Følgende rutiner gjelder for alle som er ansatt ved AHO
Følgende rutiner gjelder for de som ikke er ansatt ved AHO og hvor AHO skal betale reise og opphold.
Rammeavtale med Berg Hansen
Kundenavn/nummer som skal benyttes er STATEN/114624
Ring på 22 00 80 50 eller send en e-post til bestilling@berg-hansen.no
Ansatte skal selv registrere reiseregning i lønnssystemet SAP. Er det behov for bistand, kontakt økonomiavdelingen.
Rutinen gjelder for:
Del 2 av rutinen gjelder kun for de som skal godkjenne reiseregningen.
a) Alle reiser skal registreres, også i de tilfeller hvor det kun kreves refusjon av utgifter. unntak: reiser av inntil en dags varighet hvor en kun krever refusjon av utgifter til tog, buss, trikk, taxi o.l.
b) Registreringen skal gjøres snarest mulig etter at reisen er gjennomført.
c) Registrering skjer via SAP eller via DFØs app.
d) Alle utgifter skal registreres. Vær nøye med utfylling av tidspunkter for reisens begynnelse og slutt.
e) Alle utgifter skal dokumenteres. Kvitteringer scannes og sendes elektronisk til økonomiavdelingen eller tilknyttes reiseregningen elektronisk. Vi godkjenner ikke utskrift fra bank.
f) Etter at reiseregningen er registrert ferdig, blir reiseregningen sendt elektronisk til godkjenning.
En reiseregning skal gjennom to separate godkjenningsprosedyrer. 1. godkjenner er lønnsansvarlig på AHO og 2. godkjenner er utsteders nærmeste overordnet (budsjettansvarlig). Både 1. og 2. godkjenner varsles automatisk med e-post om at de har fått reiseregninger til behandling.
Reiseregningen sendes først til 1. godkjenner. Denne skal påse:
1. at reiseregningen er korrekt utfylt (formelle regler)
2. at riktige satser er benyttet
3. at ev. forskudd er tatt med
Ved feil returneres reiseregningen til utsteder.
Reiseregningen går deretter (elektronisk) til 2. godkjenner som skal påse:
1. at reisen er gjennomført etter avtale
2. kontrollere ev. påføre riktig kontering
Etter at 2. godkjenner har godkjent reisen, går den til utbetaling. Dersom 2. godkjenner ikke godkjenner reisen, går den tilbake til utsteder for korrigering. Korrigert reiseregning sendes så på nytt gjennom systemet.
Alle innkjøp, både varer og tjenester, skal foretas etter AHO's innkjøpsreglement. Dette betyr i korthet at det alltid skal påses at innkjøpet skjer på gunstigst mulige betingelser. Alle innkjøp over kr 100 000 skal dokumenteres spesielt, jf AHOs innkjøpsreglement.
AHOs fakturaadresse er: Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo, Postboks 2710, 7439 Trondheim. Bestiller er ansvarlig for å gjøre nye leverandører oppmerksom på dette.
Når det foretas en bestilling, skal det alltid oppgis referansekode og rekvisisjonsnummer. I tillegg kan bestillers navn oppgis. Referansekoden fås av den enkelte enhets budsjettansvarlig.
AHO benytter UNIT4 fakturabehandlingssystem og det foretas forkontroll av alle fakturaer. Dersom en faktura gjelder undervisning m.v. vil det bli gitt beskjed om at det må foreligge en vurdering om lønn/næring før fakturaen sendes til godkjenning. Fakturaene sendes ut til budsjettansvarlig som varsles med e-post hver morgen ca. kl. 07.00. Det er viktig at fakturaene behandles umiddelbart.
Fakturaen går deretter til anvisning før den skal gjennom etterkontroll. Her vil det bl.a. bli sjekket om fakturaen fyller de formelle krav. Mangler vil bli tatt opp med budsjettansvarlig. Fakturaer som mottas via e-post eller direkte til den ansatte skal umiddelbart oversendes økonomiavdelingen for registrering i UNIT4.
