, Postboks 360 Alnabru, 0614 Oslo. Bestiller er ansvarlig for å gjøre nye leverandører oppmerksom på dette.

Merking av faktura

Når det foretas en bestilling, skal det alltid oppgis referansekode og rekvisisjonsnummer. I tillegg kan bestillers navn oppgis. Referansekoden fås av den enkelte enhets budsjettansvarlig.

Fakturamottak

AHO benytter Basware fakturabehandlingssystem og det foretas forkontroll av alle fakturaer. Dersom en faktura gjelder undervisning m.v. vil det bli gitt beskjed om at det må foreligge en vurdering om lønn/næring før fakturaen sendes til godkjenning. Fakturaene sendes ut til budsjettansvarlig som varsles med e-post hver morgen ca. kl. 07.00. Det er viktig at fakturaene behandles umiddelbart.

Fakturaen går deretter til anvisning før den skal gjennom etterkontroll. Her vil det bl.a. bli sjekket om fakturaen fyller de formelle krav. Mangler vil bli tatt opp med budsjettansvarlig. Fakturaer som mottas via e-post eller direkte til den ansatte skal umiddelbart oversendes økonomiavdelingen for registrering i Basware.

Refusjon av utgifter

I noen tilfeller skal pådratte utgifter refunderes av andre. Dette gjelder spesielt innen reisevirksomhet hvor reiseregningen helt eller delvis skal betales av andre. For å sikre at vi får den refusjonen vi skal ha, har vi rutiner for hvordan det skal skje. Det er også viktig i denne sammenheng at en er helt bevisst på at andre skal refundere utgiftene. Det er to aktuelle alternativer: AHO utbetaler kun sin del eller AHO betaler hele utgiften og sender faktura til den som skal refundere sin del. Det siste alternativet er å foretrekke. Dette har sammenheng med at f.eks. en faktura på kjøp av billetter ofte har forfall før refusjonen er mottatt.

For å sikre enhetlig praksis, gjelder følgende rutiner:

1. Hele utgiften belastes AHO på vanlig måte
2. Sammen med faktura/reiseregning må det opplyses hvem som ev. skal refundere hele
    eller deler av utgiften. Kopi av ev. skriftlig avtale vedlegges.
3. AHO sender faktura
 

Innkjøpsreglement for AHO

1.  Innledning

Det er både i det offentliges og den enkelte virksomhets interesse å planlegge og gjennomføre anskaffelser med sikte på effektiv ressursbruk i alle ledd.

AHOs innkjøpsreglement, som er godkjent av styret i møte 16.02.2005 omhandler regler og prosedyrer knyttet til anskaffelser ved AHO. Reglementet er revidert i 2009 og endringene er godkjent av styret i møte 08.12.2009

2.  Innkjøpsfunksjonen ved AHO

Hovedansvaret for innkjøpsfunksjonen er lagt til hovedadministrasjonen som koordinerer og gjennomfører samlet innkjøp for hele AHO, inngår felles rammeavtaler, bidrar med informasjon om avtaler og bistår med kompetanse på regelverk, praktisk støtte og oppfølging der hvor innkjøpsansvaret er delegert.

Innkjøpsansvaret er delegert til enheter med egen budsjettdisponeringsfullmakt, og som følge av denne har myndighet til å anskaffe varer og tjenester innen sitt ansvarsområde. 

Tilsatte med innkjøpsfullmakt ved AHO:

Stillingskategori Budsjettposter
 Direktør/Adm.sjef   Alle typer innkjøp
 IT-direktør   Alle IKT innkjøp
 Driftsleder    Innkjøp til drift av lokalene inkl. inventar og utstyr
 Budsjettansvarlig   Innkjøp innen sitt ansvarsområde
 

3.  Mål for innkjøpsvirksomheten

AHOs innkjøpsvirksomhet har som mål å skaffe varer og tjenester til riktig pris for å sikre mest mulig effektiv ressursbruk. Innkjøpsreglementet skal videre sikre at lover og forskrifter for offentlige innkjøp etterleves.

4.  Regelverk og terskelverdier

Offentlig anskaffelsesvirksomhet er underlagt et komplisert nasjonalt og internasjonalt regelverk. Hensikten med regelverket er å ivareta fri konkurranse på like vilkår for alle interesserte leverandører, samt sikre best mulige kjøp for den enkelte virksomhet. Oppdragsgiver skal sørge for at det ikke finner sted noen forskjellsbehandling av de ulike leverandører. Alle kjøp skal i utgangspunktet foretas etter konkurranse, og saksgangen må kunne dokumenteres.

Det er viktig å merke seg at gitte terskelverdier skal vurderes både i forbindelse med enkeltanskaffelser og for planlagte kjøp for en produktkategori (for eksempel kontormøbler, datamaskiner mv) over en 12-måneders periode. 

5.  Anskaffelsesmetoder

Enhver anskaffelse skal, uansett metode, så langt det er mulig baseres på konkurranse. Konkurranse mellom ulike leverandører kan gi bedre pris- og kvalitetsbetingelser for virksomheten. 

AHOs rammeavtaler skal benyttes. Bruk av disse er bindende for AHOs tilsatte med mindre det dokumenteres at gunstigere betingelser er oppnådd. Når rammeavtale ikke er utarbeidet skal det tas inn i anskaffelsesprotokollen.  

For anskaffelser over kr 100 000 (eks. mva) skal det alltid innhentes HMS-erklæring og skatte- og avgiftsattester.

5.1  Direkte anskaffelse

Kjøp under kr 100 000 (eks mva) krever ingen utlysning og direkte anskaffelse kan benyttes. Imidlertid gjelder konkurranseprinsippet også ved slike anskaffelser slik at en skal sikre at best mulig vilkår oppnås.

5.2 Anskaffelser mellom kr 100 000 og kr 500 000

Protokoll for anskaffelser mellom kr 100 000 og 500 000 skal fylles ut.

Forut for anskaffelser over kr 100 000 skal brukeren lage en kravspesifikasjon i de tilfeller det anses nødvendig. Dette er en konkret beskrivelse av det som skal anskaffes. Kravspesifikasjonen må være så objektiv og åpen som mulig. I stedet for å spesifisere detaljer bør man fokusere på funksjon, fordi man da kan dra nytte av tilbydernes erfaring med å løse behov. En åpen kravspesifikasjon sikrer også at flere leverandører har mulighet til å gi tilbud, og man sikrer på den måten at priser og betingelser blir optimale. Kravspesifikasjon ev. begrunnelse for at slik spesifikasjon ikke er laget skal tas inn i dokumentasjonen.

5.3.  Anbud

Anskaffelser mellom kr 500.000 (eks mva) og kr 1.7 mill (eks mva), skal som hovedregel kunngjøres. Kunngjøring skal skje i Norsk Lysingsblad og DOFFIN-databasen (www.doffin.no), og eventuelt i dagspressen. Det anbud/tilbud som er økonomisk mest fordelaktig for AHO etter en totalvurdering, skal velges. Det skal føres anbudsprotokoll.

Direkte anskaffelse ved kjøp mellom kr 500 000 og 1,7 mill kan benyttes dersom det er klart at bare et fåtall leverandører kan skaffe varen. Dette skal dokumenteres i hvert enkelt tilfelle.

5.4. Anskaffelser over 1.7 mill.

For anskaffelser over kr 1,7 mill (eksklusiv mva) gjelder EØS-regelverket og med utlysning internasjonalt.

