For studier som AHO har myndighet til å etablere selv, ligger akkrediteringen implisitt i høgskolens egen etableringsgodkjenning og godkjenning av planen for studiet. Det skal derfor ikke søkes spesielt om akkreditering av slike studier, men kun om etablering av studiet og godkjenning av planen.
Først når etableringsgodkjenning for et studium foreligger fra styret, er studiet formelt godkjent. Da kan høgskolen ta opp studenter, avholde eksamen og tildele studiepoeng og eventuell grad for gjennomført studium.
Før en søknad om akkreditering og etablering av et nytt studium kan sendes styret, skal søknaden og planen for studiet være behandlet og godkjent i de aktuelle interne styringsorganene ved AHO. Styret for AHO har delegert noe av sin avgjørelsesmyndighet ved etablering av studier og all godkjenning av planer og endringer i planer for studier til andre interne instanser.
Med «vesentlige endringer» i studienes planer menes endringer som gjelder studienes norske og/eller engelske navn og/eller gradsbetegnelse og mer omfattende endringer i opptakskrav, vurderingsformer og studieprogrammets oppbygging. Utvikling av nye emner som skal inngå i eksisterende studieprogram, regnes også som en vesentlig endring.
Det er ikke lenger noe krav at høgskolen må søke NOKUT om akkreditering av vesentlige endringer i studier på master- og ph.d.-nivå. Etablering av nye emner som skal inngå i allerede akkrediterte master- og ph.d.-studier ved AHO omfattes således av dette. Den interne godkjenningsmyndigheten ved etablering av slike emner og godkjenning av emneplanene for disse framgår av delegerings-oversikten ovenfor.
Det skal angis når de siste endringene i planen for et studium er foretatt, og hvilken instans som har godkjent disse.
Alle søknader om etablering av studier og godkjenning av planer som skal behandles i høgskolens sentrale organer, skal først være behandlet og anbefalt av programstyre og Studieutvalget (Utdanningsutvalget).
Høgskolens programstyre for doktorgradsstudier skal uttale seg om søknader som gjelder akkreditering og etablering av nye doktorgradsstudier og godkjenning av planer for slike studier før søknadene behandles i høgskolens studieutvalg og styre.
Øvrige evalueringer relatert til studiene og virksomheten ved AHO.
Evaluering erfaringsbaserte masterprogram (2010) (11.10.2010)AHO har som mål å jevnlig kartlegge hva som skjer med kandidatene som uteksamineres fra skolens utdanninger.
Tilbakemeldingene de tidligere studentene bidrar med etter sitt møte med arbeidslivet, er også verdifulle innspill AHO tar med seg i sin evaluering av utdanningene.
Kandidatundersøkelse 2010-2012
Kandidatundersøkelse 2007-2010
Kandidatundersøkelse 2002-2006
Som ledd av kvalitetsarbeidet ved AHO gjennomføres hver år en læringsmiljøundersøkelse blant studentene.
Resultatene fra denne undersøkelsen, sammen med tilbakemeldingene fra de administrative enhetene sammenfattes i en årlig evaluering om læringsmiljø, som sendes Læringsmiljøutvalget og AHOs ledelsen.
Les nylige rapporter under:
Læringsmiljøundersøkelsen 2017
Læringsmiljøundersøkelsen 2012 (08.04.2013)
Læringsmiljøundersøkelsen 2011 (16.04.2012)
Læringsmiljøundersøkelsen 2010 (18.10.2010)
Læringsmiljøundersøkelsen 2009 (16.06.2010)
Læringsmiljøundersøkelsen 2008 (01.07.2009)
Prosess:
Etter behandling i Læringsmiljøutvalet, blir rapporten lagd ut på nettsida til AHO.
Rapportar frå gjennomføringa av opptaket til utdanningene ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.
Opptaksrapport 2017
Opptaksrapport 2013
Opptaksrapport 2012
Opptaksrapport 2011
Opptaksrapport 2010
Opptaksrapport 2009
Opptaksrapport 2008
Opptaksrapport 2007
Opptaksrapport 2006
Opptaksrapport 2005
Som ledd i AHOs sikring av studiekvalitet skal skolen etter kvart semester gjennomføre evalueringer av alle kurs, der studentar, kursansvarlige og sensorar gjer tilbakemelding på innhaldet og kvaliteten på undervisninga. Evalueringene vert lagt til grunn for planlegginga av nye kurs.
Under finn du ei liste over gjennomførte evalueringer ved AHO dei siste semestra.
2013 Semesterevaluering høst (21.02.2014)
2012 Semesterevaluering høst (08.04.2013)
2012 Semesterevaluering vår (18.09.2012)
2011 Semesterevaluering høst (16.04.2012)
2011 Semesterevaluering vår (09.12.2011)
2010 Semesterevaluering høst (24.03.2011)
2010 Semersterevaluering vår (08.10.2010)
2009 Semesterevaluering høst (30.06.2010)
2009 Semesterevaluering vår (01.10.2009)
2008 Semesterevaluering høst (15.02.2009)
2008 Semesterevaluering vår (01.10.2008)
2007 Semesterevaluering høst (01.03.2008)
2006 Semesterevaluering vår (24.10.2006)
Årsrapporten for studiekvalitet ved AHO inneheld ei årleg oppsummering og evaluering av skolens tenester øverfor studentane, det fysiske læringsmiljøet, attendemeldingane frå semesterevalueringene og studentmedverknaden i råd og utval.
Rapporten svarar til NOKUTs krav om ein årlig rapport «som gir en helhetlig og overordnet vurdering av studiekvalitet ved institusjonen og oversikt over opplegg og tiltak i kvalitetsarbeidet».
Føremålet med bruk av sensorar er å kvalitetssikre at grader som blir tekne på AHO held god standard, samanlikna med tilsvarande grader ved andre norske eller utanlandske universitet. AHO ønskjer å sikre at vurderingsordninga som blir brukt på skolen er egna og adekvat for å nå måla for studia, og at studentanes kunnskapar og ferdigheiter blir prøvd på ein upartisk og fagleg forsvarleg måte. Grunnlaget for vurderinga er gjeve i lov om universiteter og høgskoler § 3-9.
Ekstern sensor skal gje ein rapport om arbeidet sitt, med kvalitetsvurderingar, til instituttet. Ekstern sensor står fritt når det gjeld å kommentere tilhøve som kan ha vesentleg innverknad på undervisningsopplegg, læringsutbyte, fagleg nivå, vurderingsordningar og liknande. Dei kan òg kommentere spesielle tilhøve som kan ha oppstått under sjølve sensureringa. Tilsynsrapporten blir lagd fram for Undervisningsutvalet på AHO saman med karakterstatistikk, rapport frå instituttleiar og semesterevalueringar for kurset. Undervisningsutvalet vurderer tiltak til forbetringar på grunnlag av denne.
Ved ny sensur etter klage skal det brukast minst to nye sensorar, der minst èin skal vere ekstern. Dei nye sensorane skal ha tilsendt den sensurrettleiinga som er utarbeidd for kurset, saman med dokumentasjon iht. rutine for «Klage.»