Rektor er AHOs øverste leder og rapporterer til styret.
Prorektor for utdanning er rektors stedfortredende talsperson, stedfortreder i fagsaker og i representasjonssaler.
Direktør er rektors stedfortreder i økonomisaker, administrative saker, fagadministrative saker.
Rektor skal ha høy vitenskapelig eller kunstnerisk kompetanse innenfor ett av AHO fagområder.
Rektor må ha, eller kunne opparbeide seg legitimitet i organisasjonen, og kunne vise til et godt nettverk innenfor utdanningsinstitusjoner nasjonalt og internasjonalt.
Rektor må inneha gode samarbeidsevner, ledererfaring og lederegenskaper, kunne jobbe systematisk og strategisk, og ha evne til å bygge relasjoner internt og eksternt.
Rektor ansettes i en åremålsstilling for 4 år med mulighet for forlengelse i en periode i henhold til universitets- og høgskolelovens § 6-4. Styret selv foretar utlysning og ansettelse av rektor.
Rektor er AHOs øverste leder med ansvar for den daglige og strategiske ledelsen av institusjonens faglige og administrative virksomhet i samsvar med de rammer og pålegg som styret fastsetter.
Rektor skal på vegne av styret bidra til å ivaretas styrets ansvar for at virksomheten holder høy faglig kvalitet.
Rektor skal ved det bidra til at det utvikles godt samarbeid med eksterne aktører, deriblant fagmiljøer, andre utdanningsinstitusjoner, næringsliv, offentlige virksomheter.
Rektor skal ivareta AHOs interesser, bl.a. overfor nasjonale og lokale myndigheter, og skal bidra til institusjonell faglig nettverksbygging både nasjonalt og internasjonalt.
Rektor skal ta del i skolens faglige aktiviteter, og være skolens ansikt utad, nasjonalt og internasjonalt.
Rektor har på styrets vegne det overordnede ansvar for og ledelse av AHOs virksomhet, og fører tilsyn med denne.
Universitets- og høgskoleloven § 10-1 redegjør for rektor sitt hovedansvar.
Generell anvisnings- og budsjettdisponeringsmyndighet innenfor fagområdene som tilhører seksjonen.
Myndighet til å inngå kontrakter, samarbeidsavtaler og annet som forplikter seksjonens fagområder økonomisk.
Seksjonsleder er stedfortreder for direktør på fagområder innen seksjonen. Seksjonsleder skal utpeke egen stedfortreder.
Medarbeidere innen seksjonen
Økonomiansvar:
For egen seksjon og forvaltningen av AHOs økonomi.
Seksjonslederen har ansvaret for fagområdene IKT, økonomi og HRM ved AHO. De fagansvarlige vil sitte i seksjonslederens enhetsgruppe.
Organisatorisk plassering
Ledernivå 3
Rapporterer direkte til direktør som er nærmeste overordnede
Sitter i direktørens styringsgruppe ved AHO
Seksjonsleder leder sin enhetsgruppe bestående av seksjonens fagansvarlige
Ansettes av styret
Overordnede oppgaver
Engasjere, motivere og utvikle de ansatte i seksjonen
Være en god støttespiller for de fagansvarlige
Administrere ansatte i seksjonen og gjennomføre samtaler i tråd med AHOs rutiner
Sikre faglig samordning i seksjonene og en helhetlig oppgaveløsning på tvers av administrasjonen og de faglige enhetene
Lede og koordinere digitalisering og innføring av nye teknologiske utviklingsprosjekter for effektivisering av arbeidsprosesser og rutiner i hele organisasjonen
Sørge for god økonomistyring av AHO og eksternfinansiert virksomhet, samt forvaltning av lokaler og eiendom
Sørge for at organisasjonen arbeider bevist og velfungerende med HRM og HMS, og bidrar til utvikling av en felles organisasjonskultur ved AHO
Sikre en god og effektiv arbeidsflyt av tjenester og prosesser med høy kvalitet
Utvikle en intern serviceorientert kultur i enheten
Sørge for en profesjonalisering av AHOs administrative arbeid
Sikre at seksjonen bidrar i strategisk utvikling og deltakelse i utarbeidelse av mål, handlingsplaner mv.
Sikre at det utvikles et godt samspill og felles kultur i begge seksjonene, sammen med den andre seksjonslederen
Saksforberedelser til styret, ledergrupper, utvalg mv., samt bidra inn i relevante hørings- og utredningsoppgaver
Rekruttering og personalhåndtering i egen enhet
Representere seksjonen og skolen i viktige eksterne nettverk, utvalg og fora
Leder for forskerutdanningen skal lede og utvikle AHOs ph.d.-program innenfor de rammene som er fastsatt i funksjonsbeskrivelsen.