5.5. Kontrakter

Dersom det inngås avtaler, for eksempel rammeavtaler, om kjøp av varer og tjenester og som skal gjelde for et bestemt tidsrom skal avtaleperioden ikke være lengre enn ett år. Slike avtaler kan kun fornyes med ett år av gangen og skal maksimum gjelde for 4 år.

5.6. Kjøp fra utlandet

Ved kjøp av varer fra utenlandsk leverandør vil mva bli beregnet ved import og innbetalt tollkassereren. Ved kjøp av tjenester, programvare o.l hvor det ikke leveres en fysisk vare, vil mva bli beregnet og betalt av AHO

6.  Etiske retningslinjer

Forvaltningslovens bestemmelser om habilitet gjelder fullt ut i innkjøpssaker. Det innebærer spesielle begrensninger i hvem som kan konkurrere om salg til AHO.

Ansatte ved AHO er utelukket fra å delta i konkurransen om leveranser til skolen.

Det samme gjelder firma (både enkeltmannsforetak og AS) som helt eller i overveiende grad eies av ansatte. Ansatte kan heller ikke opptre som konsulent og heller ikke som representant for anbyder, tilbyder eller leverandør. 

Ansatte må heller ikke motta gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som er egnet til, eller av giveren er ment, å påvirke hans tjenstlige handlinger.

Det er tillatt å benytte rådgivere ved f.eks. utarbeidelse av kravspesifikasjon eller vurdering av innkomne tilbud, under forutsetning av at vedkommende ikke har økonomisk interesse i anskaffelsen.

7.  Myndighet

Myndighet til å foreta innkjøp, herunder myndighet til å underskrive avtaler på vegne av AHO, er en del av budsjettdisponeringsmyndigheten. Innkjøpsretten er likevel begrenset til kun å omfatte varer og tjenester som er nødvendig innen ansvarsområdet. IKT-avdelingen har ansvar for alt innkjøp av IKT-utstyr herunder programvare, AV-utstyr, mobiltelefon, kontorinventar m.v. Med IKT-utstyr menes PC, printer, projektor, digital videokamera, digitalt fotoapparat. Med AV-utstyr menes overhead projektor, lysbildeapparat, DVD/CD spillere, videospiller mv. 

Biblioteket kjøper inn alle bøker til biblioteksvirksomheten. Den enkelte budsjettenhet kan kjøpe inn bøker som er nødvendig for eget bruk og som det ikke er hensiktsmessig å låne. Alle bøker som kjøpes inn er skolens eiendom uavhengig av om innkjøpet skjer innenfor ordinært budsjett eller i eksternt finansiert virksomhet. Når bøkene ikke lenger er i bruk eller når det aktuelle prosjekt/ program avsluttes, skal det tas en vurdering av om / hvilke bøker som kan være av interesse for biblioteket.

Reiser innenlands bør normalt bestilles over Internett. Ved utenlandsreiser skal AHOs ”reisekonsulent” foreta bestillingen / konsulteres. 

Det er ikke anledning til å tjene opp bonuspoeng ved reiser for AHO.

Før innkjøp av varer og tjenester skal det være avklart om:

  • det er avsatt tilstrekkelige budsjettmidler
  • behovet er reelt og riktig prioritert
  • aktuell vare/tjeneste allerede er tilgjengelig internt ved AHO
  • regler for kjøp av varer og tjenester i staten er overholdt

Normalt skal innkjøp av varer og tjenester foregå skriftlig, primært for å unngå tvil om hva som er bestilt og hvilke vilkår som skal legges til grunn for leveransen. AHOs rekvisisjon skal fortrinnsvis benyttes. 

Det er vedkommendes ansvar å oppgi tilstrekkelig informasjon og referanse til leverandøren ved ethvert innkjøp, og å pålegge leverandøren å føre dette på faktura, pakksedler og ev. andre tilhørende dokumenter. Dette må gjøres for å sikre hurtig og korrekt levering av produktet, samt identifisering og betaling av faktura innen forfallsdato.

Slik referanse vil være: Kjøpers navn, avdeling/enhet, ordrenummer hvor dette foreligger, leveringsadresse samt en tydelig beskrivelse av produktet. Det er viktig ved bestilling at det skilles mellom fakturaadresse og leveringsadresse.

Leveringsbetingelser skal normalt være fritt levert og betalingsfristen skal være 30 dager. Avvik skal begrunnes og fremgå av innkjøpsdokumentasjonen.

Ved innkjøp fra utenlandsk leverandør skal denne gjøres oppmerksom på at navn og postadresse samt kontonummer, Swift kode, bankens navn og postadresse må fremgå av fakturaen.

Det er ikke anledning til kontantkjøp av varer og tjenester utover det beløp nevnt om ”Småkjøp”.

8.  Småkjøp

Småkjøp (under ca. kr. 8 000) som ikke kan faktureres kan betales kontant eller ved ved belastning av kredittkort. Ved utlegg foretas oppgjør mot AHO ved utfylling av skjema for refusjon av utlegg vedlagt originalkvitteringer, kontrollert, attestert og anvist på vanlig måte.

9.  Mottak og kontroll

Godkjenning av leveransen skal foretas av den som har bestilt varen. Pakkseddel signeres, og/eller varemottak dokumenteres på faktura fra leverandøren.

Mottaker skal kontrollere at alle betingelser er i henhold til bestilling, kontrakt eller rammeavtale. Ved eventuell manko, skade eller annet avvik skal leverandør kontaktes umiddelbart med henblikk på eventuell retur av produktet eller utbedring av utført tjeneste.
For store leveranser som strekker seg over tid, skal det være en fortløpende kvalitetssikring av del- leveransene for å sikre at det endelige produktet har tilfredsstillende kvalitet.

10.  Arkivering

Originale dokumenter på anskaffelser over kr 100 000 skal sendes til AHOs arkiv. Slike dokumenter vil være forespørsel/anbudsgrunnlag, innkomne tilbud, bestilling, anskaffelsesprotokoll, anbudsprotokoll, kontrakt m.m.

11.  Utstyrsregistrering

I henhold til Bestemmelser om økonomistyring i staten, Kap. 5.3.7 Registrering av eiendeler, skal driftsmidler som enkeltvis har en anskaffelsesverdi på over 30.000 kroner, registreres. Lett omsettelig utstyr slik som PCer, skrivere, laptoper, projektorer, digitale kamera, digitale videokamera, mobiltelefoner mv. skal registreres dersom anskaffelsesverdien er over kr 1000 (eks. mva). Følgende data skal registreres: Navn, dato for innkjøp, serienummer samt hvor gjenstanden oppbevares. Det skal fremgå av påskrift på faktura at innkjøpet er registrert i utstyrsregisteret.

12.  Utrangering og kassasjon av materiell

All kassasjon av statens eiendeler skal foretas og dokumenteres skriftlig i henhold til Instruks for utrangering og kassasjon av materiell som tilhører staten. Det skal skrives kassasjonsprotokoll som arkiveres i AHOs arkiv.

AHOs nettsider

Rediger din profilside

For å redigere din på ansattprofil på aho.no, logg inn via Feide her

Last ned brukerveiledning "How to edit your profile page"

Publisere innhold på nettsidene

Informasjonsavdelinga er ansvarleg for innhald og redigering på aho.no.

Nettsida skal vere visuelt attraktiv og skilje seg ut i sektoren med design og biletbruk. Han skal spegle AHOS identitet og kvalitet, og presentere fagfeltet til skulen og studium på ein forståeleg måte. Nettsida skal vere brukarvennleg og enkel å navigere i.
Hovudmålsgruppa til nettsida er potensielle studentar, og han skal fungere som eit viktig verktøy for rekruttering. Andre målgrupper er akademia, eksisterande studentar og tilsette, og andre med interesse for fagfeltet til skulen. Formidling til ekstern og intern målgruppe er delt for å tilpasse behovet til brukar.

