fbpx Eksamen | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Eksamen

Her finner du all informasjon du trenger om eksamen ved AHO. 

Oppmelding og avmelding

Slik melder du deg opp til, og av ordinær eksamen, ny og utsatt eksamen (konteeksamen), og andre og tredje eksamensforsøk. I noen tilfeller kan du også søke om et fjerde eksamensforsøk.

Regler for å kunne ta eksamen: 
  • Du må ha betalt semesteravgiften for det semesteret du har tenkt å ta eksamen. 
  • Du må dekke eventuelle forkunnskapskrav før du kan ta eksamen. Dette finner du mer informasjon om i emnebeskrivelsen til emnet. Emnebeskrivelsene finner du i programplanen for ditt studium. 
  • Du har normalt ikke rett til mer enn tre forsøk på samme eksamen. 

Reglene for opp- og avmelding er fastsatt i §11 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.
 

Oppmelding til eksamen

Du er selv ansvarlig for å registrere deg i Studentweb hvert semester. Der skal du: 

  • Melde deg til undervisning og ordinær eksamen 
  • Semesterregistrere deg (og lagre undervisningsplanen din) 
  • Betale semesteravgift, kopiavgift og eventuelle studieavgifter 


Fristen er 1. september for høstens emner og 1. februar for vårens emner.

 

Melde deg av eksamen

Du kan selv melde deg av ordinær eksamen i Studentweb. Hvis du melder deg av en eksamen, kan du tidligst ta den på nytt neste gang ordinær eksamen blir arrangert.

Merk at:

  • Studiene ved AHO har progresjonskrav. Husk at det kan få konsekvenser for ditt studieløp, hvis du melder deg av eksamen. 
  • Emner i grunnundervisningen kan ha forkunnskapskrav om å ha bestått forrige semesters emner. Det kan bety at du må vente opptil ett år før du kan ta eksamen på nytt, uten å ha mulighet til å ta andre emner ved AHO i mellomtiden. 
  • Fristen for avmelding til eksamen er 14 dager før den aktuelle eksamensdatoen.  
  • Avmelding av diplomeksamen har egne frister. Les mer om diplomeksamen her.  


Husk at det ikke er sikkert at samme eksamen blir arrangert om igjen, siden emne- og programplaner jevnlig blir revidert.
 

Tidligere ordning, avlegge eksamen

Hvis et emne blir nedlagt, eller endres betydelig i omfang, gis det anledning kun én gang til å avlegge eksamen etter tidligere ordning innen et tidsrom på ett år etter at ny ordning trer i kraft. 
 
Studenten har imidlertid ikke krav på undervisning etter tidligere ordning. Gjelder endringen selve eksamensordningen, gis det anledning til å gå opp til eksamen én gang etter tidligere ordning dersom studenten har påbegynt emnet før den nye ordningen trådte i kraft. Jmf. § 11-8 i Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo.

Grunnkurs

Prosjektinnlevering

Dersom du blir syk mer enn tre dager i løpet av de to siste ukene før innleveringsfristen, slik at du ikke får levert innen fristen, kan du få utsatt innlevering.

  • Maksimum utsettelse for studioemne er fem virkedager
  • For emner med mindre enn 10 studiepoeng er maksimum utsettelse tre virkedager

Søknadsfrist for å dokumentere fravær er senest syv dager etter innleveringsfristen.

Presentasjon

Dersom du er syk på sluttgjennomgangen, kan du søke om utsatt presentasjon. Søknadsfristen for å dokumentere fraværet er senest syv dager etter presentasjonsdagen. Legeattesten må omfatte presentasjonsdagen.

Skriftlig skoleeksamen

Dersom du er syk på eksamensdagen, eller av andre tungtveiende årsaker ikke får avlagt eksamen, kan du søke om utsatt eksamen. Fravær må dokumenteres, og rett til utsatt eksamen kan gis på følgende grunnlag:

  • Akutt sykdom for deg eller noen du har omsorgsansvar for
  • Fødsel
  • Dødsfall i nær familie
  • Andre tungtveiende grunner

Fristen for å søke om utsatt eksamen er senest tre dager etter eksamensdagen. I dokumentasjonen må det komme frem at du har vært syk eller av annen tungtveiende grunner var fraværende på eksamensdagen.

Slik søker du

Fyll ut søknadsskjema og last opp legeattest eller annen tilsvarende dokumentasjon. Legeattester inneholder sensitiv informasjon og skal derfor ikke sendes på e-post. Uteblir du fra en eksamen i grunnundervisningen uten gyldig grunn, vil du ikke ha adgang til å avlegge eksamen før ved neste ordinære eksamen.

Masterkurs

Prosjektinnlevering

Dersom du blir syk mer enn tre dager i løpet av de to siste ukene før innleveringsfristen, kan du søke om utsatt frist.

  • Maksimum utsettelse for studioemner er fem virkedager
  • For fordypningsemner er maksimum utsettelse tre virkedager

Søknadsfrist for å dokumentere fraværet er senest syv dager etter innleveringsfristen. 
 

Presentasjon

Dersom du er syk på sluttgjennomgangen, kan du søke om utsatt presentasjon. Søknadsfrist for å dokumentere fraværet er senest syv dager etter presentasjonsdagen. Legeattesten må omfatte presentasjonsdagen.
 