Forskningsutvalget har programansvar for forskerutdanningen og for studieplanen for forskerskolen (45 studiepoeng). Leder av forskerutdanningen har det daglige ansvaret for forskerutdanningen.
Stillingen er organisatorisk plassert ved Institutt for form, teori og historie og rapporterer i personalsaker til instituttleder.
Funksjonen som leder for forskerutdanningen omfatter hele AHOs fagportefølge og leder plikter å holde god faglig og organisatorisk kontakt med alle institutter.
Leder for forskerutdanningen er medlem av forskningsutvalget.
Leder for forskerutdanningen skal være en person med høy faglig kompetanse. Stillingen krever doktorgrad innen relevant felt, og personen skal være en merittert forsker og dyktig pedagog.
under arbeid. Kontakt Økonomidirektør
Plan- og budsjettprosessen ved AHO er i kontinuerlig utvikling. De viktigste planene, funksjoner, samspill mellom planene og ansvarsstruktur er i hovedsak:
Styrets leder skal sørge for at styret holder møter så ofte som det trengs. Medlem av styret og rektor kan kreve at styret sammenkalles. Innkalling til møte med dagsorden og saksframstilling skal skje med rimelig varsel, og skal normalt sendes styrets medlemmer senest en uke før møtet finner sted. Innkallingen med dagsorden og saksframstilling legges ut på skolens intranett.
Saker som er unntatt offentlighet sendes kun til styrets medlemmer og varamedlemmer.
Styremøtene ledes av styrelederen, eller i dennes fravær av den styret utpeker som møteleder.
Styret er vedtaksført når mer enn halvparten av medlemmene er til stede og avgir stemme.
Vedtak treffes med alminnelig flertall av de avgitte stemmer hvis ikke annet er fastsatt i universitetsloven. Ved stemmelikhet i andre saker enn valg er møteleders stemme avgjørende. Ved stemmelikhet ved valg avgjøres dette ved loddtrekning. Det kan ikke stemmes blankt annet enn ved valg. Avstemming ved valg og tilsetting skal skje skriftlig dersom et av de fremmøtte styremedlemmer krever dette.
Det skal føres møtebok. Det enkelte medlem kan kreve å få særuttalelser i møteboka. Særuttalelser skal utformes og innleveres under møtet. Møteboka skal normalt sendes ut innen en uke etter møtet, og skal da være godkjent av styrets leder. Endelig godkjenning av møteboka skjer i neste møte. Møteboka skal undertegnes av styrets leder og paraferes av rektor. Møteboka legges ut på skolens intranett.
Medlem av styret har plikt til å møte hvis ikke vedkommende har gyldig forfall. Medlem av styret har plikt til å delta i forhandlingene og avgi stemme.
Styrets leder har fullmakt til å avgjøre saker i det omfang disse ikke kan forelegges styrets medlemmer skriftlig eller utsettes til neste møte. Avgjørelser tatt på fullmakt skal rapporteres til styret på første mulige møte. Rektors myndighet til å ta avgjørelser som senere rapporteres til styret i første mulige møte er klarlagt i AHOs delegasjonsreglement.
Et styremedlem kan ikke delta i behandlingen eller avgjørelsen av spørsmål som har slik særlig betydning for egen del eller for noen nærstående, at medlemmet må ansees å ha fremtredende personlige eller økonomiske interesser. Hvert enkelt styremedlem har selv ansvar for å vurdere sin egen habilitet, og skal i god tid si fra om forhold som gjør eller kan gjøre ham inhabil. Styret avgjør om et styremedlem er inhabilt, uten at vedkommende medlem deltar. Dersom det i en og samme sak oppstår spørsmål om inhabilitet for flere medlemmer, kan ingen av dem delta ved avgjørelsen av sin egen eller et annet medlems habilitet, med mindre organet ellers ikke ville være vedtaksført i spørsmålet. I sistnevnte tilfelle skal alle møtende medlemmer delta. For øvrig vises det her til forvaltningslovens § 6.
Risikostyring innebærer at risikovurderinger og tiltak for å redusere risiko blir integrert i institusjonens styringsprosesser.
Risiko er forhold eller hendelser som kan hindre måloppnåelse.
Økonomiregelverket inneholder gjennomgående krav om at all styring, oppfølging, kontroll og forvaltning i staten skal tilpasses virksomhetens egenart samt risiko og vesentlighet. Dette innebærer krav til risikostyring og intern kontroll.
