fbpx Leder for forskerutdanningen | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Leder for forskerutdanningen

Ansvar og myndighet

Leder for forskerutdanningen skal lede og utvikle AHOs ph.d.-program innenfor de rammene som er fastsatt i funksjonsbeskrivelsen.

Forskningsutvalget har programansvar for forskerutdanningen og for studieplanen for forskerskolen (45 studiepoeng). Leder av forskerutdanningen har det daglige ansvaret for forskerutdanningen.

Organisatorisk plassering

Stillingen er organisatorisk plassert ved Institutt for form, teori og historie og rapporterer i personalsaker til instituttleder.

Funksjonen som leder for forskerutdanningen omfatter hele AHOs fagportefølge og leder plikter å holde god faglig og organisatorisk kontakt med alle institutter.

Leder for forskerutdanningen er medlem av forskningsutvalget.

Kompetanse og tilsetting

Leder for forskerutdanningen skal være en person med høy faglig kompetanse. Stillingen krever doktorgrad innen relevant felt, og personen skal være en merittert forsker og dyktig pedagog.

Arbeidsoppgaver

  • Strategisk utvikling av ph.d-program og forskerutdanning
  • Daglig ansvar for planlegging og gjennomføring av forskerskolen
  • Koordinering av forskerutdanningen
  • Evaluering, kvalitetskontroll og ansvar for studentenes akademiske og profesjonelle utvikling i nært samarbeid med veileder
  • Samarbeid med forskningsadministrasjonen om praktiske, administrative, akademiske og økonomiske forhold
  • Ansvarlig for stipendiatenes progresjonsseminarer og oppfølging av disse seminarene overfor institutter, veiledere og den enkelte doktorgradskandidat.
  • Utvikling av internasjonale forskningsskolenettverk og utveksling
  • Veiledning av kandidater og samarbeid med andre veiledere
  • Ansvarlig for å drive kompetanseutvikling for veiledere og AHOs forum for veiledere
  • Utarbeide en årlig rapport for doktorgradsutdanningen. Denne skal godkjennes i AHOs forskningsutvalg.