Webmaster forbehold seg retten til å redigere innhald før publisering, og utan varsel å fjerne sider som er feil, utdatert eller ikkje oppfyller kriteria for publisering.

Krav til material som skal publiserast/redigerast på aho.no

  • Førespurnadar om publisering på nettsida vert gjort skriftleg
  • Informasjon som skal publiserast, vert til sendt webmaster@aho.no på ein oversiktlig måte, minimum ei veke før ønsket publisering. Ynskt plassering på nettside og innhald må vere tydeleg, slik at det ikkje er rom for feiltolking.
  • Ved redigering av eksisterande innhald vert sendt link til sida som skal oppdaterast, med nytt innhald vedlagt. 
  • Tekstinnhald vert levert direkte i e-post eller vedlagd word-fil, slik at det samsvarer med formatering på nettsidene. Excel-skjema, pdf eller andre format vil sendast i retur.
  • Bildefiler sendast som jpg eller png.
  • Innhald må knytast opp mot AHOS studiar, forsking og formidling.
  • Innhaldet skal vere av interesse for nettsida si definerte målgrupper.
  • Innhaldseigarar:
Programansvarlige/instituttleiar er i samarbeid med studiesjef ansvarleg for sidene til dei respektive studieprogramma.

Biblioteksjefen er ansvarleg for sidene til biblioteket.

Innhaldet på undersidene på aho.no er ått av faget til skulen- og administrative avdelingar. Avdelingsleiarane er ansvarleg.

Informasjonsavdelinga er ansvarleg for sider med redaksjonelt innhald, som nyhendesaker
  • Innhaldet som vert levert skal vere kvalitetssikra og handsama i organisasjonen på riktig måte.
  • Nettsida skal ikkje brukast som eit arkiv. Innhaldseigarar sørgjer for korrekt arkivering av informasjon og oppbevaring av originalen.
  • Innhaldseigarar er ansvarleg for å sjekke for utdaterte dokument og endringar regelmessig, og gjev melding til webmaster.
  • Materiell vert levert på norsk og engelsk dersom det er ønskeleg å publisere på begge språk, evt. berre på norsk. Webmaster har ikkje kapasitet til å omsetje tekster.
  • Webmaster avgjer kven som kan få redigeringstilgjenge til dei enkelte sidene.
  • Informasjonsavdelinga har ansvar for å no Kravet til språkrådet om 25 % nynorsk innhald på nettsidene. Under For tilsette og For studentar-sider, skal ansvarleg avdeling sørgje for at alle skjema er tilgjengeleg på begge målformer.

 

Innhald til sidene For ansatte og For studentar

Dei administrative avdelingane er ansvarlege for innhald tilhøyrande ansvarsområdet sitt og dessutan arkivering av dokumenta.

Nettsidene skal ikkje brukast som arkiv og siste versjon av dokumentet skal takast vare på av ansvarleg avdeling.

Innhald vert fylt ut etter mal. Metadata inkl. sist oppdatert dato, ansvarleg avdeling og godkjenning må fyllast ut før publisering.

Innhald skal korrekturlesast før det sendes informasjonsavdelinga.

Avdelingane sørgjer for omsetjing til engelsk etter behov.

Skjema skal vere tilgjengeleg på bokmål og nynorsk. Ansvarleg avdeling sørgjer for dette.

Bibliotektjenester

Kurslitteratur for kursansvarlige

Biblioteket har egne hyller med litteratur til de forskjellige kursene.
Her følger noen tips til kursansvarlige angående kurslitteratur:

  • Obligatorisk pensum skal være registrert i studieplanen.
  • Lag en oversiktlig litteraturliste med komplette referanser.
  • Sjekk om biblioteket har litteraturen.
    • I Oria kan du søke opp både bøker og tidsskrifter.
    • Vi kjøper gjerne inn relevante bøker vi ikke har, så fremt de er tilgjengelige for innkjøp. 
  • Send litteraturlisten til biblioteket minimum 3 uker før semesterstart. Da rekker vi å få kjøpt inn bøker vi ikke har i samlingen fra før av, og kurshyllen vil være klar ved kursstart.
  • Inneholder litteraturlisten artikler vi ikke har tilgang til, eller kapitler i bøker som er vanskelig tilgjengelig, anbefaler vi at det produseres et kompendium.

Låneregler og lånerettigheter

Lånerett

Alle studenter og ansatte har lånerett i biblioteket så lenge de er tilknyttet AHO.

Studenter og ansatte ved KHiO får midlertidig lånerett ved framvisning av gyldig student-/ansattkort. Registrering av lånere fra KHiO skjer i kjernetiden mellom 08.30 og 15.00. KHiO-lånere får vanligvis ikke reservere eller låne fra spesialsamlinger.

Andre kan benytte samlingene ved personlig besøk i biblioteket og ev. låne bøker gjennom et annet bibliotek (fjernlån).

Brudd på lånereglene og gjentatte erstatningskrav kan medføre tap av lånerett.

Lån og fornyelse

Lånetiden for bøker er 4 uker, for kursbøker og DVD 1 uke. Lån kan normalt fornyes dersom dokumentet ikke er reservert annen låner. 

Tidsskrifthefter kan lånes på dagslån til AHOs studenter og ansatte. Det er ikke utlån på innbundne tidsskrifter eller bøker i spesialsamlingene lesesal, referanse eller magasin.

Det er ikke fjernlån på dokumenter fra guide-, data- og videosamlingene og bøker som er reservert aktuelle kurs. 
Biblioteket tilbyr innlån fra andre bibliotek for AHOs ansatte og studenter. 

Låners ansvar

Du er personlig ansvarlig for det du låner på ditt lånekort, og er erstatningspliktig ved tap.

Du holder selv oversikt over din brukerkonto i biblioteksystemet Oria. Materiale som ikke blir returnert eller fornyet, må erstattes. Krav om erstatning fører automatisk til stopp av videre hjemlån. Erstatningskrav som ikke blir dekket innen fristen, blir sendt til rettslig inkasso.

Du er pliktig til å sjekke epost regelmessig. AHO-studenter plikter å bruke e-postadresse tildelt fra AHO.

Ved lengre tids fravær fra AHO plikter låner å levere alt utestående.

Erstatning ved tap av bøker

Normalpris kr. 700,-. Småtrykk og offentlige publikasjoner: kr. 350,-.
Høyere erstatningsbeløp kan kreves i spesielle tilfeller for å dekke reelle erstatningskostnader.
Erstatningskravet frafalles dersom låneren kjøper et eksemplar av tapt bok til biblioteket.

Produksjon av kompendier - opphavsrett & Kopinor

Ifølge kopieringsavtalen skal pensum og annet nødvendig lærestoff i form av bokutdrag som kopieres og gjøres tilgjengelig for studentene, registreres i Bolk slik at rettighetene blir klarert.

Kompendier kan bare gjøres tilgjengelig for studenter som deltar i det emnet som materialet er utarbeidet for. Digitale kompendier skal slettes fra læringsplattformer o.l. når det aktuelle semesteret er avsluttet. 

Kompendier/utdrag må merkes med studiested/semester/emnekode og følgende tekst:

Dette materialet er vernet etter åndsverkloven og er helt eller delvis fremstilt etter avtale med Kopinor. Materialet kan benyttes av studenter som deltar i det aktuelle emnet, for egne studier, i ethvert format og på enhver plattform. Uten uttrykkelig samtykke er annen eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring bare tillatt når det er hjemlet i lov (kopiering til privat bruk, sitat o.l.) eller avtale med Kopinor (www.kopinor.no).