Slik søker du

Fyll ut søknadsskjema og last opp legeattest eller annen tilsvarende dokumentasjon. Dokumentasjonen må inneholde tidsperioden for sykdommen.

Diplom

Dersom du blir syk mer enn tre dager i løpet av diplomsemesteret, kan du søke om utsatt innleveringsfrist. 

Søknadsfrist for å dokumentere fraværet er senest syv dager etter sykdomsforløpet. Dokumentasjonen må inneholde tidsperioden for sykdom. Det kan innvilges utsettelse på inntil fem virkedager. Selv om du får innvilget ny utsatt frist på bakgrunn av dokumentert sykdom, kan du fortsatt levere til den ordinære innleveringsfristen. Hvis du er på gruppeprosjekt, gjelder utsatt innlevering også for de andre på gruppen.

Du søker ved å fylle ut søknadsskjema og laste opp legeattest eller annen tilsvarende dokumentasjon. 

Ved utsatt innlevering utover dette, eller ved søknad om utsatt presentasjon, vil du bli sensurert sammen med neste semesters kull.

Utsatt eksamen

Hva skjer hvis jeg ikke får tatt eksamen, levert prosjekt eller diplom? Les om utsatt innlevering av diplom under 4.3 Diplomreglement.

Utsatt innlevering prosjekt

  • Innlevering og gjennomgang skjer uavhengig av hverandre.
  • Innlevering gjøres på dato gitt av studieadministrasjon, se punkt 2.3 Fravær grunnet sykdom.
  • Gjennomgang/presentasjon gjennomføres så snart som mulig og normalt senest to måneder inn i det nye semesteret.
  • Eksamensordningen skal være den samme som ved ordinær eksamen.
  • Dato for gjennomgang bestemmes av studieadministrasjonen etter avtale med kursansvarlig.

Utsatt skoleeksamen

  • Ny skoleeksamen avholdes samtidig med kontinuasjonseksamen og arrangeres så snart som mulig og senest 2 måneder inn i nytt semester.
  • Eksamensordningen skal være den samme som ved ordinær eksamen og oppmelding gjøres via studieadministrasjonen.

Stryk

Stryk i grunnundervisningen


Kontinuasjonseksamen

Hvis du strøk på ordinær skoleeksamen i grunnundervisningen har du rett til å ta ny eksamen. Du finner informasjon om tid og sted for skoleeksamen i Studentkalenderen. Du melder deg opp via nettskjema og eksamensordningen er den samme som ved ordinær eksamen.

Supplering

Dersom du ble bedømt til «Ikke bestått» eller «F» på innlevert prosjektoppgave i grunnundervisningen, gis du anledning til å supplere materialet for ny vurdering.

Omfanget av suppleringen får du av kursansvarlig og innleveringen av supplert prosjekt gjøres til studieadministrasjonen på avtalt dato. Ny bedømming skal normalt være foretatt innen semesterstart påfølgende høstsemester.

Dersom supplering ikke fører frem til bestått emne, må du ta emnet på nytt i sin helhet ved neste ordinære gjennomføring av kurset.

Du kan ikke supplere hvis du har fremsatt en klage.
 

Stryk på masternivå

Det er ikke anledning til å supplere på masternivå. Dersom du har fått «ikke bestått», kan du be om begrunnelse eller klage på karakteren.

Blank besvarelse

Dersom du velger å levere en blank besvarelse, vil denne bli sendt til sensur og du vil få resultatet F/stryk i Studentweb. Du har brukt opp ett eksamensforsøk og har rett til å gå opp til ny og utsatt eksamen. Du får ikke mulighet til å supplere hvis du leverer blankt.

Ressurser

Akademisk redelighet

Når du leverer en oppgave på en høyskole eller et universitet, må du overholde akademisk redelighet. Det innebærer at du refererer til og oppgir hvilke kilder du bruker i besvarelsen din, andre forfattere, andres ideer, argumenter, teorier, innsamlete data osv.

Alle kildehenvisninger må kunne etterprøves. Det innebærer at du ikke kan bruke KI til å besvare oppgaven din, men du kan bruke KI som et verktøy under arbeidet, så lenge du refererer til delene hvor du har brukt KI til å diskutere, eller der deler av teksten er skapt av en KI.

Kravene til redegjørelse for bruken er den samme som for øvrige kilder, og du kan lese mer om det i Kildekompasset. 

Referanser ved AHO  

Ved AHO forventes det at du følger prinsippet for akademisk redelighet.

I oppgaven eller besvarelsen din bruker du enten Harvard eller Chicago som referansesystem. Se eventuelt utdypende informasjon om ditt kurs i Moodle eller i informasjon sendt ut av lærer.

Les mer om referansestilene på tjenesten Søk og skriv.

Innlevering
Denne informasjonen gjelder dersom det er spesifisert at eksamensoppgaven er en digital skriftlig eksamen.

Før du leverer besvarelsen din må du sjekke om det er formelle krav til oppgaven eller besvarelsen din. Dette kan du finne via Moodle, emnebeskrivelsen eller i informasjon sendt ut av lærer. Husk å sjekke dette nøye før eventuell innlevering.

