fbpx Studentprat: Jacob Bråthen Pettersen | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Studentprat: Jacob Bråthen Pettersen

Studentprat: Jacob Bråthen Pettersen

Vi har tatt en prat med Jacob Bråthen Pettersen, 22 år, som går tredje året på Design.


Hva gjør du på AHO for tiden?

Jeg jobber med et prosjekt som tar for seg tjenestedesign, produktdesign og interaksjonsdesign. Frem til nå har vi arbeidet med hver og en sjanger, nå skal vi knytte dem sammen til ett prosjekt. Tanken er at man skal utforske elementer innenfor de forskjellige sjangrene.

Hvordan starter man på et slikt prosjekt?
Vi har fått en oppgave med overskriften "Well being in the future". Vi prøver da å lage noe ut ifra overskriften, og sirkle oss inn mot hva vi selv ønsker å jobbe med. Jeg bestemte meg ganske tidlig for at jeg ønsker å jobbe med fysisk aktivitet, et tema som er viktig for meg og andre nær meg. Prosjektet mitt handler om fysisk aktivitet for barn i Groruddalen. 

Lærerne bistår oss i hvordan vi skal gå frem i prosessen, hvordan man skal gå frem for å finne riktige intervjuobjekter og slik. I den typen oppgave jeg arbeider med er det viktig å intervjue brukere for å hele tiden få feedback på prosjektet.

Fortell mer om prosjektet
Jeg skal lage en tjeneste for en mattelærer i en førsteklasse på en barneskole, slik at mattelæreren lettere skal kunne ta med barna på en utetime. Målet er at de skal få én utetime hver uke. Det er et problem at mange lærere ikke har den tiden eller kompetansen som kreves for å organisere en utetime selv. Der kommer prosjektet mitt inn og designer en pakke, en opplevelse som kan brukes til det.

Hvordan ser ukene fremover ut?
Det blir en god del arbeid på AHO. Vi skal ha gjennomgang denne uken, introdusere konseptet vårt, få tilbakemelding på det og mest sannsynlig gjøre en del endringer - videreutvikle det. For min del vil jeg begynne å lage produkter tilhørende tjenesten jeg designer, dra ut til en skole, teste det og se hvordan det blir mottatt, for deretter å sette meg ved tegnebordet og videreutvikle det. Forhåpentligvis teste det en gang til før jeg lager en presentasjonsfilm eller bok som forklarer prosjektet. Alle oppgavene jeg designer skal forklares slik at det kan være en ekstra ressurs.