Ta kontakt med biblioteket for klarering i Bolk dersom du skal produsere kompendium med minst to bokutdrag.

Infotorg bistår med kopiering, innbinding og salg av kompendier til bruk i undervisningen. De regner én ukes leveringstid. Kompendiene selges til selvkost.

Kopinoravtalen setter begrensninger på hvor mye som kan kopieres fra én publikasjon:
Fra bøker:
•    Til studenter: Inntil 15 % av sidetallet per emne per semester (utenom kompendier: likevel et helt kapittel eller lignende avsnitt, en hel novelle eller en hel scene fra et skuespill).
•    Til ansatte mv.:  Inntil 15 % av sidetallet, likevel et helt kapittel eller lignende avsnitt, en hel novelle eller en hel scene fra et skuespill.
Fra vitenskapelige tidsskrifter (fra et enkelt nummer):
•    Til studenter: inntil én artikkel per emne per semester.
•    Til ansatte mv.: inntil én artikkel.
Fra aviser, allmenne tidsskrifter osv. kan det kopieres uten omfangsbegrensninger – dette gjelder også for materiale lagt ut på åpne internettsider.

Noen publikasjoner kalles fritt materiale, og begrensningene over gjelder ikke for dem:
•    Lovtekster og offentlig publikasjoner.
•    Verker som er ”falt i det fri” (70 år etter opphavspersonens død).
•    Open Access og annet materiale publisert med åpne lisenser (for eksempel Creative Commons).

Digitale tidsskrifter gjennom bibliotekets lisenser:
Bruken av digitale tidsskrifter og andre digitale ressurser reguleres gjennom lisensavtalene.  Alle avtalene tillater utskrift, men ikke alle tillater bruk i kompendier.
 

Bibliotekets serviceerklæring

Hvem omfattes av serviceerklæringen?    

  • Biblioteket betjener primært registrerte studenter og faglige ansatte.
  • Eksterne brukere har tilgang til samlinger gjennom bruk på stedet og fjernlån. Biblioteket gir i begrenset grad lånerett til enkelte eksterne brukergrupper (se Utlånsreglement).

Samlingene

  • Biblioteket skal til enhver tid ha samlinger som understøtter undervisningen og forskningen ved AHO.
  • Biblioteket tilbyr egne kurshyller med pensum/litteratur fra studieplanen.
  • Samlingen skal i størst mulig grad være tilgjengelig på åpne hyller som er godt skiltet og merket.
  • Tidsskriftene skal til enhver tid være tilgjengelige i biblioteket. Innbinding skal fortrinnsvis skje i sommerferien.
  • Biblioteket tilbyr tilgang til de viktigste referansedatabasene innen kjernefagene og digitale fulltekstdokumenter så langt ressursene tillater.
  • Alle brukere kan komme med innkjøpsforslag. Bestillingene ekspederes fortløpende og reserverte nyinnkjøpte bøker blir gjort klar for utlån umiddelbart etter mottak i biblioteket.

Tjenestetilbud

  • Bibliotekets hjemmeside skal til enhver tid gi oversikt over informasjonsressurser og tjenestetilbud. Nye tjenester og tilbud skal gjøres godt kjent for studenter og ansatte.
  • For detaljert informasjon om lånetjenester vises til utlånsregler.
  • Innlånsønsker, fjernlånsbestillinger fra andre bibliotek og henvendelser pr. epost skal ekspederes senest neste virkedag.
  • Alle nye studenter og ansatte får tilbud om brukeropplæring. Biblioteket er i stor grad basert på selvbetjening.
  • Biblioteket gir veiledning i referansebruk. PhD-studenter og ansatte har tilbud om opplæring i referansehåndteringsprogrammet EndNote.
  • Biblioteket gir veiledning i registrering av forskningsresultater i Cristin.
  • Biblioteket har leseplasser, lesekrok for tidsskrifter, et grupperom og en liten stille lesesal. PCene i biblioteket er primært for litteratur- og informasjonssøking.
  • Biblioteket har svart/hvitt- og fargeprinter/kopimaskiner. Nøkkelkort fungerer som kopikort. Skanneren er til bruk for brukere med konto på AHOs server.

Åpningstider og bemanning

  • Åpningstider er kunngjort på bibliotekets hjemmeside.
  • Skranken er betjent av fagutdannet personell i kjernetiden. Kveldsvaktene bemannes av studentassistenter.

Bygg og fasiliteter

Bruk av lokalene

Adgang og bruk av bygget. 

Auditorier, Croquissal og grupperom skal alltid forlates i den stand en ønsker å finne dem. Dette betyr at den som benytter disse rommene må sørge for at det ryddes opp når forelesningen/gjennomgang/møte og lignende er avsluttet. Bord og stoler skal plasseres tilbake på plass. Det er ikke anledning til å oppbevare, utstyr m.v. i rommene med mindre vedkommende rom er reservert for flere påfølgende dager. Ved feil/mangler på utstyr må vedkommende også sørge for at det blir gitt beskjed slik at det kan utbredes snarest mulig. Inventar, lys, lerret m.v. meldes til drift@aho.no

Data/videoprojektor samt styringssystem for dette meldes ikt@aho.no

Alle rom er utstyr med fasiliteter for data og video. (se nedenfor). Mye er fastmontert og kan ikke flyttes. Det er imidlertid viktig at det utstyret som ikke er fastmontert verken fjernes eller flyttes ut av rommene. Det samme gjelder bord og stoler. 

Det vil bli foretatt jevnlig sjekk av alt AV utstyret. Det er ikke praktisk mulig å gjøre dette hver dag slik at den som benytter rommet først hver dag bør legge inn noen ekstra minutter før oppstart til sjekk av utstyret.

Reservasjon

All reservasjon av disse rommene skal skje gjennom vårt Web-baserte romboooksystem. Dette systemet har alle tilsatte adgang til via aho.no.

Låsing

Både grupperommene, croquissal og auditoriene skal alltid være låst. Rommene åpnes med adgangskort.

Utstyr

A2 Sverre Fehn
I dette rommet finnes flg. utstyr:
  • Whiteboardtavle på hjul
  • 2 Lerret
  • Overheadsprojektor
  • Data/videoprojektor
  • Talerstol med styringsenhet for lys, lerret, blending og AV- utstyr,
  • Høyttalere
  • Flygel
  • Ved behov for mikrofon, kontakt driftavdelingen

A3
  • tavle (fastmontert)
  • Lerret
  • Overheadprojektor
  • Styringsenhet for lys, lerret, blending og AV- utstyr 2 lysbilderapparater
  • Høyttalere
  • Ved behov for mikrofon, kontakt Drift

A1
  • Lerret
  • Projektor
  • Styringsmulighet for lys, lerret, blending og projektor.

Grupperom
  • Tavle
  • Flipover
  • Storskjerm alle grupperom og felles for grupperom 4 og 5

 

Pubdrift og andre studentfester i AHOs lokaler

  1. Fester kan kun arrangeres to steder: kantinen og puben.

  2. Det skal meldes skriftlig til organisasjonsdirektør eller økonomidirektør om at fest skal avholdes.

  3. Alle fester skal ha sitt utgangspunkt i studentaktiviteter ved AHO. Pubstyret er ansvarlig for alle arrangementer i puben. Det er ikke anledning til å låne eller leie ut puben til private arrangementer.