Risikostyring og intern kontroll er en prosess integrert i mål- og resultatstyringen som:
Tre kategorier av målsettinger skal oppfylles:
En risikofaktor skal vurderes i forhold til sannsynligheten for at den inntreffer og den forventede konsekvensen den vil medføre dersom den inntreffer. Resultatet av disse vurderingene angir hvor vesentlig den enkelte risikofaktor er. Det danner grunnlaget for å prioritere tiltak for å redusere risiko. Tiltakene kan ta sikte på redusere sannsynlighet og / eller konsekvenser.
Risikovurderingene skal fokusere på:
Risikovurderinger skal utføres i forbindelse med
Riskovurderingene skal foretas i forhold til sektormålene i KDs målstruktur.
OVP utarbeides årlig og bygger på tildelingen i statsbudsjettet i oktober og KDs årlige tildelingsbrev i desember, jf. egen rutine. I strategisk plan, OVP og VP skal det skisseres hvilke tiltak som skal iverksettes for å redusere risiko og disse skal følges opp i virksomhetsplanen.
Risikofaktorens vesentlighet er avgjørende for om det skal iverksettes tiltak for å redusere risiko. En risikofaktor med små konsekvenser og liten sannsynlighet har lav vesentlighet. Det skal ikke iverksettes tiltak for slike risikofaktorer. Når konsekvensene er store og sannsynligheten stor er vesentligheten stor. Det skal da alltid iverksettes tiltak. For risikofaktorer med middels vesentlighet skal det iverksettes tiltak ut fra en nytte/ kostnadsvurdering.
Skjemaet nedenfor foreslås benyttet for å gjennomføre risikoanalysene.
Konsekvens og sannsynlighet grupperes her i fire kategorier meget stor (4), stor (3), middels (2) og liten (1). Vesentlighet beregnes som produktet av konsekvens og sannsynlighet.
Risikofaktor | Konsekvens | Sannsynlighet | Vesentlighet | Tiltak |
---|---|---|---|---|
Beskrivelse | Beskrivelse av konsekvensen av at risikofaktoren inntrer, gruppering i tre kategorier; Meget stor (4), stor (3), middels (2) og liten (1). |
Vurdering av sannsynlighet for at risikofaktoren inntrer, gruppering i tre kategorier: Stor (3), middels (2) og liten (1). |
Produkt av konsekvens og sannsynlighet Verdi 6-12 (stor): Tiltak skal iverksettes. Verdi 3-4 (middels): Tiltak skal vurderes ut fra kost/nytte. Verdi 1-2 (liten): Tiltak skal ikke iverksettes |
Beskrivelse og vurdering av aktuelle tiltak. Disse skal bidra til å unngå eller redusere risiko |
Tilpasningsavtale for medbestemmelse ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.pdf
Last ned
Fastsatt i tråd med Lov om universiteter og høgskoler § 9
Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo og tjenestemannsorganisasjonene ved høgskolen har inngått en AKAN-avtale som trådte i kraft fra mars 2008. AKAN er forkortelse for Arbeidslivets komité mot alkoholisme og narkomani.
Målsettingen med denne avtalen er å arbeide for et rusfritt arbeidsmiljø ved høgskolen. Bruk eller påvirkning av rusmidler (alkohol, narkotiske stoffer) kan ikke aksepteres i en arbeidssituasjon ved AHO. Det er i tillegg ønskelig at arbeidsgiver bistår dersom spillavhengighet har oppstått på en måte som påvirker ansattes arbeidssituasjon.
AMU kan drive opplysnings- og informasjonsvirksomhet slik at skolen kan bli bedre i stand til å møte og håndtere eventuelle problemer.
Ved berettiget mistanke om at en kollega har et med alkohol, narkotika eller spillavhengighet, må nærmeste leder bli orientert.
Den nærmeste overordnede har en sentral rolle i kontaktarbeidet, og vil kunne være den som i første omgang må ta hånd om en arbeidstaker med problemer.
Det er ledelsen og nærmeste overordnede som er ansvarlig for å gi advarsel ved rusmiddelmisbruk og orientere om hvilke alternativer den ansatte har.
AMU skal i sitt AKAN arbeid generelt ikke delta i det konkrete behandlings- og tiltaksopplegg omkring den enkelte arbeidstaker. AMU skal imidlertid utnevne en kontaktperson ansvarlig for AKAN-problematikk i AHO. Denne kontaktpersonen behøver ikke være medlem i AMU og det er heller ikke krav til at vedkommende skal være en leder i AHO.
En støttekontakt kan være et viktig ledd rundt en arbeidstaker med rusmiddelproblemer. Denne kontakten utpekes av vedkommende arbeidstaker selv i samarbeid med ledelsen og AMUs representant.
Støttekontakten har også eventuelt kontakt med hjemmet. Vedkommende kan møte opp hjemme hos arbeidstakeren ved sykefravær.