I noen tilfeller skal pådratte utgifter refunderes av andre. Dette gjelder spesielt innen reisevirksomhet hvor reiseregningen helt eller delvis skal betales av andre. For å sikre at vi får den refusjonen vi skal ha, har vi rutiner for hvordan det skal skje. Det er også viktig i denne sammenheng at en er helt bevisst på at andre skal refundere utgiftene. Det er to aktuelle alternativer: AHO utbetaler kun sin del eller AHO betaler hele utgiften og sender faktura til den som skal refundere sin del. Det siste alternativet er å foretrekke. Dette har sammenheng med at f.eks. en faktura på kjøp av billetter ofte har forfall før refusjonen er mottatt.
For å sikre enhetlig praksis, gjelder følgende rutiner:
For noen typer innkjøp benyttes rekvisisjon.
Her følger rutiner for bruk av rekvisisjon i forbindelse med innkjøp:
Rekvisisjonen fylles ut med:
For anskaffelser underlagt forskrift om offentlige anskaffelser har anskaffelsens anslåtte verdi betydning for hvilke deler av regelverket som må følges.
Del I: Gjelder kontrakter av verdi mellom 0,1 mill. NOK og 1,3 mill. NOK ekskl. mva. Her kreves ingen spesiell anskaffelsesprosedyre.
Det er pliktig å føre AHOs anskaffelsesprotokoll for dette beløpsintervallet. For anskaffelser over 0,5 mill. NOK ekskl. mva er vi forpliktet til å kreve at valgte leverandør leverer skatteattester.
Reglene i del I gjelder for øvrig alle anskaffelser, men må suppleres med reglene i del II og del III for anskaffelser over 1,3 mill. NOK ekskl. mva.
Del III: Gjelder kontrakter til en verdi av over 1.3 mill. NOK ekskl. mva. Her er hovedregelen åpen eller begrenset anbudskonkurranse. Konkurranse med forhandlinger, konkurransepreget dialog eller innovasjonspartnerskap er mulig, men må begrunnes i AHOs anskaffelsesprotokoll for beløp over 1,3 mill. NOK ekskl. mva. som skal fylles ut.
Del II: Alle bygge- og anleggskontrakter til en verdi av mellom 1,3 mill. NOK og 51 mill. NOK ekskl. mva samt kontrakter for særskilte tjenester over 1,3 mill. NOK ekskl. mva.
Det vil i all hovedsak være del I og del III vi bruker ved anskaffelser på AHO.
Vi benytter som hovedregel konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) ved anskaffelser over 1,3 mill. NOK ekskl. mva. Dette gjelder ved ikke minikonkurranser.
Merk at vi med terskelverdi mener både enkeltinnkjøp og samlet innkjøp som hører sammen fra samme leverandør.
All relevant innkjøpsdokumentasjon skal arkiveres i arkivsystemet. I AHOs tre standard innkjøpsprotokoller finner du definert hva som er relevant innkjøpsdokumentasjon.
Økonomiavdelingen vil yte nødvendig bistand slik at regelverket overholdes, men det er viktig at den bringes inn i prosessen så tidlig som mulig og i hvert fall før det er inngått noen avtale. Økonomiavdelingen skal kontaktes for bistand til utfylling av anskaffelsesprotokoll.
Innkjøp under 0,1 mill. NOK ekskl. mva
Det er ingen spesielle regler for innkjøp under denne beløpsgrensen, men den generelle regelen om at alle anskaffelser alltid skal foretas på rimeligste måte, gjelder.
Innkjøp mellom 0,1 mill. NOK og 1,3 mill. NOK ekskl mva
Innkjøp over 1,3 mill. NOK ekskl. mva.
Alle avtaler om innkjøp over 1,3 mill. NOK ekskl. mva skal inngås etter anbud. Økonomiavdelingen kontaktes før arbeidet med innkjøpet begynner.
Vi må informere tilbydere som ikke får anbud om begrunnelsen for avslag og informasjon om klageadgang. Jo bedre begrunnelse, og jo mer transparente er vi, desto mer reduserer vi muligheten for klager.
Rammeavtaler, serviceavtaler m.v. skal som hovedregel inngås for maksimum 4 år. Det gjelder de samme krav til dokumentasjon og beløpsgrenser som for andre innkjøp. AHO vil vurdere sentralt å inngå avtaler med leverandører som flere på AHO benytter seg av.