  4. Hver fest skal ha minst to kontaktpersoner. Navn og tlf. nr. som de kan nås på, skal oppgis skriftlig i forbindelse med melding om fest. Disse skal være til stede helt til festens slutt dvs. til siste gjest har forlatt lokalene. Festen skal være avsluttet og lokalet tømt I hht. sjenkeloven senest kl. 0300.

  5. Plakater som annonserer festen kan kun henges opp på oppslagstavler i foajeen og på tegnesalene.

  6. Det skal innhentes tillatelse fra politiet dersom festen skal foregå ute. I slike tilfeller skal det alltid sendes nabovarsel.

  7. Arrangør må sørge for at alkoholservering foregår lovlig.

  8. Ved fester i 1. etasje bestiller administrasjonen en ekstra utrykning fra vaktselskapet. Denne kommer i tillegg til den ordinære vaktrunden. Vaktselskapet får opplyst hvem som er festens kontaktpersoner.

  9. All passasje til og fra fester i 1. etasje skal normalt foregå gjennom sidedøren v/verkstedet. Dersom det er behov for åpen dør i en kortere periode ved festens begynnelse, må dette tas opp med administrasjonssjefen ved melding om festen slik at døralarmen kan kobles ut for det aktuelle tidsrom. Festarrangørene er pliktig til å ha minst to personer på vakt ved inngangen hele festen. Disse må forsikre seg om at det ikke slippes inn personer som ikke har tilgang til festen.

  10. For å forhindre ulike former for “vandringer” og at festen sprer seg utenfor det avtalte området, må det foretas fysiske sperringer. Heisen skal alltid være avstengt.

  11. Spørsmål om lån av musikkanlegg eller annet AV-utstyr må tas opp i meldingen om festen. I den utstrekning skolen har ønsket utstyr, vil vi være velvillig innstilt til utlån. Den som låner utstyr er økonomisk ansvarlig ved ev. skade (se pkt. 13. nedenfor).

  12. Ved akutte situasjoner; branntilløp, innbrudd, bråk o.l. må arrangøren selv vurdere om situasjonen er så akutt at brannvesen/politi/ambulanse må tilkalles. Ved mindre alvorlige situasjoner skal man enten kontakte: vaktselskapet, tlf 05010 eller Kaissar Bac-Ali, tlf. 971 47 117.

  13. Festlokalene i 1. etasje skal alltid ryddes og rengjøres etter bruk. Er den påfølgende dag en arbeidsdag, skal ryddingen i lokalene være gjort innen kl. 08.00. Dersom den påfølgende dag er en lørdag eller søndag, skal det være ryddet i løpet av dagen, eller etter avtale. Dersom renhold og rydding ikke skjer i henhold til avtale, kan skolen setten bort arbeidet for arrangementskomiteens regning. Søppel plasseres i søppelrommet. Studentfester skal på forhånd bestille kontainer. Lån av utstyr som tilhører vaskepersonalet må settes tilbake etter bruk. Hærverk og andre ødeleggelser meldes til administrasjonen.

  14. Pubstyret fastsetter selv regler for renhold og rydding i puben. Utearealene ved puben skal være ryddet og rengjort innen kl. 0800 den påfølgende dag

  15. Det er ikke tillatt å røyke i skolens lokaler, bruk av sterlinglys og røykemaskin er ikke tillatt. Møbler som måtte flyttes under festen må settes tilbake .

  16. For puben er det ikke nødvendig med omfattende avsperringer. Det er imidlertid viktig at studentene ikke tar festen og gjester med seg over i andre arealer til skolen.

  17. Skolen stiller lokale m/oppvarming og lys til fri disposisjon. Alle andre utgifter direkte forbundet med festen er arrangementskomiteens ansvar. Dette betyr at følgende utgifter må dekkes av arrangementskomiteen (oppregningen er ikke uttømmende): 

    • ekstra vaktrunde fra G4S, jf. pkt. 8 

    • utrykning i forbindelse med utløsning av brannalarm (falsk alarm) 

    • utbedring av ev. ødeleggelse og hærverk 

    • skolens ev. utgifter til renhold og rydding av festlokalene.

    • Bestilling av kontainer.

  18. Det skal på forhånd utarbeides en plan for gjennomføring av vår- og høstfesten. Det skal bl.a. lages en risikovurdering og en plan for vakthold. Planen skal oversendes til drift@aho.no 2 uker i forkant. Gjennomføring av festene skal evalueres i etterkant. Evalueringsrapport skal foreligge innen 2 uker og oversendes drift@aho.no.

  19. Det skal sendes melding om festen til Brann- og redningsetaten tre uker før festen.

  20. Det er strengt forbudt å bruke sikringskap under festen. Det må skaffe instruert personale som får lov å gå inn i skapet etter behovet.

  21. Drift samles alle fest dokumenter og ser behovet for ekstra tilltak for å hindre skader som kan forekomme under festen.

  22. Evakueringsteam får nødvendig informasjon fra drift-avdelingen for eventuell evakuering av lokalet.

  23. Arrangementskomiteen er ansvarlig for at disse regler overholdes. Ved brudd på reglene vil skolen kunne vurdere om fester av tilsvarende karakter skal nektes å arrangeres. 
     

Godkjenning av studentarrangementer skjema

Skjema for godkjenning av studentarrangementer i AHOs lokaler
 

Last ned:

Godkjenning av studentarrangementer i AHOs lokaler (Word)

Godkjenning av studentarrangementer i AHOs lokaler (PDF)

Utleie av byggehall og verksteder

Dersom utleie ikke kommer i konflikt med skolens virksomhet, leies verksteder og byggehallen ut til skoler, tidligere studenter, organisasjoner og andre som driver lignende virksomhet.

For øvrig gjelder følgende:

  1. Alt arbeid i verkstedene foregår på eget ansvar.
  2. Ansvarlig person fra leietaker skal alltid være tilstede.
  3. Adgangen gjelder kun leietaker, lokalene skal ikke åpnes for andre. 
  4. Materialer må leietaker holde selv. 
  5. Arbeidet må være begrenset i omfang og varighet og ikke belaste lokalet, maskiner og utstyret vesentlig.
  6. Lokalene og utstyret skal behandles med forsiktighet. 
  7. Leietaker kan bli holdt ansvarlig for skader forårsaket av uforsiktighet.
  8. Sikkerheten må være fullt forsvarlig ivaretatt.
  9. Leietaker må kjenne til bruk av maskiner og utstyr.
  10. Avtal nødvendig opplæring i bruk av maskiner og utstyr, dette faktureres leietaker med kr 1000 pr time.
  11. All bruk av kjemikalier skal behandles etter gjeldende lover og forskrifter.
  12. Forurensing av indre- og ytre miljø må ikke forekomme.
  13. Ansvarlig person må ha nødvendig godkjenning for arbeid med åpen flamme, sveising, skjærebrenner
  14. Arbeid som omfattes av Forskrift om varme arbeider, skal avtales spesielt. 
  15. All skade, mv. rapporteres til AHO
  16. Det skal holdes forsvarlig orden under bruk. 
  17. Etter bruk skal det ryddes. 
  18. Større mengder med rester og søppel må leietaker selv fjerne.
  19. Ferdige produkter og materialrester må fjernes når prosjektet er ferdig.