Formelle krav kan for eksempel være:
  • 1,5 eller dobbel linjeavstand
  • 12 punkt skrift
  • Nummerering av sidene
  • Forside: På noen emner kan det være krav til forside med navn eller kandidatnummer (se Studentweb), besvarelsens tittel, emnekode og navn (f.eks. Arkitekturteorienes historie), skole (AHO) og dato
  • Oppgavens omfang: Dersom det er oppgitt et omfang for en skriftlig hjemmeeksamen eller oppgaveinnlevering, må besvarelsen være innenfor det minimum og maksimum antall sider (evt. ord) som det opplyses om i emnebeskrivelsen eller annet dokument (fra faglærer/emneansvarlig/Moodle)
     
Dersom besvarelsen din er illustrert (valgfritt eller etter nærmere angivelse fra faglærer eller oppgaveteksten) skal det ha billedtekster som tydelig sier hva som er avbildet med kildehenvisning og rettighetsopphav. Biblioteket tilbyr kurs og veiledning i referansehåndtering og sitering.
Hva er fusk?
Fusk eller plagiering i skriftlige innleveringer er brudd på akademisk redelighet. Oppgaver og besvarelser skal være ditt eget selvstendige arbeid, og du må gjøre klart hva som er dine egne tanker og ideer og hva som er lånt fra andre. Det er viktig at du setter deg inn i retningslinjer for kildebruk og sitering ved skolen. Dersom det blir oppdaget fusk eller forsøk på fusk, kan det få alvorlige konsekvenser for deg.

Eksempler på hva som regnes som fusk eller forsøk på fusk ved en eksamen, prøve eller skriftlig innlevering: 
  • Å ha ulovlige hjelpemidler tilgjengelig under en eksamen
  • Å presentere hele eller deler av andres arbeid som sitt eget
  • Å sitere kilder eller på annen måte benytte kilder i skriftlige arbeider uten tilstrekkelige kildehenvisninger
  • Å bruke KI uten å referere til den eller redegjøre for hvilke deler som er diskutert med/utarbeida av en KI
  • Å levere en eksamensoppgave som tidligere er levert som eksamensbesvarelse ved AHO eller andre institusjoner for høyere utdanning
  • Ureglementert samarbeid mellom medstudenter
  • Å handle i strid med gjeldende regelverk eller retningslinjer for den enkelte eksamen


Er samarbeid fusk?

Det er mulig å diskutere en oppgaven muntlig med andre; både studenter og andre personer.
 
Men ulovlig samarbeid med andre studenter under en hjemmeeksamen eller oppgaveinnlevering som fører til tekstlikhet i besvarelser eller som gir en eller begge studentene urettmessige fordeler i eksamenssituasjonen, betraktes som fusk.
 
Det betraktes som fusk hvis du betaler noen for å gjøre eksamen for deg eller medvirker eller hjelper en annen student til å jukse under en eksamen.

Medvirkning til at andre fusker selv om du ikke selv drar nytte av fuskehandlingen, rammes av bestemmelsene i loven. Du bør opptre med kritisk sans når det gjelder å låne ut dine besvarelser eller tekster til andre studenter. 
 

Plagiatkontroll

AHO benytter plagiatkontroll på digitale oppgaveinnleveringer og hjemmeeksamener. Plagiatkontrollen foretar kontroller mot internett, tekstdatabaser og andre innleverte oppgaver. Vi bruker også ulike tjenester for å avdekke ureglementert bruk av KI.
 

Konsekvensen av fusk

Ved fusk eller forsøk på fusk kan konsekvensene bli annullering av eksamen og utestengning fra AHO og tap av retten til å gå opp til eksamen ved andre universitet og høgskoler i Norge i inntil 1 år.  

Nærmere informasjon finner du i Forskrift for opptak, studier og eksamen ved AHO og retningslinjer for mistanke om fusk.
 

Hva er fusk på skoleeksamen?

Ved skoleeksamen regnes det som fusk å benytte hjelpemidler, med mindre det framgår av eksamensoppgaven at det er tillatt. Det kan også regnes som fusk å ha hjelpemidler tilgjengelig selv om de ikke blir brukt.  
 
Hvordan bruke WISEflow

AHO bruker WISEflow for gjennomføring av digital eksamen. 
 
Logg inn i WISEflow med Feide (s + studentnummer) 

For å hente ut eksamensoppgaven og levere eksamen må du åpne riktig flow (FLOWassign) med emnekoden og navnet på kurset ditt. Besvarelsen skal lastes opp i Wiseflow i PDF-format.  

Merk: Det kan ikke gjøres endringer eller lastes opp nye versjoner av en allerede innlevert besvarelse. 
 
Dersom du har spørsmål eller problemer med innlevering av eksamen, må du kontakte eksamenskontoret før innleveringsfristen: eksamen@aho.no

Tilrettelegging av eksamen

For informasjon om tilrettelegging av eksamen, se AHOs ressursside om tilrettelegging her.

Diplomoppgave

For informasjon om ditt diplomsemester og diplomeksamen, se AHOs ressursside om diplom her.

Prediplom

I emnet prediplom skal du lage grunnlaget for diplomoppgaven din. Prediplom skal gjennomføres på AHO. Prediplom må avlegges semesteret før du begynner på Diplom. 
 
Program 
  • Programmet kan skrives på norsk eller engelsk 
  • Programmet skal godkjennes av veileder og kursansvarlig for prediplom 
  • Programmet regnes som godkjent når emnet er bestått 

Veileder 
Du tildeles en veileder blant skolens lærere, og det er ikke anledning til å kreve en bestemt person. Et eventuelt bytte av veileder skal gå gjennom instituttleder.