På noen områder har AHO inngått en rammeavtale for det som skal anskaffes. På andre områder inngår vi rammeavtale i samarbeid med andre høgskoler. Uninett/Unit og Difi har dessuten inngått rammeavtaler innen IKT og andre fellestjenester på vegne av AHO og andre statlige etater. Der det foreligger en rammeavtale skal denne avtalen benyttes. På en del områder blir AHO presentert for en rammeavtale som er inngått med flere tilbydere, og der AHO skal velge hvilken/hvilke av tilbyderne vi ønsker. Vi må da gjennomføre en minikonkurranse. AHO har utarbeidet en egen anskaffelsesprotokoll som skal benyttes ved minikonkurranse.
Avrop på rammeavtaler skal lagres i arkivsystemet. Det samme skal eventuell utløsning av opsjoner.
En medarbeider skal ikke delta i innkjøpsarbeid når det planlegges anskaffelser fra et firma hvor vedkommende medarbeider har eierinteresser. Dersom personlige interesser kan påvirke avgjørelsen ved en anskaffelse, eller dersom andre med rimelig grunn kan anse dette som sannsynlig, skal saken fremlegges for nærmeste leder for å få avgjort spørsmålet om inhabilitet.
Moderate former for gjestfrihet og sosialt samvær hører med til høflig forretningsomgang. Graden av slik oppmerksomhet må imidlertid ikke utvikles slik at den påvirker beslutningsprosessen, eller kan gi andre grunn til å tro det. Hyppighet og grad av oppmerksomhet må stå i rimelig forhold til forretningsmessige/tjenestlige behov. I en anbudsfase skal man være svært restriktiv i sin omgang med leverandører og ikke motta noen form for gaver eller ytelser.Gaver og andre ytelser
Tilsatte må ikke for seg selv eller andre motta gaver, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som er egnet til, eller av giveren er ment, å påvirke mottakerens integritet. Dette gjelder ikke mindre artikler som har liten verdi.
Når leverandører og næringslivet forøvrig tilbyr besøk i private bedrifter, reiser til utstillinger og lignende, skal AHO normalt dekke utgiftene til reise og opphold. Slike reiser skal alltid godkjennes av overordnet leder.
Rammeavtaler med leverandører om levering av varer og tjenester til AHO skal ikke brukes av tilsatte eller nærstående personer til privat bruk med mindre det dreier seg om rabattordninger som er allment tilgjengelige for samtlige tilsatte ved skolen.
Fortrolige opplysninger som mottas i forbindelse med tjenesteforhold, må respekteres og ikke brukes i personlig vinning. Informasjon som er mottatt fra markedet om tilbud og tilbydere, skal behandles fortrolig og ikke misbrukes, for eksempel overfor konkurrerende tilbydere.
Er det tvil om etiske forhold, skal spørsmålet forelegges nærmeste leder.
For å redigere din på ansattprofil på aho.no, logg inn via Feide her.
Last ned brukerveiledning "How to edit your profile page"
Informasjonsavdelinga er ansvarleg for innhald og redigering på aho.no.
Nettsida skal vere visuelt attraktiv og skilje seg ut i sektoren med design og biletbruk. Han skal spegle AHOS identitet og kvalitet, og presentere fagfeltet til skulen og studium på ein forståeleg måte. Nettsida skal vere brukarvennleg og enkel å navigere i.
Hovudmålsgruppa til nettsida er potensielle studentar, og han skal fungere som eit viktig verktøy for rekruttering. Andre målgrupper er akademia, eksisterande studentar og tilsette, og andre med interesse for fagfeltet til skulen. Formidling til ekstern og intern målgruppe er delt for å tilpasse behovet til brukar.
Webmaster forbehold seg retten til å redigere innhald før publisering, og utan varsel å fjerne sider som er feil, utdatert eller ikkje oppfyller kriteria for publisering.
Krav til material som skal publiserast/redigerast på aho.no
Viss du ønskjer å leggja ut eit arrangement på aho.no, fyll ut dette Nettskjema. Skjema blir automatisk sende til kommunikasjonsavdelinga, som behandlar førespurnaden din.