Priser

Gjelder for leie i perioden
Mandag til fredag 08.00-15.45 (15.sept. - 14.  mai)
Mandag til fredag 08.00-15.00 (15.mai. - 14.  september)

Per time, per person kr. 400  
Per dag, per verksmester kr. 2980  
Opplæring per time kr. 1000 Se punkt 10


Betaling

Bankterminal eller faktura (betalingsfrist 30 dager)

Leieavtaler

Signeres og returneres til avdelingsleder verksteder
Leieavtale verksteder 
Leieavtale byggehall

 

Adgangskontrollsystem

AHO har installert kontrollsystem for adgang til skolens lokaler i Maridalsveien 29. Systemet betjenes ved adgangskort og kode. Utskrifter fra systemet kan kun hentes ut etter skriftlig begjæring fra politiet. Slikt pålegg skal være begrunnet, og skal som hovedregel kun skje i de tilfeller hvor innbrudd, brann eller lignende har funnet sted.

Adgangskort med bilde

Adgangskort med bilde tildeles:
  1. Fast tilsatte
  2. Ordinære studenter
  3. Utvekslingsstudenter
  4. Masterstudenter (erfaringsbasert) og dr.kandidater som har underskrevet kontrakt
  5. Timelærere
  6. Andre. Dette vil være personer som av ulike årsaker er knyttet til skolen over lenger tid selv om AHO ikke har arbeidsgiveransvar for vedkommende, for eksempel konsulenter og Statsbygg.

Driftsenheten har ansvar for fotografering og produksjonen. Utlevering av studentkort skjer på Infotorget.

Adgangskort uten bilde 

Det skal føres en streng praksis med tildeling av utlånskort. Eksempler på tildeling:
  1. Firmaer med tilknyting til skolen (for eksempel Statsbygg, vaktselskap).
  2. Andre tilfeller vurderes enkeltvis.
  3. Midlertidige kort for ansatte

NB! Studenter skal IKKE tildeles utlånskort.

Utvidelse av adgangsnivå

Utvidelse av adgangsnivå godkjennes av nærmeste overordnet eller for studentene av ansvarlig lærer. Adgang til verkstedene/byggehall må godkjennes via verksmestrene. 

Tap av kort

Tap av kort meldes umiddelbart til Drift@Aho.no eller til Infotorg@Aho.no. Nytt studentkort betales i Infotorget før utlevering. 
 

Utleie av AHOs lokaler - retningslinjer

AHO leier ut lokaler til skoler og organisasjoner som driver en beslektet virksomhet. AHOs studenter og tilsatte skal kostnadsfritt ha tilgang til alle slike arrangement. Utleie må ikke komme i konflikt med skolen virksomhet.

Følgende arealer kan leies ut:
  • 6 grupperom
  • Auditoriene
  • Andre arealer kun etter spesiell avtale. Slik tillatelse kan kun gis av direktør.

Lokalene kan kun benyttes til forelesninger, møter og liknende. Lokaler leies ikke ut til private arrangementer eller selskaper.
Leietaker skal forlate lokalene i ryddig stand. 

Leietaker betaler leie for lokalet, samt for rengjøring, drift og teknisk support. Bruk av AV og IT-utstyr må avtales spesielt.

Kantinen er ikke åpen etter kontortid og i helgene. Servering utenom disse tidspunktene må avtales direkte med kantinen. Utgifter til servering betales av leietaker direkte. Mat- eller drikke-servering er ikke tillatt i A2 og A3.

Ansvarlig person hos leietaker skal være til stede og tilgjengelig gjennom hele arrangementet.

En ansvarlig person fra AHO, ev. fra vaktselskapet, skal være til stede mot betaling.

Lokalene og utstyr skal behandles med forsiktighet. All skade m.v. rapporteres til AHO. Leietaker kan bli holdt ansvarlig for utgifter ved uaktsomhet.

Leien samt ev. tilleggskostnader faktureres leietaker umiddelbart etter arrangementet. Betalingsfrist 30 dager.

 

Infotorg

Infotorget betjenes av 1 og ½ fast stilling. 
 
Åpningstider
Mandag - fredag 08.00-15.45 15. september - 14. mai
Mandag - fredag 08.00-15.00 15. mai - 14. september 
     
Stengt   Romjulen, påsken og fellesferien

Hva gjør infotorget

Her kan du få bistand med:

  • Å finne frem til ansatte eller rundt i bygget
  • Ta imot besøkende/melde ankomst
  • Behandle post
  • Videreformidling av beskjeder
  • Parkeringslapper for gjester og utdeling av oblater for faste ansatte og studenter
  • Servicefunksjoner, som salg av bøker og betaling på arrangementer
  • Post-, vakt- og budrunder, pakkemottak
  • Daglig program på skolen, med opplysninger om møter og arrangementer
  • Oversikt for tilstede-/fraværsregistrering - kontaktinfo/generell tilgjengelighet
  • Beredskap. Infotorget varsles middelbart ved ulykker eller andre henvendelsern
  • Rombooking
  • Lage dørskilt/ visittkort
  • Sende ut informasjonsmateriell f. eks. brosjyre, søknadsskjema og lignende
  • Kurs/konferanse forespørsler – booking
  • PC – brukerstøtte
  • Bestille taxi
  • Arrangerer, tilrettelegger og bestiller til diplomseremoni
  • Stemple plakater til oppslagstavlen/oppdatere tavlen 

For studenter

  • Booke tid til studierådgivere for studentsamtaler
  • ​Attestering av kopier
  • Karakterutskrifter
  • Studiebekreftelser
  • Semesterkvitteringer
  • Studentregistrering og endringer
  • Registrere betalt semesteravgift og kopiavgift for utvekslingsstudenter
  • Finne frem i bygget, kontaktinfo ansatte, romplassering
  • Salg/utlån/utlevering av rekvisita - innbinding, bøker, plotterpapir, blyanter, kortholdere mm. Mac overganger, kort til grupperom mm
  • Utdeling av diverse skjema; timelister, småutlegg, diplomsensor mm
  • Skanner, kopi, printer, innbinding
  • Gjenglemtordning
  • Ta imot sykemeldinger/Ekskursjonsskjema og diverse skjema fra studenter som skal videre til administrasjonen.
  • Rombooking 

Infotorget: salg og innbetaling

På Infotorget foregår salg av bøker og kompendier samt innbetaling av erstatningsbeløp for tapt adgangskort.

Betaling utføres med bankkort, Visa eller Masterkort (Eurocard). Skolen kan ikke ta i mot kontanter. Det er installert to betalingsautomater; en på Infotorget og en på verkstedet.

Ved skriftlig bestilling og ved bestilling pr telefon, skal det sendes faktura sammen med bestillingen. Faktura skrives ut av økonomiavdelingen for bedrifter og organisasjoner. Privatpersoner/studenter må betale med kort.

Betalingsautomatene skal avstemmes hver dag.

Verkstedstjenester

Bestilling av tjenester

Alt arbeid på følgende maskiner går via verksmestrene:
  • CNC-fres
  • Laser
  • 3D-print
  • Knivknutter
  • Foliekutter

Studenter og vitenskapelig ansatte bestiller tid og betaler for tjenesten.

Rangorden

  1. Forskning og utviklingsarbeid
  2. Diplomstudenter
  3. Vanlige studenter
  4. 1-2 års studenter må avklare behov med lærer

Timebestilling

Se de enkelte tjenester.

CNC-fresing

  • Personlig oppmøte for veiledning i åpningstiden
  • Fresens arbeidsområde er LxBXH 700x500x400
  • Materialvalg gjøres i samråd med verksmester
  • Filer og materialer skal være klare, ta med ved oppmøte

3D-printing

  • Bestilling via nettsiden aho.no/3dprint
  • FDM leies ut, ta kontakt
  • Filformat er .stl (.obj eller .ply)

Laser

  • Filmottak ved laseren mellom kl 1200 og 1300 mandag til fredag.
  • Filformat er .dxf for kutting og .jpg gråtoner for gravering.