Diplomkalender

Arkitektur og landskapsarkitektur

Høstsemester Vårsemester Aktivitet
Medio mai/juni Medio november Oppmelding til diplom
Medio august Medio januar Oppstartsmøte (obligatorisk oppmøteplikt)
En uke etter oppstart En uke etter oppstart Opplyse om hovedveileder
Før trekkfrist Før trekkfrist Midtgjennomgang
1. desember 1. mai Frist for trekk, innlevering av nettskjema, registrere endelig tittel
Medio desember  Medio mai Innlevering av digitalt materiale og hovedmodell
Medio desember til primo januar Ultimo mai Forberedelse av presentasjon, plotting av plansjer
Primo januar  Ultimo mai Montere prosjekt i utstilling
Andre uke januar Første uke juni Gjennomgang og sensur
Medio januar Medio juni Diplomseremoni 
Medio februar Primo august Diplomevaluering
 

Design

Høstsemester Vårsemester Aktivitet
Midten av mai/juni Midten av november Oppmelding til diplom
Midten august Midten av januar Oppstartsmøte (obligatorisk)
En uke etter semesterstart En uke etter semesterstart Levere godkjent prosjektbeskrivelse
Ca. en måned etter semesterstart Ca. en måned etter semesterstart Mid-term gjennomgang 1 
Ca. to uker før trekkfrist Ca. to uker før trekkfrist Mid-term gjennomgang 2
1. desember 1. mai Trekkfrist og tittel må være klar
Midten av desember til begynnelsen av januar Slutten av mai  Forberede presentasjon og utstilling
I begynnelsen av januar  I slutten av mai Montere prosjekt i utstilling
Andre uke i januar Første uke i juni Gjennomgang og sensur
Midten av januar  Midten av juni Diplomsermoni 
Midten av februar  Begynnelsen av august Diplomevaluering

Diplomreglement

Diplomreglementet ble vedtatt av Undervisningsutvalget 11.02.2019 og oppdatert i juni 2021.
 

Oppmelding til diplom

Du melder deg opp til diplom innen fristen for kursregistrering hvert semester. Dersom du ikke har registrert deg innen fristen, er du ikke garantert å få plass gjeldende semester.
For å starte på diplom må du ha oppnådd følgende studiepoeng og innenfor disse studiepoengene skal pre-diplom (6 sp.) være bestått:

  • Master i arkitektur – beståtte 300 studiepoeng
  • Master i design (5-årig) – beståtte 270 studiepoeng
  • Master i design (2-årig) - beståtte 90 studiepoeng
  • Internasjonal master i landskapsarkitektur – beståtte 90 studiepoeng

Diplomprogram/prosjektbeskrivelse

Ved bestått pre-diplom, har du automatisk et godkjent diplomprogram eller prosjektbeskrivelse. Ved stryk på diplom, må nytt diplomprogram/prosjektbeskrivelse skrives, og du må få det godkjent av veileder og instituttleder.
Design leverer prosjektbeskrivelse en uke etter semesterstart.

Språk

Du kan skrive diplomprogrammet og gjøre diplomoppgaven på norsk eller engelsk.

Veileder

Du tildeles en veileder blant skolens lærere og det er ditt ansvar å orientere veileder om ditt diplomprogram. Det er ikke anledning til å kreve en bestemt person. Du kan ha én eller flere bi-veiledere. Et eventuelt skifte av veileder skal gå gjennom instituttleder.

Ekstern veiledning

AHO gir økonomisk støtte for inntil 10 timer per student for innhenting av faglig relevant ekspertise som ikke er ansatt/tilsluttet AHO. Ved ekstern veiledning inngår du selv avtale med gjeldende ekstern person som får signert kontrakt. Etter utført oppdrag leverer du timeliste og kontrakt i studieadministrasjon innen semesterslutt. For utenlandske personer må kopi av pass legges ved.

Antall forsøk

Du har tre forsøk på å ta diplom

Trekk fra diplom

Fristen for å trekke seg fra diplom, uten at det skal telle som et forsøk, er 1. desember for høstsemesteret og 1. mai for vårsemesteret. Du gjør dette ved å gi skriftlig beskjed til studieadministrasjonen innen fristen. Hvis du trekker deg etter dette blir det regnet som forsøk på eksamen. Ved trekk fra diplom må du skrive nytt program/ny prosjektbeskrivelse til neste oppmelding.

Sykdom, utsatt innlevering eller presentasjon

Dersom du blir syk i løpet av diplomsemesteret, kan du få innvilget utsatt innlevering/utsatt presentasjon av diplomprosjekt. Ved utsatt innlevering/presentasjon vil du bli sensurert sammen med neste semesters kull. Selv om du får innvilget ny utsatt frist på bakgrunn av dokumentert sykdom, kan du fortsatt levere til den ordinære innleveringsfristen. En diplomoppgave kan normalt ikke overskride to semestre. Hvis en på gruppen blir syk og får utsatt innlevering, gjelder dette også for de andre på gruppen.

