fbpx Innkjøp ved AHO - etiske retningslinjer | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Innkjøp ved AHO - etiske retningslinjer

Habilitet

En medarbeider skal ikke delta i innkjøpsarbeid når det planlegges anskaffelser fra et firma hvor vedkommende medarbeider har eierinteresser. Dersom personlige interesser kan påvirke avgjørelsen ved en anskaffelse, eller dersom andre med rimelig grunn kan anse dette som sannsynlig, skal saken fremlegges for nærmeste leder for å få avgjort spørsmålet om inhabilitet.

Forretningsomgang og sosialt samvær

Moderate former for gjestfrihet og sosialt samvær hører med til høflig forretningsomgang. Graden av slik oppmerksomhet må imidlertid ikke utvikles slik at den påvirker beslutningsprosessen, eller kan gi andre grunn til å tro det. Hyppighet og grad av oppmerksomhet må stå i rimelig forhold til forretningsmessige/tjenestlige behov. I en anbudsfase skal man være svært restriktiv i sin omgang med leverandører og ikke motta noen form for gaver eller ytelser.Gaver og andre ytelser
Tilsatte må ikke for seg selv eller andre motta gaver, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som er egnet til, eller av giveren er ment, å påvirke mottakerens integritet. Dette gjelder ikke mindre artikler som har liten verdi.

Reiser i tjenesten

Når leverandører og næringslivet forøvrig tilbyr besøk i private bedrifter, reiser til utstillinger og lignende, skal AHO normalt dekke utgiftene til reise og opphold. Slike reiser skal alltid godkjennes av overordnet leder.

Privat bruk av rammeavtaler

Rammeavtaler med leverandører om levering av varer og tjenester til AHO skal ikke brukes av tilsatte eller nærstående personer til privat bruk med mindre det dreier seg om rabattordninger som er allment tilgjengelige for samtlige tilsatte ved skolen.

Fortrolig og riktig informasjon

Fortrolige opplysninger som mottas i forbindelse med tjenesteforhold, må respekteres og ikke brukes i personlig vinning. Informasjon som er mottatt fra markedet om tilbud og tilbydere, skal behandles fortrolig og ikke misbrukes, for eksempel overfor konkurrerende tilbydere.

Tvilstilfeller

Er det tvil om etiske forhold, skal spørsmålet forelegges nærmeste leder.