Når en arbeidstaker opptrer påvirket av alkohol eller andre rusmidler i tjenesten, skal nærmeste overordnede besørge at vedkommende blir tatt hånd om og vist bort fra arbeidsplassen.
Ledelsen, nærmeste overordnede, AMU og representant fra bedriftshelsetjenesten vurderer i samarbeid situasjonen. Vedkommende gis eventuelt tilbud om bistand via AKAN-opplegget og om behandlingsmuligheter.
Hvis vedkommende tar i mot et tilbud om behandling, skal det undertegnes en behandlingserklæring.
Alle ansatte som ønsker det, på grunn av eget problem med alkohol, narkotika eller spillavhengighet kan ta kontakt med AKAN-apparatet og be om hjelp, inkludert få egen støttekontakt ved AHO, men må da undertegne behandlingserklæring.
Rektor (leder) | Irene Alma Lønne |
Styrerepresentant | Jacob Aars |
Vitenskapelig ansatt | Matthew Anderson |
Vitenskapelig ansatt | Håkan Edeholt |
Studentrepresentant | Pernille Ahlgren |
Studentrepresentant | Bendik Johnsrud |
En representant for administrative tilsatte | Anne Karine Sandberg |
Sekretær | HR |
Ansettelsesutvalget har ansvar for å ansette i utdannings- og forskningsstillinger. Utvalget har ansvar
for at habilitetsregler overholdes og at prinsippet om at den best kvalifiserte søkeren ansettes i
henhold til de lover og forskrifter som gjelder for virksomheten.
Styret vedtok i 11.12.2019 følgende myndighetskart foransettelse og opprykk ved AHO.
Dato | ||
Hovedverneombud | |
Arbeidsgiver | |
Arbeidsgiver | Hanna Petterson |
Verneombud | Harald Skulberg |
Verneombud | Anne Karine Sandberg |
Leder | |
Sekretær | Evy Karoline Ludgvisen |
Representant fra BTH-gruppen | |
Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern m.v. (arbeidsmiljøloven) stiller krav til et systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, og dette arbeidet forplikter både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden Arbeidsmiljøutvalget (AMU) er både et besluttende og rådgivende utvalg i spørsmål som angår ansattes sikkerhet, helse og velferd. AMU skal være en pådriver for å få til et godt arbeidsmiljø ved AHO, og det skal delta i planlegging av verne- og miljøarbeidet. Fra og med høsten 2013 er AKAN slått sammen med AMU.
Arbeidsmiljøutvalget skal
Arbeidsmiljøutvalget i AHO består av fire personer og skal ha like mange representanter fra arbeidsgiver- og arbeidstakersiden. En representant fra øverste ledelse skal være med i AMU. Hovedvernombudet skal være én av representantene for de ansatte. Bedriftshelsetjenesten skal være representert i AMU. Bedriftshelsetjenesten skal være rådgivende og uavhengig og representere både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden. Representanten fra bedriftshelsetjenesten har ikke stemmerett
Medlemmene velges for to år av gangen.
Arbeidsgiversiden og arbeidstakersiden skal vekselvis ha ledelsesansvaret. Leder velges for ett år av gangen.
Referater fra møter i AMU legges på den interne serveren Stabfelles.
Til grunn for de veiledende retningslinjene ligger:
Leder av forskningsutvalget | Lise Amy Hansen | |
Leder av ph.d.-programmet | Tim Anstey | |
Institutt for arkitektur | Ute C. Groba | |
Institutt for urbanisme og landskap | Peter Hemmersam | |
Institutt for design | Josina Vink | |
Stipendiatrepresentant | Nick Walkey | vara Ricardo Simian |
Sekretær/forskningsadministrasjonen | Reier Møll Schoder |
Rektor | |
Leder av forskningsadministrasjonen | |
Leder av biblioteket | |
Leder av UFF seksjonen |
Retningslinje vedtatt første gang i AHOs styre 18.06.2004. Revidert 2.11.2006, 13.02.2009, 25.09.2012, 17.06.2015 og 27.10.2021
Forskningsutvalgets offisielle språk er engelsk. Av den grunn foreligger retningslinjene kun på engelsk.Etter universitetslovens § 5-1 plikter AHO å opprette egen klagenemnd som skal behandle klager over enkeltvedtak, og etter styrets bestemmelse, andre klagesaker for studentene.
Enkeltvedtak behandles etter forvaltningslovens bestemmelser.
Klagenemnda har fem medlemmer med personlige varamedlemmer:
Medlemmene fra AHOs ansatte (og varamedlemmer) oppnevnes av styret for en periode på 4 år samtidig med oppnevning av medlemmer til de AHOs besluttende utvalg.
Medlemmene (og varamedlemmer) fra studentene velges samtidig med valg til studentenes styremedlemmer. Funksjonsperioden for studentmedlemmene er 2 år.