I arrangmentkalenderen på aho.no legg me ut arrangement som skjer på AHOs campus. Dette gjeld til dømes forsvar av Ph.D-avhandlingar, utstillingar, boklanseringar og gjesteforelesingar. Hugs å melda inn i god tid før arrangementet. Merk at AHOs nettsider ikkje blir brukte til å marknadsføra eksterne insititusjoners arrangement.
Ifølge Kopinor-avtalen skal pensum og annet nødvendig lærestoff i form av bokutdrag som kopieres og gjøres tilgjengelig for studentene, registreres i Bolk slik at rettighetene blir klarert.
Kompendier kan bare gjøres tilgjengelig for studenter som deltar i det emnet som materialet er utarbeidet for. Digitale kompendier skal slettes fra læringsplattformer o.l. når det aktuelle semesteret er avsluttet.
Kompendier/utdrag må merkes med studiested/semester/emnekode og følgende tekst:
Dette materialet er vernet etter åndsverkloven og er helt eller delvis fremstilt etter avtale med Kopinor. Materialet kan benyttes av studenter som deltar i det aktuelle emnet, for egne studier, i ethvert format og på enhver plattform. Uten uttrykkelig samtykke er annen eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring bare tillatt når det er hjemlet i lov (kopiering til privat bruk, sitat o.l.) eller avtale med Kopinor (www.kopinor.no).
Ta kontakt med biblioteket for klarering i Bolk dersom du skal produsere kompendium med minst to bokutdrag.
Infotorg bistår med kopiering, innbinding og salg av kompendier til bruk i undervisningen. De regner én ukes leveringstid. Kompendiene selges til selvkost.
Kopinoravtalen setter begrensninger på hvor mye som kan kopieres fra én publikasjon:
Fra bøker:
• Til studenter: Inntil 15 % av sidetallet per emne per semester (utenom kompendier: likevel et helt kapittel eller lignende avsnitt, en hel novelle eller en hel scene fra et skuespill).
• Til ansatte mv.: Inntil 15 % av sidetallet, likevel et helt kapittel eller lignende avsnitt, en hel novelle eller en hel scene fra et skuespill.
Fra vitenskapelige tidsskrifter (fra et enkelt nummer):
• Til studenter: inntil én artikkel per emne per semester.
• Til ansatte mv.: inntil én artikkel.
Fra aviser, allmenne tidsskrifter osv. kan det kopieres uten omfangsbegrensninger – dette gjelder også for materiale lagt ut på åpne internettsider.
Noen publikasjoner kalles fritt materiale, og begrensningene over gjelder ikke for dem:
• Lovtekster og offentlig publikasjoner.
• Verker som er ”falt i det fri” (70 år etter opphavspersonens død).
• Open Access og annet materiale publisert med åpne lisenser (for eksempel Creative Commons).
Digitale tidsskrifter gjennom bibliotekets lisenser:
Bruken av digitale tidsskrifter og andre digitale ressurser reguleres gjennom lisensavtalene. Alle avtalene tillater utskrift, men ikke alle tillater bruk i kompendier.
Auditorier, Croquissal og grupperom skal alltid forlates i den stand en ønsker å finne dem. Dette betyr at den som benytter disse rommene må sørge for at det ryddes opp når forelesningen/gjennomgang/møte og lignende er avsluttet. Bord og stoler skal plasseres tilbake på plass. Det er ikke anledning til å oppbevare, utstyr m.v. i rommene med mindre vedkommende rom er reservert for flere påfølgende dager. Ved feil/mangler på utstyr må vedkommende også sørge for at det blir gitt beskjed slik at det kan utbredes snarest mulig. Inventar, lys, lerret m.v. meldes til drift i servicedesken (aho.pureservice.com).
Data/videoprojektor samt styringssystem for dette meldes til IKT i servicedesken (aho.pureservice.com).
Alle rom er utstyr med fasiliteter for data og video. (se nedenfor). Mye er fastmontert og kan ikke flyttes. Det er imidlertid viktig at det utstyret som ikke er fastmontert verken fjernes eller flyttes ut av rommene. Det samme gjelder bord og stoler.