Knivkutter

  • Filmottak ved laseren mellom kl 1200 og 1300 mandag til fredag.
  • Filformat er .dxf

Betaling

  • Prisliste fås i verkstedet. 
  • Tjenester betales etter medgått tid.
  • Alle materialer betales på forhånd.

Levering

Leveringsgaranti kan ikke gis, men tjenestene utføres fortløpende.
Ved stor pågang kan leveringstiden bli lengre.  

Bruk av byggehall

Byggehallen skal primært benyttes til faglige aktiviteter og det er avdelingsleder verksted som styrer prioriteringen for bruk av byggehallen. Hallen er på 285 kvadratmeter, takhøyde 10,6 meter og har gode lysforhold. Byggehallen har utstyr som gir mulighet til fullskalabygging, romlige strukturer og modellbygging.

Skal du bruke byggehallen? 

Regler for bruk

  • Åpningstiden er fra klokken 08.00 til 17.00.
  • Adgang med kort, via utvendig port, avtales med verksmester.
  • Behov for løfting med kran avtales med verksmesterne.
  • Sikkerheten må være fullt forsvarlig ivaretatt.
  • Det skal holdes forsvarlig orden under bruk.
  • Etter bruk skal det ryddes, søppel fjernes, verktøy og utstyr settes på plass.
  • Ferdige produkter og restlager fjernes.
  • Etter bruk skal hallen kontrolleres av verksmester.
  • Det henvises for øvrig til skolens ordensregler

​Bruk av lettverkstedet

Lettverkstedet omfatter verkstedsrom, gipsrom og lakkrom
Døgnåpent, så lenge betingelsene nedenfor overholdes.

Sikkerhet

  • Kun personer som har gjennomført grunnopplæring i regi av AHO, og som har adgang med kort, har lov å bruke maskinene
  • Ved bruk av maskiner må det være minimum være 2 personer til stede. 
  • Båndsag og sirkelsag er stengt mellom 24.00 og 08.00 (tidsbryter).
  • Verksmesterne har daglig tilsyn med lettverkstedet. 

Generell orden

  • Du er ansvarlig for å holde ordne når du jobber
  • Du skal rydde opp umiddelbart etter du er ferdig
  • Bruk pussebordet til pussing og sliping
  • Ikke hell gips og betong i vasken
  • Maskiner, bord og utstyr ryddes, feies og tørkes
  • Gulvet feies og støvsuges
  • Søppel kastes i henhold til avfallshåndtering 
  • Gjenstander i lagerreol merkes med dato, navn og telefonnummer. 
  • Gjenstander som ligger lengre enn 14 dager i lagerreol kastes 
  • Oppbevaringsboksene tømmes innen 20. juni. 
  • Skapene tømmes etter 20. juni og private eiendeler kastes

Avfallshåndtering 

  • Rester og avfall kastes i sekker eller container
  • Lakkbeholdere/spraybokser kastes i tønne
  • Brannfarlig avfall legges i egen beholder
  • Kjemikalier leveres til verksmester for destruering
  • Gips, betong, metall, tre og plast kastes i rett beholder

Avsug og avtrekk

  • Flisavsuget til båndsager, sirkelsag og rondellslipemaskin starter automatisk 
  • Start avtrekksvifte til pussebordet før bruk. 
  • Plasser gjenstander til lakkering så nærme boksen som mulig. Avsuget til bryter startes med bryter til høyre for døren. 

Avvik, feil og mangler 


Bruk av verkstedene

Hvem kan bruke verkstedene?

Studenter og vitenskapelige ansatte som har gjennomført obligatorisk opplæring.

 Hvilke verksteder får du adgang til?

  • Treverksted
  • Plastverksted
  • Metallverksted
  • Lettverksted
    • Verkstedrom
    • Lakkrom
    • Gipsrom
  • Byggehall ved behov (må søkes om)
Lettverkstedet er døgnåpent, de øvrige verkstedene kan brukes i åpningstiden.
 
Du kan søke om utvidet tilgang til verkstedene (mellom kl. 15.45-22.00).
 

Hva får du ikke adgang til?

  • 3D-printer verksted 
Disse maskinene/tjeneste er det kun verksmestere og studentassistener som betjener.
  • CNC-fres
  • Laser
  • 3D-print
  • Knivknutter
  • Foliekutter
Studenter og ansatte kan bestille tjenester.
 

Obligatoriske kurs og annen opplæring

  • Verkstedet organisere kurs for nye studenter og faglig ansatte.
  • Gjennomføres ved semesteroppstart.
  • Deltagelse er en forutsetning for å få adgang til verkstedene.
  • Andre som trenger å bruke verkstedene, men mangler opplæring, henvender seg til oss.
  • Spesialkurs rettet mot undervisning og forskning kan gis ved behov og ledig kapasitet.
 

Veiledning

Verkstedpersonalets primære undervisningsoppgave er å veilede studentene i bruk av verkstedene, materialvalg, bearbeiding og maskinbruk.
 
For å få best mulig utbytte av veiledningen er det vesentlig at studenten møter godt forberedt. 
 
Vi forventer bl.a. at det foreligger en teknisk tegning/skisse med forslag til materialer og dimensjoner.
 
I perioder med stor belastning vil det være begrenset tid for veiledning av den enkelte student.
 

Ordensregler

  • Du er selv ansvarlig for å holde orden mens arbeidet pågår
  • Rydd etter deg umiddelbart etter at arbeidet er avsluttet.
  • Håndter avfall på en riktig og forsvarlig måte.
 
Dersom det ikke holdes tilfredsstillende orden i verkstedene skal strøm til maskiner slås av og rydding må skje før normal aktivitet kan gjenopptas.

 

Bruk av verkstedene i undervisning

Verkstedene har begrenset med plass og ressurser. For å kunne gi alle kurs og studentgrupper et best mulig tilbud i verkstedene er det viktig at all aktivitet planlegges godt. Aktiviteter som ikke meldes inn etter denne beskrivelsen, risikerer å ikke bli gjennomført. 

Reserverte uker

Verkstedene er reservert for obligatorisk opplæring av studenter, planlegging og vedlikehold i 
Uke 1-3 
Uke 31-39 

I desember og mai er det høy aktivitet i forbindelse med innlevering og begrenset tilgang til hjelp og veiledning fra verksmestere.

NB! Krevende aktiviteter kan ikke legges til disse periodene. 

Planlegger du kurs i verkstedet?  

Fyll ut dette skjemaet og send det til avdelingsleder verksted innen fristen: 

Høstsemesteret: 1. juli
Vårsemesteret: 10. desember

Når semesterplanen for samtlige verksteder er klar, gir avdelingsleder tilbakemelding på om ønsket aktivitet kan gjennomføres. 

Hva skal du sende inn?

  • Ansvarlig institutt og faglærer(e)
  • Antall studenter
  • Oppgaver som skal løses
  • Materialer som ønskes
  • Tjenester som skal brukes (CNC-fres, etc)
  • Datoer og tidsbruk (sjekk reserverte uker, unngå desember og mai)

Verksmestrene kan bidra til utforming av oppgaver, materialvalg og innkjøp, samt tilpasse oppgavene til planlagt tidsbruk. 
Ved store kurs og krevende oppgaver må kursleder regne med å leie inn ekstra bemanning. Utgiften dekkes av kurs/instituttbudsjettet. 

Materialer og tjenester

Vi har en del materialer for salg og kan bistå med innkjøp av materiell. 
Dersom materialkostnader skal dekkes av kurset/instituttet skal dette bestilles av kursleder i verkstedet. 
Tjenester som CNC-fres, fres, knivkutter og 3D-printing skal også bestilles i verkstedet. Det opprettes en ordre for det enkelte kurs. 