Vedtak i klagesaker etter pkt 1 kan ikke påklages. Vedtak i klagesaker etter pkt. 2 og 3 kan påklages til departementets særskilte nasjonale klageorgan.
Studieadministrasjonen stiller sekretær for klagenemnda.
AHO har klageutvalg knyttet til hvert studieprogram for behandling av klager på karakterfastsettelse (jf. Universitetslovens § 5-3). Klageutvalget skal behandle klager over karakterfastsetting. Klageutvalget foretar en ny vurdering av besvarelsen på bakgrunn av innlevert materiale jf. Rutine: Klage på karakter – klageutvalg.
Det skal være ett klageutvalg for Master i arkitektur, ett for Master i design og ett for Master i landskapsarkitektur. Utvalgene behandler klage på karakterfastsettelse ved eksamen.
Klageutvalgene består av to sensorer hvorav en er ekstern. Ved behandling av klage på diplomsensur forsterkes utvalget med en ekstern sensor.
Medlemmer i klageutvalgene oppnevnes av programstyret etter innstilling fra instituttet for tre år om gangen.
Klageutvalget har en frist på tre uker for å avlegge ny sensur. Dersom utvalget har behov for ytterligere tid, skal kandidaten opplyses om dette og nytt tidspunkt for sensur oppgis. I Klage på karakterfastsettelse - rutine er prosedyrene i forbindelse med klagebehandlingen beskrevet. Klageutvalgets avgjørelse kan ikke påklages.
Navn | |
---|---|
Søren Sørensen | intern |
Kolbjørn Nybø | intern vara |
Lars Hamran | ekstern |
Lars Danielsen Holen | ekstern vara |
Line Solgaard | ekstern diplom |
Navn | ||
---|---|---|
Renee Ranvig | ekstern | industridesign |
Linda Blaasvær | ekstern | systemorientert design |
Jane Pernille Landa | ekstern | tjenestedesign |
Joakim Formo | intern | interaksjonsdesign |
Navn | |
---|---|
Eystein Talleraas | intern |
Anne Tibballs | ekstern |
Christopher Oh | ekstern vara |
ved klage på diplom | |
ved klage på diplom (Tromsø) |
Verv | Navn |
---|---|
Leder | Rachel Troye |
Representant for vitenskapelig ansatte | Anders Ese |
Representant for teknisk/administrativt ansatte | Mari Svebak |
Representant fra tillitsvalgte | |
Sekretær | Marianne Fredhjem |
Representant fra studentene | Hobbe Strömberg |
Aktivt og strategisk arbeid med å fremme likestilling og mangfold og hindre diskriminering skal prege alt arbeid AHO gjør for sine studenter og ansatte.
Med likestilling og mangfold mener vi alle studenters og ansattes like rettigheter og like muligheter ved AHO, uavhengig av blant annet kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, alder, etnisitet og religion.
Ansvarlig for likestilling- og mangfoldarbeidet, her definert som likestillingsarbeid, er AHOs ledere på alle nivåer.
Likestillingsutvalget fungerer som rådgivende og idéskapende organ i likestillings- og diskrimineringsspørsmål overfor de styrende organer ved AHO. Likestillingsutvalget har særlig ansvar for å påse at likestillingsloven og gjeldende bestemmelser om likestilling, mangfold og diskriminering blir fulgt opp i praksis, og for øvrig være pådrivende og idéskapende når det gjelder arbeidet for å fremme likestillingsarbeid. Likestillingsutvalget rapporterer til AHOs styre.
Likestillingsutvalget skal ha følgende sammensetning:
Lederen oppnevnes av rektor, de øvrige representantene skal oppnevnes etter forslag fra de respektive gruppene.
Medlemmene i utvalget oppnevnes for 2 år, bortsett fra leder som oppnevnes for styreperioden.
Læringsmiljøutvalget skal bidra til at § 4-3 (1) og (2) i Lov om universiteter og høgskoler blir gjennomført:
I utformingen av det fysiske arbeidsmiljøet skal det, sa langt det er mulig og rimelig, sørges for:
a) at lokaler, adkomstveier, trapper m.v. er dimensjonert og innredet for den virksomhet som drives,
b) at lokalene har gode lys- og lydforhold og forsvarlig inneklima og luftkvalitet,
c) at lokalene blir vedlikeholdt og er rene og ryddige,
d) at lokalene er innredet slik at uheldige fysiske belastninger for studentene unngås,
e) at virksomheten er planlagt slik at skader og ulykker forebygges,
f) at tekniske innretninger og utstyr er forsynt med verneinnretninger og blir vedlikeholdt slik at studentene er vernet mot skader på liv og helse,
g) at lokaler, adkomstveier, sanitæranlegg og tekniske innretninger er utformet på en slik måte at funksjonshemmede kan studere ved institusjonen,
h) at læringsmiljøet er innrettet for studenter av begge kjønn og
i) at læringsmiljøet er utformet etter prinsippet om universell utforming.