Det vil bli foretatt jevnlig sjekk av alt AV utstyret. Det er ikke praktisk mulig å gjøre dette hver dag slik at den som benytter rommet først hver dag bør legge inn noen ekstra minutter før oppstart til sjekk av utstyret.
All reservasjon av disse rommene skal skje gjennom vårt Web-baserte romboooksystem. Dette systemet har alle tilsatte adgang til via aho.no.
Både grupperommene, croquissal og auditoriene skal alltid være låst. Rommene åpnes med adgangskort.
Det skal meldes skriftlig til administrasjon om at arrangement skal avholdes.
Pubstyret er ansvarlig for alle arrangementer i puben. Det er ikke anledning til å låne eller leie ut puben til private arrangementer.
Arrangement skal ha minst to kontaktpersoner. Navn og telefonnummer på ansvarlige skal være skriftlig. Disse skal være til stede helt til siste gjest har forlatt lokalene. Arrangement skal være avsluttet og lokalet tømt I hht. sjenkeloven senest kl. 0300.
Det skal innhentes tillatelse fra politiet dersom arrangement skal foregå ute. I slike tilfeller skal det alltid sendes nabovarsel.
Arrangør må sørge for at alkoholservering foregår lovlig.
For å forhindre ulike former for “vandringer” og at arrangement sprer seg utenfor det avtalte området, må det foretas fysiske sperringer. Heisen skal alltid være avstengt.
Ved akutte situasjoner; branntilløp, innbrudd, bråk o.l. må arrangøren selv vurdere om situasjonen er så akutt at brannvesen/politi/ambulanse må tilkalles..
Lokalene i 1. etasje skal ryddes og rengjøres etter bruk. Er den påfølgende dag en arbeidsdag, skal ryddingen i lokalene være gjort innen kl. 08.00. Dersom den påfølgende dag er en lørdag eller søndag, skal det være ryddet i løpet av dagen, eller etter avtale. Dersom renhold og rydding ikke skjer i henhold til avtale, kan skolen setten bort arbeidet for arrangementskomiteens regning. Søppel plasseres i søppelrommet. Studentfester skal på forhånd bestille kontainer. Lån av utstyr som tilhører vaskepersonalet må settes tilbake etter bruk. Hærverk og andre ødeleggelser meldes til administrasjonen.
Pubstyret fastsetter selv regler for renhold og rydding i puben. Utearealene ved puben skal være ryddet og rengjort innen kl. 0800 den påfølgende dag
Det er forbudt å røyke, å bruke stearinys og røykmaskin i skolens lokaler. Møbler som måtte flyttes under festen må settes tilbake .
For puben er det ikke nødvendig med omfattende avsperringer.
Skolen stiller lokale m/oppvarming og lys til fri disposisjon. Alle andre utgifter er arrangementskomiteens ansvar.
ekstra vaktrunde
utrykning i forbindelse med utløsning av brannalarm (falsk alarm)
utbedring av ev. ødeleggelse og hærverk
skolens ev. utgifter til renhold og rydding av lokalene.
Bestilling av kontainer.
Det skal på forhånd utarbeides en plan for gjennomføring av arrangement . Det skal bl.a. lages en risikovurdering og en plan for vakthold. Gjennomføring av arrangement skal evalueres i etterkant. Evalueringsrapport skal foreligge innen 2 uker og oversendes drift@aho.no.
Det skal sendes melding om arrangement til Brann- og redningsetaten senest tre uker før arrangement.
Sikringsskapet skal kun brukes av instruert personal..
Evakueringsteam får nødvendig informasjon fra drift-avdelingen for eventuell evakuering av lokalet.
Arrangementskomiteen er ansvarlig for at disse regler overholdes. Brudd på reglene vil føre til at tilsvarende arrangementer ikke blir gjennomført på skolen.
Skjema for godkjenning av studentarrangementer i AHOs lokaler
Last ned:
Dersom utleie ikke kommer i konflikt med skolens virksomhet, leies verksteder og byggehallen ut til skoler, tidligere studenter, organisasjoner og andre som driver lignende virksomhet.