Utsatt innlevering gjelder kun for sykdom over 3 dager og du må søke om utsatt innlevering til studieadministrasjonen senest 7 dager etter at sykdommen oppsto. Søknad med dokumentasjon sendes via Nettskjema her. Dokumentasjonen må inneholde fra-og til-dato for sykdommen og prosentvis gradering av sykdom.

Konfidensielt prosjekt

Lukket gjennomgang kan i særskilte tilfeller innvilges etter søknad, hvis prosjektet ditt er basert på sensitive data og/eller samarbeid med ekstern virksomhet, og derfor må behandles konfidensielt.

Teoretisk prosjekt

Det er mulig å gjøre et teoretisk diplomprosjekt.

Krav til innlevering av diplomoppgave

Diplominnlevering Internasjonal master i landskapsarkitektur

Etter innleveringen av diplomprosjektet i midten av desember/mai kan du ikke utvikle prosjektet ditt videre, men du kan jobbe med formidlingen av det gjennom forberedelse til presentasjon og utstilling.

1. I midten av desember/mai leveres:

  • Diplomprogram (valgfritt)
  • ​Abstract på 1-4 A4 sider med tekst/bilder/illustrasjoner
  • Hovedmodeller
  • Plotteklare digitale plansjer
  • Redigert dokumentasjon av prosessen i digitalt format: skisser, bilder av skissemodeller, tekster etc.
  • Ved teoretisk prosjekt: digital fil av besvarelsen

2. Ved opphenging av prosjekt leveres:

  • Skissebøker, skissemodeller, prosessmateriale og utstillingsmateriell etc.
  • ​Digital presentasjon
  • Plottede plansjer
  • Ved teoretisk prosjekt: to trykte eksemplar av besvarelsen

Diplominnlevering for Master i arkitektur

Etter innleveringen av diplomprosjektet i midten av desember/mai kan du ikke utvikle prosjektet ditt videre, men du kan jobbe med formidlingen av det gjennom forberedelse til presentasjon og utstilling.

1. I midten av desember/mai leveres:

  • Diplomprogram (obligatorisk)
  • ​Abstract på 1-4 A4 sider med tekst/bilder/illustrasjoner
  • Hovedmodeller
  • Plotteklare digitale plansjer
  • Redigert dokumentasjon av prosessen i digitalt format: skisser, bilder av skissemodeller, tekster etc.
  • Ved teoretisk prosjekt: digital fil av besvarelsen

2. Ved opphenging av prosjekt leveres:

  • Skissebøker, skissemodeller, prosessmateriale og utstillingsmateriell etc.​
  • Digital presentasjon
  • Plottede plansjer
  • Ved teoretisk prosjekt: to trykte eksemplar av besvarelsen

Diplominnlevering for Master i design

Etter innleveringen av diplomprosjektet i midten av desember/mai kan du ikke utvikle prosjektet ditt videre, men du kan jobbe med formidlingen av det gjennom forberedelse til presentasjon og utstilling.

1. I midten av desember/mai leveres:

Digital rapport (Rapporten skal vise prosjektet i sin helhet og reflektere over resultatet. I rapporten kan studentene lenke til nettbasert innhold som prototyper og filmer)

2. Ved opphenging av prosjekt leveres:

  • Fysisk rapport i 2 eksemplarer
  • Modeller, digitale prototyper, filmer, presentasjons-filer og utstillings-plakater, etc.   
  • Digital presentasjon

Hjelp fra andre

Diplomoppgaven er et eget selvstendig arbeid. Det er ikke anledning til å sette bort/kjøpe hele eller deler av arbeidet.

Unntaksbestemmelse for design:

Design diplom studenter har anledning til å sette bort/kjøpe mindre deler av arbeidet, der dette er viktig for å formidle prosjektet i sin helhet. Det skal imidlertid ikke representere en vesentlig del av prosjektet eller være del av det som studenten skal evalueres på. Ei heller skal det gå ut over det man kan forvente at studenten kan gjøre selv. Har man mottatt slik hjelp, skal dette tydelig oppgis i rapporten og presentasjonen.

Oppheng og utstilling

Du henger selv opp prosjektet på anvist plass til en oppgitt tid. Under gjennomgangene vil publikum kunne se prosjektene, mens den offisielle utstillingen er etter at gjennomgangene er ferdig og sensur har falt. 

Har du behov for å låne teknisk/elektronisk utstyr til utstillingen, kontakter du IKT-support om dette i god tid.

Presentasjon og gjennomgang

Du skal forberede en digital presentasjon av prosjektet ditt. Denne presentasjonen er en del av bedømmelsesgrunnlaget. Presentasjonen leveres digitalt før gjennomgangen.Du presenterer prosjektet ditt i en åpen gjennomgang med eksterne sensorer og publikum tilstede innenfor en gitt tidsramme: Enkeltprosjekt 20 minutter, gruppeprosjekt 30 minutter. Først presenterer du, deretter gir sensorene sin tilbakemelding og stiller spørsmål.

Formater

  • Tillatte filformater: Pdf., mp3, mp4.
  • Zip-filer er ikke tillatt.
  • Maksimal filstørrelse er 900MB.
  • Filene må merkes med innhold og ditt navn.
    • Eksempel: Diploma Report_Ola_Hansen.pdf/Abstract_Ola_Hansen.pdf
  • I plottere kan du kun bruke papir kjøpt i resepsjonen på AHO.