I tillegg til det fysiske læringsmiljøet inngår følgende under utvalgets arbeid:
Læringsmiljøutvalget har en rådgivende og ikke operativ rolle overfor styret og ledelsen. Dersom utvalget påpeker behov for endringer eller investeringer, er dette tiltak som eventuelt iverksettes av den enkelte driftsenhet.
Utvalget har 6 medlemmer, 3 valgt av styret fra ansatte, herav en fra studieadministrasjonen og 3 valgt av studentutvalget fra studentene. Utvalget velger hvert år leder vekselvis blant AHOs og studentenes representanter.
Utvalgets skal ha minimum 2 møter pr. semester.
Per dags dato er ikke læringsmiljøutvalget operativt.
Verv | Navn |
---|---|
Leder (ansattrepresentant) | Siv Taran Skaret |
Studentrepresentant | Sindre Berg Bekkåsen |
Studentrepresentant | Trong Hoang Le |
Studentrepresentant | Marius Engen |
Ansattrepresentant | Andreas Wettre |
Ansattrepresentant | Kjersti Bjerke |
Opptakskomiteen er et underutvalg til studieutvalget (utdanningsutvalget). Utvalget har i henhold til § 9-1(2) i Universitets og høgskoleloven delegert myndighet fra styret når det gjelder opptak til første år.
Opptakskomiteens funksjonstid er fra 1. september til 31. august. Opptakskomiteen har rådgivende, innstillende og avgjørende myndighet i samsvar med de fullmakter styret har gitt gjennom disse retningslinjer eller gjennom særlige beslutninger fattet av styret. Opptakskomiteen skal påse at opptaket foregår innenfor de til enhver tid gjeldende opptaksrammer.
Opptakskomiteen skal ha følgende sammensetning:
Medlemmenes funksjonsperiode er 3 år. Studentrepresentant velges av SAHO for ett år av gangen. Opptakskomiteens medlemmer har taushetsplikt. Medlemmene av opptakskomiteen må beherske norsk/skandinavisk språk.
Instituttleder har ansvaret for oppnevnelsen av representanter, unntatt leder, til opptakskomiteen. Prorektor utnevner leder av komiteen.
Komitemedlemmer må enten ha åremålsstilling, eller fast stilling ved AHO. Minimum en av de tre representantene fra hvert program (arkitektur, design og landskapsarkitektur) må ha førstestillingskompetanse i fast stilling.
Beslutningsdyktighet
For at komiteen skal være beslutningsdyktig, må minst tre medlemmer, en fra hvert studieprogram, være til stede. Opptakskomiteens leder er ansvarlig for avklaring av prinsipielle spørsmål med prorektor for utdanning.
Arbeidsoppgaver
Programstyrene skal kvalitetssikre opptaksprøvene i henhold til sitt programansvar.
Studieutvalget skal kvalitetssikre opptaksprøvene iht til de overordnete retningslinjene og i sin helhet for AHO på tvers av programmene.
Studieadministrasjonen er sekretariat for opptakskomiteen og har ansvar for tilretteleggelse av gjennomføringen av opptaksprøvene.
Revidert og vedtatt i UU 16.10.2019 sak. 23/19.
Endringer lagt inn av Studieadminsitrasjonen og prorektor 13. november 2023.
Leder: Andrea Caroline Plesner
Komitémedlemmer, master i arkitektur:Navn | Rolle |
---|---|
Hanna Charlotta Dencik Petersson | Leder |
Luis Callejas | |
Sabine Müller | |
Janike Kampevold Larsen | |
Karin Helms | |
Miguel Hernandez Quintanilla | |
Anette Gjerde | Sekretariat |
Navn | Enhet/institutt | Rolle |
---|---|---|
Rolf Gerstlauer (Fungerende instituttleder) | ARK | leder |
Matthew Anderson | ARK | |
Tine Hegli | ARK | |
Beate Hølmebakk | ARK | |
Erik Langdalen | ARK | |
Thomas McQuillan | ARK | |
Kathrine Næss | ARK | |
Andreas Kalstveit |
UL | |
Halvor W. Ellefsen | UL | vara |
Anders Ese | UL | |
Felicia Segura Hexeberg | SAHO | |
Sharkiya Yousif Taher | SAHO | |
Inger Helene Ruud | UFF | sekretær |
Navn | Enhet | Rolle |
---|---|---|
Rachel Troye | ARK | Prorektor |
Ulrika Herlofsen | UFF | Seksjonssjef |
Inger Helene Ruud | UFF | Fagansvarlig studieadministrasjon |
Annette Medhus | UFF | Fagansvarlig bibliotek |
Roald Jenssen | UFF | Fagansvarlig verksted |
Dette dokumentet er en avklaring av rutiner og prosesser for programstyret for arkitektur sin løpende drift beskrevet i retningslinjene til programstyrene ved AHO.
