fbpx Sykefravær | Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo

Språk

Sykefravær

Når du har fravær på grunn av egen eller barns sykdom, plikter du å melde fra til din nærmeste leder umiddelbart. Sett deg inn i rutiner, rettigheter og plikter som gjelder ved sykefravær.

Hvordan melde fra?

  1. Si fra til leder
  2. Rapporter egenmeldt fravær
  3. Lever eventuell sykemelding

Egenmelding

Med egenmelding menes at du som arbeidstaker melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge frem legeerklæring. Egenmelding registreres via SAP-portalen.

Du kan bruke egenmelding:

  • Når du har arbeidet ved AHO i minst to måneder
  • Når du er borte fra jobben i minst én hel dag
  • I opptil 8 kalenderdager i løpet av 16 kalenderdager
  • I tilsammen 24 kalenderdager i løpet av en 12-månedersperiode

Du kan imidlertid ikke bruke egenmelding:

  • Før du har vært minst 16 kalenderdager på jobb etter 8 egenmeldingsdager
  • Før du har vært minst 1 dag på jobb etter fravær med legeerklæring på under 16 kalenderdager
  • Når du er gradert sykmeldt
  • Før du har vært minst 16 kalenderdager på jobb etter fravær over 16 kalenderdager
  • Før du har vært minst 1 måned på jobb etter å ha vært i foreldrepermisjon
  • Før du har vært minst 2 måneder på jobb etter annen type permisjon
  • Når du er i permisjon uten lønn
  • Når du avvikler ferie
  • Når du mottar arbeidsavklaringspenger

Sykmelding

  • Du har plikt til å oppsøke lege og skaffe sykmelding dersom fraværet varer utover egenmeldingsdagene

Individuell oppfølgingsplan ved sykemelding

For ledere med sykmeldte arbeidstakere se Individuell oppfølgingsplan ved sykemelding (ekstern side NAV).

Spørsmål? Ta kontakt med din HR-rådgiver.