Sensur

Du blir vurdert på det innleverte materialet, formidlet gjennom presentasjon og utstilt prosjekt.

Sensur

Diplomoppgaven bedømmes med karakterskalaen: «Bestått/Ikke Bestått». Resultatene offentliggjøres i Studentweb.

Skriftlig evaluering

Sensorene skriver en skriftlig redegjørelse for sensuren for hver student, og denne får du tilsendt når den foreligger.

Se "Sensorveiledning" for detaljer.

Stryk

Ved stryk på diplomeksamen skal studenten inviteres til en samtale om sensuren. I møtet vil instituttleder, studierådgiver og veileder være tilstede.Ved stryk på diplom må du skrive nytt program/prosjektbeskrivelse til neste oppmelding. Du har tre forsøk på å ta diplom.

Diplomutdeling

Semesteret avsluttes med en høytidelig seremoni med utdeling av vitnemål og diplom.

Klage

Bruk, arkivering og publisering av diplomoppgaver

AHO forbeholder seg retten til å bruke diplomoppgaven på aho.no og til markedsføring.
AHO er pliktig å arkivere alle beståtte masteroppgaver og arkiverer derfor alle diplomprosjektene i vårt institusjonelle arkiv (ADORA).
Alle oppgaver offentliggjøres (publiseres), med mindre oppgaven er klausulert eller studenten ikke har samtykket til publisering.  Disse oppgavene arkiveres i ADORA, men publiseres ikke.
Trykte utgaver av diplomoppgaver registreres i bibliotekets samling og lånes ut.

Arkivering, utlån og publisering av diplomoppgaven

AHO er pliktig til å arkivere alle beståtte diplomoppgaver i ADORA.

Arkivering og publisering av diplomoppgaver

AHO arkiverer alle diplom- og masteroppgaver i ADORA fra og med 2017. Alle oppgaver offentliggjøres (publiseres), med mindre oppgaven er klausulert eller studenten ikke har samtykket til publisering. Disse oppgavene arkiveres i ADORA, men filene låses for innsyn. 

Alle diplomstudenter må fylle ut og signere publiseringsavtale. Publiseringsavtalen er tilgjengelig i Moodle, og signert avtale skal leveres i Moodle innen 1. mai (vårsemesteret) eller 1. desember (høstsemesteret). 
 

Avtale mellom student og AHO om bruk av diplomoppgave

Avtalen gjelder arkivering og publisering i AHO vitenarkiv ADORA.

  • Dersom du ikke har noen reservasjoner mot å offentliggjøre diplomoppgaven din, haker du av for "ja" i alle tre bokser. 
  • Dersom du haker av for "nei" under "Rett til elektronisk publisering", ta stilling til om du ønsker at oppgaven din kan brukes internt i undervisning og forskning og lånes ut til studenter/ansatte.
    • Med utlån menes lesetilgang til filene i 7 dager administrert av bibloteket. 
    • Dersom du ønsker å bli kontaktet for alle typer bruk, hak av nei i alle tre bokser. 

Klausulering av andre grunner

Hvis studenten skal arbeide videre med stoffet med tanke på annen utgivelse som f.eks. publisering i et internasjonalt tidsskrift kan oppgaven klausuleres for en periode. Oppgis i avtalen.

Lovbestemt klausulering (konfidensialitet)

Hvis oppgaven inneholder opplysninger som er undergitt lovbestemt taushetsplikt (forvaltningsloven § 13) skal skjema for konfidensiell gradsoppgave fylles ut og leveres sammen med oppgaven.

Utlån av fysiske diplomoppgaver

Trykte utgaver av diplomoppgaver registreres i bibliotekets samling og lånes ut.

Eksamensresultat

Resultatet fra eksamen kunngjøres på Studentweb. Karakteren skal kunngjøres innen tre uker etter eksamen. Du er selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med sensuren.
 

Karaktersystem

Karaktersystemet ved AHO er enten en todelt skala med Bestått/Ikke bestått eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. 
 

Tabell for karakterskala med bokstavkarakter:

 
Symbol Betegnelse Generell, kvalitativ beskrivelse av vurderingskriterier
A Fremragende Fremragende prestasjon som klart utmerker seg.
Kandidaten viser svært god vurderingsevne og stor grad av selvstendighet
B Meget god Meget god prestasjon. Kandidaten viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.
C God Jevnt god prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene
D Nokså god En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler.
Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.
E Tilstrekkelig Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer.
Kandidaten viser liten vurderingsevne og selvstendighet.
F Ikke bestått Prestasjon som ikke tilfredsstiller de faglige minimumskravene.
Kandidaten viser både manglende vurderingsevne og selvstendighet.

Stryk på eksamen

Stryk i grunnundervisningen

Kontinuasjonseksamen

Hvis du blir vurdert til «ikke bestått» eller «F» på en skoleeksamen får du tilbud om å melde deg opp til kontinuasjonseksamen. Kontinuasjonseksamen for emner på høstsemesteret foregår i juni, og for vårsemesteret i august. 
 

Supplering 

Dersom du fikk resultatet «Ikke bestått» eller «F» på innlevert prosjektoppgave i grunnundervisningen, gis du anledning til å supplere materialet for ny vurdering. 
 