Programstyret inngår i en organisasjonsstruktur sammen med andre organer på AHO: styret, studieutvalget, ledermøtet, opptakskomitéen, internasjonalt kontor, forskningsutvalget, læringsmiljøutvalget, likestillingsutvalget, underutvalg med delegert ansvar fra programstyret m.v.
Programstyret har det faglige ansvaret for å sikre at studieprogrammet organiseres og gjennomføres som et helhetlig studieprogram med høy faglig kvalitet. Programstyret sin rolle er å utvikle og kvalitetssikre utdanningen og gjennomføre strategiske diskusjoner.
Programstyret ledes av instituttleder for arkitektur. Programstyreleder har beslutningsmyndighet og overordnet ansvar i både løpende programstyrearbeid og beslutninger i den daglige driften/virksomheten, samt forberedelse til arbeidsmøter og ordinære styremøter.
Navn | Enhet | Rolle |
---|---|---|
Rachel Troye | DES | Leder |
Einar Sneve Martinussen | DES | Fagansvarlig interaksjonsdesign |
Steinar Killi | DES | Fagansvarlig industridesign |
Ted Matthews | DES | Fagansvarlig tjenestedesign |
Lise Amy Hansen | DES | Viserektor for forskning |
Johan Møller | SAHO | |
Hobbe Michael Erik Strömberg | SAHO | |
Tove Carlsen | UFF | Sekretær |
Navn | Enhet | Rolle |
---|---|---|
Espen Surnevik | ARK | Prorektor |
Ulrika Herlofsen | UFF | Seksjonssjef |
Silje H. Nygaard | UFF | Fagansvarlig studieadministrasjon |
Lise Kjærstad | UFF | Fagnasvarlig bibliotek |
Roald Jenssen | UFF | Fagansvarlig verksted |
Navn | Rolle |
---|---|
Silje Kolltveit (AHO) | Leder |
Kjerstin Uhre (UiT) | |
Janike Kampevold Larsen (AHO) | |
Elisabeth Ulrika Sjödahl (AHO) | |
Mari Bergset (UiT) | |
Chenyu Yan (UiT) | Student |
Rikke Matilde Bodahl Hauge (AHO) | Student |
Bjørn Schmidt Nordmo (UiT) | Sekretariat |
Merete Blichfeldt (UiT) | Sekretariat |
Anette Gjerde (AHO) | Sekretariat |
Verv | Navn |
---|---|
Leder | Rachel Troye |
Medlem, arkitektur | Lisbeth Funck |
Medlem, design | Vera Pahle |
Medlem, EVU | Lisbeth Harboe |
Medlem, UFF | Ulrika Herlofsen |
Studentrepresentant, design | Dagny Marie Sand Haarberg |
Studentrepresentant, lanskapsarkitektur | Hanne Marie Bøe Lanestedt |
Studentrepresentant, arkitektur | |
Observatør, rektor | Irene Lønne |
Observatør, verkstedene | Roald Jensen |
Observatør, bibliotek | Annette Medhus |
Observatør, studieadministrasjonen | Catharina Oustad |
Observatør, studieadministrasjonen | Tove Carlsen |
Observatør, studieadministrasjonen | Elisabeth Mari Havig |
Saksbehandler: FS superbruker
Godkjenning : Avd.leder
FS-rolle : FS superbruker – alle roller
Avd.leder - leserolle
All rapportering fra AHO til NSD, SSB, NIFU og Lånekassa skjer via FS (Felles Studentsystem) i henhold til rapporteringskalender.
Tellingstidspunkt for innlagte data er 1.2., 1.3 og 1.10.
Saksbehandler sikrer data og sender utskrift av dataene til avd.leder for kontroll innen 1 uke før rapportering.
Etter kontroll signerer avd.leder datalistene og saksbehandler iverksetter rapporteringsrutinene i FS.
Avd.leder foretar etterkontroll av aggregerte data lagt inn i DBH og utarbeider rapport. Kommentarer til hovedrapporten 15.2 med kopi av rapporteringsdata sendes adm.dir. for videre behandling i styret.
Kopi av rapport med originale rapporteringslister sendes sentralarkiv.