Gjelder for leie i perioden
Mandag til fredag 08.00-15.45 (15.sept. - 14. mai)
Mandag til fredag 08.00-15.00 (15.mai. - 14. september)
Per time, per person | kr. 400 | |
Per dag, per verksmester | kr. 2980 | |
Opplæring per time | kr. 1000 | Se punkt 10 |
Bankterminal eller faktura (betalingsfrist 30 dager)
Adgangskontrollsystemet sikrer adgang til skolens lokaler i Maridalsveien 29 og Akersbakken og betjenes med adgangskort og kode. Rapporter og utskrifter fra systemet kan kun hentes ut etter skriftlig begjæring fra politiet.
Driftsenheten har ansvar for produksjon. Studentkort kan hentes hos Infotorget.
Utvidelse av adgangsnivå godkjennes av nærmeste overordnet eller for studentene av ansvarlig lærer. Adgang til verkstedene/byggehall må godkjennes via verksmestrene.
Mandag - fredag | 08.00-15.45 | 15. september - 14. mai |
Mandag - fredag | 08.00-15.00 | 15. mai - 14. september |
Stengt | Romjulen, påsken og fellesferien |
På Infotorget foregår salg av bøker og kompendier samt innbetaling av erstatningsbeløp for tapt adgangskort.
Betaling utføres med bankkort, Visa eller Masterkort (Eurocard). Skolen kan ikke ta i mot kontanter. Det er installert to betalingsautomater; en på Infotorget og en på verkstedet.
Ved skriftlig bestilling og ved bestilling pr telefon, skal det sendes faktura sammen med bestillingen. Faktura skrives ut av økonomiavdelingen for bedrifter og organisasjoner. Privatpersoner/studenter må betale med kort.
Byggehallen skal primært benyttes til faglige aktiviteter og det er avdelingsleder verksted som styrer prioriteringen for bruk av byggehallen. Hallen er på 285 kvadratmeter, takhøyde 10,6 meter og har gode lysforhold. Byggehallen har utstyr som gir mulighet til fullskalabygging, romlige strukturer og modellbygging.
Lettverkstedet omfatter verkstedsrom, gipsrom og lakkrom
Døgnåpent, utenom ferier, så lenge betingelsene nedenfor overholdes.
Studenter og vitenskapelige ansatte som har gjennomført obligatorisk opplæring.
Verkstedene har begrenset med plass og ressurser. For å kunne gi alle kurs og studentgrupper et best mulig tilbud i verkstedene er det viktig at all aktivitet planlegges godt. Aktiviteter som ikke meldes inn etter denne beskrivelsen, risikerer å ikke bli gjennomført.
Ved starten av hvert semester kommer verkstedet til å være stengt på dagtid for å gi opplæring til nye studenter. I disse periodene blir det istedet kveldsåpent, med noe begrenset kapasitet.
Dette gjelder uke 1-3 på vinteren og uke 31 til 39 på sommeren
I desember og mai er det høy aktivitet i forbindelse med innlevering og begrenset tilgang til hjelp og veiledning fra verksmestere.
NB! Krevende aktiviteter kan ikke legges til disse periodene.
Fyll ut dette skjemaet og send det til avdelingsleder verksted innen fristen:
Høstsemesteret: 1. juli
Vårsemesteret: 10. desember
Når semesterplanen for samtlige verksteder er klar, gir avdelingsleder tilbakemelding på om ønsket aktivitet kan gjennomføres.
Verksmestrene kan bidra til utforming av oppgaver, materialvalg og innkjøp, samt tilpasse oppgavene til planlagt tidsbruk.
Ved store kurs og krevende oppgaver må kursleder regne med å leie inn ekstra bemanning. Utgiften dekkes av kurs/instituttbudsjettet.
Vi har en del materialer for salg og kan bistå med innkjøp av materiell.
Dersom materialkostnader skal dekkes av kurset/instituttet skal dette bestilles av kursleder i verkstedet.
Tjenester som CNC-fres, fres, knivkutter og 3D-printing skal også bestilles i verkstedet. Det opprettes en ordre for det enkelte kurs.
Verkstedenes brukere er AHOs registrerte studenter og vitenskapelige ansatte.