Gjennomføring av aktivitet

  • Før prosjektet settes i gang skal lærere og studenter gjennomføre en «sikker jobbanalyse».  
  • Vi forventer at læreren deltar aktivt i verkstedet med veiledning av studentene under oppgaveperioden. 

Helse, miljø og sikkerhet

  • Ved planlegging og gjennomføring av prosjekter skal det legges vekt på å forebygge uønskede hendelser. 
  • Arbeidsmiljøloven skal overholdes. 
  • Uønskede hendelser skal rapporteres 

Serviceerklæring for verkstedene

Hvem omfattes av serviceerklæringen? 

Verkstedenes brukere er AHOs registrerte studenter og vitenskapelige ansatte.

Maskinpark og annet teknisk utsyr 

Verkstedenes ulike avdelinger er utstyrt med maskiner og spesialverktøy for bearbeiding av henholdsvis tre, plast og metall. Det finnes et begrenset utvalg av vanlig håndverktøy for bruk i de enkelte verkstedene. Forøvrig må brukerne sørge for slikt verktøy.

Ressurser og tjenester

Verkstedene består av flere avdelinger: Tre, plast, metall, lettverksted og byggehall. I tillegg finnes det egne rom for arbeid med billeire, gips og lakk.

Opplæring 

Verksmesterne organiserer kurs for nye studenter. Deltagelse er en forutsetning for å få adgang til verkstedene. Andre som trenger å bruke verkstedet, men som ikke har gjennomgått grunnopplæring (utenlandsstudenter, lærere, etc.) kan henvende seg til verkstedene og avtale tid for opplæring.

Dersom kapasiteten tillater det tilbys også enkelte spesialkurs, som f.eks. sveising. Slike må avtales særskilt med verksmesterne. I perioder med stor verkstedbelastning vil muligheten til å gjennomføre slik opplæring være begrenset.

Veiledning 

Verkstedpersonalets primære undervisningsoppgave er å veilede studentene i deres bruk av verkstedene. Dette inkluderer råd om materialvalg, bearbeiding, maskinbruk, osv. For at studenten skal få mest mulig utbytte av dette er det vesentlig at hun/ han er godt forberedt. Det forventes bl.a. at det foreligger en teknisk tegning/ skisse med forslag til materialer og dimensjoner. I perioder med stor belastning vil det være begrenset tid for veiledning av den enkelte student.

Rydding 

Den enkelte student er ansvarlig for å rydde etter seg umiddelbart etter at arbeidet er avsluttet. Dersom det ikke holdes tilfredsstillende orden i verkstedene skal strøm til maskiner slås av og rydding må skje før normal aktivitet kan gjenopptas.

Materialer 

Enkelte materialer kan kjøpes ved skolen. Lageret består av et varierende utvalg av stål, aluminium, plast, skum og tre. Kurs som har spesielle materialbehov må i utgangspunktet selv skaffe disse, men verkstedene kan kontaktes for bistand ved innkjøp. Det kan være betydelig leveringstid på materialer, og bestilling bør derfor skje i god tid før materialene skal brukes.

Åpningstider og bemanning 

Med unntak av lettverkstedet er verkstedene bare tilgjengelige i åpningstiden.

Mandag - fredag 08.00-15.45 15. september til 14. mai
Mandag - fredag 08.00-15.00 15. mai til 14. september*

*Stengt i perioden mellom vår- og høstsemestert. 

Lettverkstedet er tilgjengelig hele døgnet. Båndsag og sirkelsag stenges med tidsbryter mellom kl. 24.00 og 06.00.
Hver av de tre hovedavdelingene er bemannet med én person. Lettverksted og spesialrom har ikke dedikert bemanning.
 

HMS-datablader

Datablader for Helse Miljø og Sikkerhet (HMS) er viktige dokumenter for å bli bevisst om faremomenter ved forskjellige stoffer.

Et HMS datablad er et dokument på 16 punkter. De viktigste forholdsregler og faremomenter står i punkt 15. Her ser man faresymboler, Risikosetninger (R-setninger) og Sikkerhetssetninger (S-setninger). R og S-setninger er standardiserte setninger som forklarer risikoen et stoff utgjør, og sikkerhetstiltak for å forhindre skade.

Stoffkartotek for AHO finner du på EcoOnline. Dette er en database der man kan søke etter de kjemikaler skolen har. Man kan finne datablader på to måter: Ved å klikke seg inn på de fysiske stedene (lokasjoner), eller man kan søke etter databladene. Søkemenyen finner du under Administrasjon > lokalt søk. I begge tilfeller får du opp en liste over kjemikalier du kan se databladene til.

Datablader er lagret på to forskjellige måter: Kortversjon og fullstendig 16 punkters. Hvis du får opp en kortversjon og vil ha ytterligere informasjon, må du åpne pdf-dokumentet kortversjonen er tilknyttet. Det finner du under HMS Datablad > Opplastet datablad.

Gå til AHOs databladarkiv i EcoOnline

Studieadministrasjon

Studieadministrasjonens serviceerklæring

Hvem omfattes av serviceerklæringen?

  • Studieadministrasjonens primære brukere er AHOs registrerte studenter og vitenskapelige ansatte
  • Studieadministrasjonen har også et ansvar for informasjon til potensielle søkere, tidligere studenter, skoler, firma og institusjoner om AHOs studietilbud

Tjenestetilbud

Studieadministrasjonen anser forutsigbarhet og kvalitet i saksbehandlingen for de studieadministrative
tjenester som viktig for et godt studiemiljø og søker å oppnå dette ved at studieadministrasjonen:

  •  gir nye studenter tilbud om innføringsopplegg i det å være student ved AHO
  •  gjør studentene kjent med bestemmelser som gjelder studiet i lover og forskrifter gjennom AHOs kvalitetsystem på skolens websider
  • behandler studentdata etter gjeldende regler og forskrifter
  • forholder seg til saksbehandlingstid og -kvalitet i samsvar med lover, forskrifter og retningslinjer AHO er underlagt
  • kontinuerlig vedlikeholder eksamensdata på Studentweb og rapporterer til Lånekassen
  • gjør studentene kjent med klageadgang i forhold til sensur, enkeltvedtak og beslutninger om sanksjoner
  • gjør studentene kjent med mulighetene for å søke om tilrettelagt undervisning og/eller eksamen ved dokumentert sykdom eller funksjonshemming
  •  legger forholdene til rette for studieveiledning underveis
  • bekjentgjør AHOs generelle kjøreplan for undervisningen i god tid før semesterstart
  • gir studentene muligheter til å evaluere undervisningsoppleggene på alle kurs og at undersøkelsene bringes videre til faglærere, instituttledere og undervisningsutvalg for videre behandling
  • årlig foretar en læringsmiljøundersøkelse og at denne bringes videre til læringsmiljø- og undervisningsutvalg for videre behandling
  • er tilgjengelig for studentene i åpningstiden

Studieadministrasjonen forventer at studentene:

  •  registrerer seg på Studentweb hvert semester og betaler avgifter innen fastsatte frister
  •  selv tar ansvar for å sette seg inn i informasjon om eksamen, oppgaver og lignende gjennom semesterbøker, kvalitetsystemet, oppslag og AHOs websider 
  • leser e-post sendt til tildelt e-postadresse ved AHO
  • deltar i evaluering av undervisning, pedagogisk opplegg og læringsmiljø for videre utvikling av undervisningsopplegget ved AHO