NSD |
15.02 |
Emne – forrige høstsemester |
FS010.001 |
NSD |
15.02 |
Kandidatbenevnelser - forrige høstsemester |
FS010.003 |
NSD |
15.02 |
Nye studietilbud – forrige år |
FS010.006 |
NSD |
15.02 |
Eksamen – forrige høstsemester |
FS015.006 |
NSD |
15.02 |
Fullførte studieprogram – forrige høstsemester |
FS015.007 |
NSD |
15.02 |
Ferdige kandidater – forrige høstsemester |
FS015.008 |
NSD |
15.02 |
Etterutdanning – forrige år |
FS015.009 |
NSD |
15.02 |
Desentralisering og fjernundervisning |
- |
NSD
|
15.02
|
Utvekslingsstudenter – forrige år |
FS015.011
|
NSD |
15.02 |
Personer i doktorgradsprogrammer – forrige høstsemester |
FS015.014 |
NSD |
15.02 |
Kandidater i doktorgradsprogrammer – forrige høstsemester |
FS015.015 |
NSD |
15.02 |
Videreutdanning i psykisk helsearbeid |
- |
NIFU
|
25.02
|
Avlagte dr.grader – forrige høstsemester (01.08-31.12) |
FS025.002
|
NIFU |
01.03 |
Avlagte høyere grader – forrige høstsemester (01.09-31.01) |
FS025.001 |
NSD |
15.03 |
Studieprogram – dette vårsemester |
FS010.002 |
NSD |
15.03 |
Søkere – inneværende semester |
FS015.001 |
NSD |
15.03 |
Opptak – inneværende semester |
FS015.002 |
NSD |
15.03 |
Nye studenter – inneværende semester |
FS015.003 |
NSD |
15.03 |
Registrerte studenter – inneværende semester |
FS015.004 |
NSD |
15.03 |
Studenter fordelt på alder – inneværende semester |
FS015.012 |
NSD |
15.03 |
Utenlandske studenter – inneværende semester |
FS015.013 |
NIFU |
25.08 |
Avlagte dr.grader – forrige vårsemester (01.01-31.07) |
FS025.002 |
NIFU |
01.10 |
Avlagte høyere grader – forrige vårsemester (01.02-31.08) |
FS025.001 |
NSD |
15.10 |
Emne – forrige vårsemester |
FS010.001 |
NSD |
15.10 |
Studieprogram – dette høstsemester |
FS010.002 |
NSD |
15.10 |
Kandidatbenevnelser - forrige vårsemester |
FS010.003 |
NSD |
15.10
|
Eksamen – forrige vårsemester |
FS015.006
|
NSD |
15.10 |
Fullførte studieprogram – forrige vårsemester |
FS015.007 |
NSD |
15.10 |
Ferdige kandidater – forrige vårsemester |
FS015.008 |
NSD |
15.10 |
Søkere – inneværende semester |
FS015.001 |
NSD |
15.10 |
Opptak – inneværende semester |
FS015.002 |
NSD |
15.10 |
Nye studenter – inneværende semester |
FS015.003 |
NSD |
15.10 |
Registrerte studenter – inneværende semester |
FS015.004 |
NSD |
15.10 |
Studenter fordelt på alder – inneværende semester |
FS015.012 |
NSD |
15.10 |
Utenlandske studenter – inneværende semester |
FS015.013 |
NSD |
15.10 |
Personer i doktorgradsprogrammer – forrige vårsemester |
FS015.014 |
NSD |
15.10 |
Kandidater i doktorgradsprogrammer – forrige vårsemester |
FS015.015 |
SSB |
15.10 |
Emnekoder - forrige und.år (HØST-VÅR) |
FS020.001 |
SSB |
15.10 |
Gradkoder - forrige und.år (HØST-VÅR) |
FS020.003 |
SSB |
15.10 |
Studieprogramkoder |
FS020.004 |
SSB |
15.10 |
Studieretningskoder |
FS020.005 |
SSB |
15.10 |
Fakultetskoder |
FS020.006 |
SSB |
15.10 |
Registreringsopplysninger - inneværende høstsemester |
FS020.020 |
SSB |
15.10 |
Personer på doktorgradsprogrammet – inneværende høstsemester |
FS020.021 |
SSB |
15.10 |
Eksamensresultat - foregående und.år (HØST-VÅR) |
FS591.001 |
SSB |
15.10 |
Gradresultater - foregående und.år (HØST - VÅR) |
FS020.025 |
SSB
|
15.10
|
Fullførte studieprogram – foregående und.år (HØST-VÅR) |
FS020.026
|
Lånekassa |
- |
Gradoppnåelser. Denne rapporteringen er ikke en rapportering til Lånekassa sentralt. Har ikke informasjon om sekvensen for denne rapporteringen. |
FS030.020 |