For å supplere må du: 
  • Kontakte din studierådgiver om at du skal supplere 
  • Kontakte din faglærer for informasjon om hva som skal suppleres 
  • Levere ny innlevering innen avtalt frist 

Ny bedømming skal normalt være foretatt innen semesterstart påfølgende semester. 
 
Dersom supplering ikke fører frem til bestått emne, må du ta emnet på nytt i sin helhet ved neste ordinære gjennomføring av kurset. 
 
Du kan ikke supplere hvis du har fremsatt en klage.
 

Stryk på masternivå 

Det er ikke anledning til å supplere på masternivå. Dersom du har fått «ikke bestått», kan du be om begrunnelse eller klage på karakteren.
 

Blank besvarelse

Dersom du velger å levere en blank besvarelse, vil denne bli sendt til sensur og du vil få resultatet F/stryk i Studentweb. Du har brukt opp ett eksamensforsøk og har rett til å gå opp til ny og utsatt eksamen. Du får ikke mulighet til å supplere hvis du leverer blankt.

Begrunnelse og klage

Begrunnelse 

Du kan be om begrunnelse i dette Nettskjemaet. 
 
Ved skriftlig eksamen eller innleveringer må du sende inn krav om begrunnelse innen én uke etter karakteren ble kunngjort. Karakterer kunngjøres i Studentweb innen tre uker etter eksamen.   

Når får jeg begrunnelsen? 
Du får normalt begrunnelsen innen to uker etter du har bedt om den. I begrunnelsen redegjøres det for karakteren din med vurdering av dine prestasjoner. 
 
Begrunnelsen gis skriftlig. Sensor får bare tilgang til informasjon knyttet til den studenten han/hun har vært sensor for og som ber om begrunnelse. 
 

Klage på eksamensresultat

Klage på karakter 
Du kan klage på karakter ved å fylle ut dette Nettskjemaet. Tenk nøye igjennom hvorvidt du ønsker å klage. Husk at du ikke kan klage på den nye karakteren og at det er denne karakteren som blir stående. Den nye karakteren kan bli bedre, lik eller dårligere enn den opprinnelige karakteren. 

Frister for å klage på karakter er
  • Tre uker etter eksamensresultatet er kunngjort.
eller
  • Tre uker etter du har mottatt begrunnelse for karakter, eller svar på klage om formelle feil.
 
Gruppeeksamen 
Det er individuell klagerett ved gruppeeksamen. Hvert enkelt gruppemedlem som ønsker å klage, må sende sin klage selv. En eventuell endring av karakter etter klage vil kun gjelde for den som har klaget. 

Hva skjer etter at jeg har klaget? 
Etter du har sendt inn klagen sensureres eksamensbesvarelsen din på nytt. Eksamensbesvarelsen blir sensurert av minst to nye sensorer, der minimum en er ekstern. Sensorene får ikke vite din opprinnelige eksamenskarakter. 
 
Du har rett til å trekke klagen inntil saken er avgjort. Dette gjør du ved å sende mail til din studierådgiver.
 

Klage på formelle feil ved eksamensavviklingen 

Klage over formelle feil ved eksamen behandles av studieadministrasjonen. Benytt nettskjema Klage på formelle feil.
 
Du har rett til å trekke klagen inntil saken er avgjort. 

Formelle feil kan for eksempel være: 
  • feil ved oppgaven som kan ha hatt betydning for resultatet 
  • feil under avviklingen av eksamen som kan ha hatt betydning for resultatet 
  • feil i gjennomføring av sensur som kan ha hatt betydning for resultatet 

Frister for å klage på formelle feil er
  • Tre uker etter at du ble kjent med forholdene som du klager på.
eller
  • Tre uker etter du har mottatt begrunnelse for karakter eller svar på klage på karakter.

Behandling av klage på formelle feil 
Studieadministrasjonen vil vurdere saken og kan: 
  • Avvise klagen (for eksempel hvis klagefristen er passert) 
  • Oppheve eller endre vedtaket hvis den finner klagen begrunnet 
  • Opprettholde vedtaket 
Finner studieadministrasjonen at det er begått formelle feil, og det er rimelig å anta at dette kan ha hatt betydning for en eller flere av kandidatens prestasjon, kan det bestemmes at det skal foretas ny sensurering eller holdes ny eksamen.  

Hvis vedtaket opprettholdes, skal klagen oversendes AHOs Klagenemnd som skal ta endelig stilling til klagen. Du kan ikke klage på vedtaket fra klagenemnda. 


 

Fravær og utsatt eksamen

Hva skjer dersom du blir syk eller har annet fravær fra eksamen?

Merk at det er egne regler for fravær, sykdom og trekk ved diplom.
 

Søknad om utsatt eksamen

Om du ikke møter til, eller leverer, eksamen til fastsatt tid, blir du registrert som "ikke møtt" og har brukt ett eksamensforsøk. Du har ikke rett til ny eller utsatt eksamen (konte-eksamen). Det samme gjelder om du ikke leverer en besvarelse (hjemmeeksamen, presentasjon, sluttgjennomgang, mappevurdering og lignende) innen fristen. 
 

Gyldig fravær under eksamen 

Du kan søke om utsatt eksamen dersom du er syk eller av andre tungtveiende årsaker er fraværende mer enn tre dager i løpet av de siste to ukene før eksamen eller innleveringsfristen. Du må legge ved legeerklæring i søknaden. 
 
Du må søke og levere legeerklæringen senest syv dager etter eksamensdagen. Hvis ikke legeerklæring foreligger innen fristen, blir fravær eller manglende innlevering registrert som ett brukt eksamensforsøk. 
 
Hvis du har fått godkjent fravær på eksamen må du selv melde deg opp til ny og utsatt eksamen. Du vil motta påmeldingsskjema for dette fra eksamenskontoret. Hvis du ikke har mottatt noe, kan du kontakte eksamenskontoret på eksamen@aho.no
 
Slik søker du om utsatt eksamen
Fyll ut søknadsskjema for søknad om utsatt eksamen og last opp legeattest eller annen tilsvarende dokumentasjon. Dokumentasjonen må omfatte eksamensdagen, innleveringsfristen eller presentasjonsdagen, og inneholde tidsperioden for sykdommen. Legeattester inneholder sensitiv informasjon og skal derfor ikke sendes på e-post. 

Utsatt eksamen

Hva skjer hvis jeg får innvilget gyldig fravær for eksamen, presentasjon eller innlevering?


Utsatt presentasjon eller innlevering av prosjekt 
Gjennomgang/presentasjon gjennomføres så snart som mulig og normalt senest én måneder inn i det nye semesteret. 
 
Eksamensordningen skal være den samme som ved ordinær eksamen. Dato for gjennomgang bestemmes av studieadministrasjonen etter avtale med emneansvarlig. 
 
For emner på mer enn 10 studiepoeng er maksimum utsettelse fem virkedager. For emner mindre enn 10 studiepoeng er maksimum utsettelse tre virkedager. 

Utsatt skoleeksamen/hjemmeeksamen 
Ny skoleeksamen avholdes samtidig med kontinuasjonseksamen og arrangeres så snart som mulig og senest to åneder inn i nytt semester. 
 
Eksamensordningen skal være den samme som ved ordinær eksamen og oppmelding gjøres via studieadministrasjonen. 
 

Tidligere ordning, avlegge eksamen

Dersom et emne endres vesentlig med hensyn til omfang, pensum eller lignende eller nedlegges, skal det være anledning til å avlegge eksamen etter tidligere ordning kun én gang innen et tidsrom på ett år etter at ny ordning trer i kraft.

Studenten har imidlertid ikke krav på undervisning etter tidligere ordning. Gjelder endringen selve eksamensordningen, gis det anledning til å gå opp til eksamen én gang etter tidligere ordning dersom studenten har påbegynt emnet før den nye ordningen trådte i kraft.

Digital eksamen (WISEflow)

AHO bruker WISEflow for gjennomføring av digital eksamen. 
 

Hente eksamensoppgave (WISEflow)

For å hente ut eksamensoppgaven gjør du slik:

  1. Logg inn i WISEflow
  2. Logg inn med Feide
  3. Åpne riktig flow (FLOWassign) med din kurskode med navnet på kurset ditt.
  4. Skriv besvarelsen din i ditt eget tekstbehandlingsprogram.  Lagre den i pdf-format når du er ferdig.
  5. Lagre den i PDF-format når du er ferdig.

Levere oppgave/eksamen i WISEflow

Innlevering av hjemmeeksamen, eksamen eller en oppgave i WISEflow:

Husk å sette av god tid til innlevering for eventuelle problemer og feil. 

  1. Logg inn i WISEflow med Feide
  2. Åpne riktig flow (FLOWassign). Bruk kurskode/kursnavn 
  3. Last opp besvarelsen i PDF-format.​
  4. Trykk på «Lever besvarelse» når du har lastet opp oppgaven din.
    Det kan normalt ikke gjøres endringer eller lastes opp nye versjoner av en allerede innlevert besvarelse.
  5. Husk å huke av for kvittering på e-post før du leverer.

Klage på enkeltvedtak

Hva er et enkeltvedtak?

Et enkeltvedtak er et vedtak som gjelder en eller flere bestemte personer. Svar du får på søknader om lokalt opptak, fritak eller innpassing, tilrettelegging og permisjon er eksempler på enkeltvedtak, som skal behandles etter forvaltningsloven.

Du har klagerett på enkeltvedtak som er fattet ved AHO.

Klagen skal opplyse om hvilket vedtak du klager over, om den endringen du ønsker og gjerne også de grunnene du har for å klage.

Hvordan klage på et enkeltvedtak:

Du må klage på vedtaket innen 3 uker fra du mottok vedtaksbrevet, og du må benytte skjema «Klage på enkeltvedtak». Send klagen til studieadministrasjonen som vil vurdere saken på nytt og som kan:

  • Avvise klagen (for eksempel hvis klagefristen er passert)
  • Oppheve eller endre vedtaket hvis det finner klagen begrunnet
  • Opprettholde vedtaket

Hvis vedtaket opprettholdes, skal klagen oversendes AHOs Klagenemnd som skal ta endelig stilling til klagen. Du kan ikke klage på vedtaket fra klagenemnda.

Frist: 3 uker
Klage på enkeltvedtak (Nettskjema krever FEIDE-innlogging).

Når får jeg eksamenskarakteren?

  • Resultatet fra eksamen kunngjøres på Studentweb.
  • Karakteren skal kunngjøres innen tre uker etter eksamen.
  • Du er selv ansvarlig for å gjøre deg kjent med sensuren.