fbpx Medarbeidersamtale | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Medarbeidersamtale

Last ned skjema: medarbeidersamtaler

En medarbeidersamtale er en planlagt, forberedt og tilbakevendende personlig samtale mellom leder og medarbeider.

Ledere og medarbeidere ved AHO skal en gang i året sette av tid til å snakke sammen på en forberedt og personlig måte om oppgaver, arbeidssituasjonen, samarbeidsforholdet leder/medarbeider og medarbeiderens utvikling.

Lederen har ansvaret for at samtalen finner sted og begge parter har ansvar for at samtalen blir gjensidig, åpen, tillitsfull og konstruktiv.

Før samtalen

Forberedelser
For å være godt forberedt bør samtalen avtales i god tid. Du trenger tid til å forberede alle de forhold som skal belyses i samtalen. Har du en klar oppfatning av hva du vil jobbe med på noe lengre sikt? Forbered deg, gjerne ved å bruke skjemaet Momentliste for medarbeidersamtaler, slik at du kan snakke om dine utviklingsønsker på en konstruktiv måte. Sett gjerne av 2 timer til samtalen.

Forberedt på de samme emnene
Bruk skjemaet Momentliste for medarbeidersamtaler til en gjennomtenkning av hva du vil ta opp. Kommer du forberedt til samtalen, vil din samtalepartner skjønne at du oppfatter samtalen som seriøs og forpliktende.

I en medarbeidersamtale kan dere i utgangspunktet snakke om alt. Det anbefales likevel ikke at man diskuterer lønn. Er en lønnsdiskusjon nødvendig bør det avtales et eget møte for dette.

Avstemte mål og forventninger

Overordnede mål
En medarbeidersamtale er en god anledning for lederen til å belyse instituttets, avdelingens og høgskolens overordnede mål.

Personlig mål
Du har sikkert ønsker og tanker om hva du vil bruke din kompetanse og dine evner til. Ideelt sett bør dine daglige gjøremål bety en utfordring for deg og stå i et visst forhold til dine personlige mål og din kompetanse. Dette skaper engasjement. Men ressursene du jobber med må også være gode nok. En avstemming av hva du og din leder mener er gode og nødvendige ressurser er viktig.

Kompetanse som står i forhold til krav og mål
Det stilles krav til deg som medarbeider. Disse skal være klare og aksepterte. Din kompetanse skal være tilstrekkelig til å innfri de krav som stilles til deg, og gjøre det mulig å nå de mål som er satt. Skolen ønsker også å legge forholdene til rette for en systematisk kunnskapsoppbygging som kan møte markedets skiftende behov. I medarbeidersamtalen er det naturlig å legge grunnlaget for en PU-plan, tilpasset den enkelte medarbeider.

Samtalen

Vurderingene må være gjensidige  
En medarbeidersamtale skal være en samtale, ikke en enetale for en av partene. Det er viktig at begge partene kommer til orde. For at samtalen skal være gjensidig må det legges opp til vurdering (feedback) begge veier. Dette krever av deg at du kan lytte, og også at du er villig til å ta opp problemer. Hvis kritikkverdige forhold tas opp, er det viktigste å finne ut hva forholdene skyldes, ikke hvem som har skylden.

Vurderingene må være konkrete og direkte
Hvordan vi gir feedback henger nøye sammen med hvorfor vi gir det. Hvis jeg ønsker å gi deg en mulighet til å se deg selv med mine øyne er det viktig at jeg er så konkret som mulig.

Noen råd kan være:

  • Vær beskrivende, ikke bedømmende
  • Vær spesifikk, ikke generell
  • Ta bare opp saker som kan forandres

Etter samtalen

En gjensidig forpliktende avtale
Tiltaksplanen Momentliste for medarbeidersamtaler er ment som en avtale mellom dere to. Den skal undertegnes og dateres, og begge parter oppbevarer skjemaet til neste samtale.

En medarbeidersamtale må følges opp
Oppfølgingen av samtalen må skje løpende gjennom året. Korte oppfølgingsmøter skal avtales gjennom året for å se om det er nødvendig at tiltaksplanen blir fulgt opp. Dato for det første oppfølgingsmøtet, bør avtales til fire måneder etter medarbeidersamtalen, fastsettes som avslutning på samtalen.