Verkstedenes ulike avdelinger er utstyrt med maskiner og spesialverktøy for bearbeiding av henholdsvis tre, plast og metall. Det finnes et begrenset utvalg av vanlig håndverktøy for bruk i de enkelte verkstedene. Forøvrig må brukerne sørge for slikt verktøy.
Verkstedene består av flere avdelinger: Tre, plast, metall, lettverksted og byggehall. I tillegg finnes det egne rom for arbeid med billeire, gips og lakk.
Verksmesterne organiserer kurs for nye studenter. Deltagelse er en forutsetning for å få adgang til verkstedene. Andre som trenger å bruke verkstedet, men som ikke har gjennomgått grunnopplæring (utenlandsstudenter, lærere, etc.) kan henvende seg til verkstedene og avtale tid for opplæring.
Dersom kapasiteten tillater det tilbys også enkelte spesialkurs, som f.eks. sveising. Slike må avtales særskilt med verksmesterne. I perioder med stor verkstedbelastning vil muligheten til å gjennomføre slik opplæring være begrenset.
Verkstedpersonalets primære undervisningsoppgave er å veilede studentene i deres bruk av verkstedene. Dette inkluderer råd om materialvalg, bearbeiding, maskinbruk, osv. For at studenten skal få mest mulig utbytte av dette er det vesentlig at hun/ han er godt forberedt. Det forventes bl.a. at det foreligger en teknisk tegning/ skisse med forslag til materialer og dimensjoner. I perioder med stor belastning vil det være begrenset tid for veiledning av den enkelte student.
Den enkelte student er ansvarlig for å rydde etter seg umiddelbart etter at arbeidet er avsluttet. Dersom det ikke holdes tilfredsstillende orden i verkstedene skal strøm til maskiner slås av og rydding må skje før normal aktivitet kan gjenopptas.
Enkelte materialer kan kjøpes ved skolen. Lageret består av et varierende utvalg av stål, aluminium, plast, skum og tre. Kurs som har spesielle materialbehov må i utgangspunktet selv skaffe disse, men verkstedene kan kontaktes for bistand ved innkjøp. Det kan være betydelig leveringstid på materialer, og bestilling bør derfor skje i god tid før materialene skal brukes.
Med unntak av lettverkstedet er verkstedene bare tilgjengelige i åpningstiden.
Lettverkstedet er tilgjengelig hele døgnet. Båndsag og sirkelsag stenges med tidsbryter mellom kl. 24.00 og 06.00.
Hver av de tre hovedavdelingene er bemannet med én person. Lettverksted og spesialrom har ikke dedikert bemanning.
Verkstedene holder stengt i perioden mellom vår- og høstsemesteret.
Datablader for Helse Miljø og Sikkerhet (HMS) er viktige dokumenter for å bli bevisst om faremomenter ved forskjellige stoffer.
Et HMS datablad er et dokument på 16 punkter. De viktigste forholdsregler og faremomenter står i punkt 15. Her ser man faresymboler, Risikosetninger (R-setninger) og Sikkerhetssetninger (S-setninger). R og S-setninger er standardiserte setninger som forklarer risikoen et stoff utgjør, og sikkerhetstiltak for å forhindre skade.
Stoffkartotek for AHO finner du på EcoOnline. Dette er en database der man kan søke etter de kjemikaler skolen har. Man kan finne datablader på to måter: Ved å klikke seg inn på de fysiske stedene (lokasjoner), eller man kan søke etter databladene. Søkemenyen finner du under Administrasjon > lokalt søk. I begge tilfeller får du opp en liste over kjemikalier du kan se databladene til.
Datablader er lagret på to forskjellige måter: Kortversjon og fullstendig 16 punkters. Hvis du får opp en kortversjon og vil ha ytterligere informasjon, må du åpne pdf-dokumentet kortversjonen er tilknyttet. Det finner du under HMS Datablad > Opplastet datablad.
Studieadministrasjonen anser forutsigbarhet og kvalitet i saksbehandlingen for de studieadministrative
tjenester som viktig for et godt studiemiljø og søker å oppnå dette ved at studieadministrasjonen: