Dette reglementet gjelder for alle registrerte studenter ved AHO og for de personer som besøker AHOs lokaler.
Studenter skal vise respekt for og ta vare på det utstyr og studiemateriell som stilles til disposisjon fra AHOs side: møbler, bøker utlånt fra biblioteket, verktøy, annet teknisk utstyr mm.. Studenter skal varsle administrasjonen så snart som mulig dersom noe blir ødelagt eller borte.
Studenter plikter å delta på de opplæringstilbud som gis for bruk av kopimaskiner, datamaskiner, verkstedsutstyr etc. og å overholde de regler som er fastsatt for bruk av verksteder og spesialrom. Det skal kvitteres for utstyr eller nøkler som lånes fra administrasjonen og dette skal returneres i hht. avtale og uten unødig opphold. I enkelte tilfeller, f.eks. ved grov uaktsomhet, kan studenter gjøres erstatningsansvarlig for gjenstander som blir ødelagt eller stjålet.
AHO påtar seg ikke ansvar for private gjenstander som studenter oppbevarer i skolens lokaler. AHO har ingen forsikringsordning for erstatning av tapte eller ødelagte gjenstander.
Studenter kan benytte AHOs parkeringsplass i Maridalsveien 29 i hht. AHOs parkeringsbestemmelser. Alle som benytter parkeringsplassen må sørge for at bilnummeret er registret i resepsjonens nummerregister og at oblat er synlig plassert. Biler som står feilparkert, blir tauet bort uten forvarsel og på eiers regning og risiko.
Ta kontakt med resepsjonen ved hovedinngangen til AHO for parkeringsoblat.
Sykler skal parkeres utendørs på dertil avsatte plasser. Sykler som tas med innendørs vil umiddelbart bli fjernet. Sykkel bringes med til AHO på eget ansvar.
Studentkort benyttes også som adgangskort. Adgangen blir aktivert når semesteravgiften er betalt, dermed blir adgangen også slettet dersom semesteravgiften ikke er betalt innen fastsatt dato. Kort slettes henholdsvis 1. november og 1. mars. Adgangen slettes senest 1 mnd. etter avsluttet studium ved AHO. For alle dører som er lagt inn på kodelåssystemet kan det gis nye adgangsbegrensninger uten forvarsel, dersom særlige forhold tilsier at det er nødvendig.
Studenter som oppholder seg i høgskolens lokaler, plikter å uoppfordret vise gyldig studentkort til vaktpersonell som er på kontrollrunde.
Studenter som oppholder seg i AHOs lokaler etter ordinær åpningstid, plikter å påse at dører og vinduer er lukket og at lys og elektriske maskiner er avslått når lokalet forlates.
Studentene skal betale den til enhver tid fastsatte papiravgift hvert semester for dekking av kopieringsavgift til Kopinor. Avgiften innkreves sammen med semesteravgiften.
Studenter plikter å holde sin arbeidsplass ryddig og bidra til at tegnesaler og oppholdsarealer er i rimelig orden.
All bruk av maling, spray, gips etc. skal kun foregå i dertil egnede verksteder. Det er forbudt å tømme maling eller kjemikalier i vasker eller toaletter.
Det skal vises respekt og tilrettelegges for at renhold kan utføres i henhold til instruks. Denne innebærer bl.a. at papir, modeller m.v. på gulv betraktes som søppel og kastes.
Røykeloven gjelder også AHOs lokaler.
Det er ikke tillatt å ta med husdyr inn i AHOs lokaler.
Studenter må selv ta vare på sine oppgaver, modeller o.l. etter sensurering. Alle etterlatte studentoppgaver kastes etter den frist som settes ved avslutningen av hvert semester. Frist kunngjøres hvert semester ved oppslag.
Alle AHOs studenter plikter å gjøre seg kjent med høgskolens branninstrukser og delta i årlige brannøvelser.
Alle studenter plikter å overholde de regler som er fastsatt for bruk av verktøy og utstyr og opphold i høgskolens verksteder eller andre spesiallokaler. Alle studenter skal ha gjennomgått skolens sikkerhetskurs før verkstedene tas i bruk. Sikkerhetskursene er obligatoriske.
Et hvert brudd på Ordensreglementet vil kunne medføre stenging av adgangskort. Ved grov uaktsomhet kan studenter gjøres erstatningspliktig for den skade de har forvoldt på AHOs inventar og/eller utstyr. I gjentatte eller særlig grove tilfeller vil rapport bli sent til styret, som avgjør om ytterligere sanksjoner, som for eksempel bortvisning, skal iverksettes.